«ابتکار» از عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد

سکوت دولت در غبار شایعه
الهام برخوردار
ماجرا باز هم بر می‌گردد به تیم رسانه‌ای دولت حسن روحانی؛ در واقع مدت‌ها است ضعف تیم رسانه‌ای دولت در بسیاری موارد داد همگان را در آورده است. تیمی که اخیرا یک منبع آگاه جایگزین آن شده است. روز گذشته خبر آمده که تمام سفرهای هفته جاری روحانی لغو شد. در واقع به فاصله چند ساعت سه برنامه حسن روحانی پیاپی لغو شد. سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به دو استان کردستان و کرمانشاه که قرار بود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری صورت گیرد، لغو شد. پیش از این نیز اعلام شده بود که رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته سه‌شنبه 3 اردیبهشت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر می‌شود که این برنامه نیز به‌دلیل برنامه پیش‌بینی‌نشده، بدون حضور حسن روحانی برگزار شد.
ماجرا چه بود؟


صبح روز گذشته بهمن مرادنیا، استاندار کردستان با بیان اینکه سفر حسن روحانی به زمان دیگری موکول شده است، اعلام کرد: به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر بارندگی و کاهش چهار تا هشت درجه‌ای هوا، این سفر لغو و در زمان دیگری انجام خواهد شد.
مرادنیا خاطرنشان کرد: این سفر به‌ خاطر مراعات حال مردم در روز چهارشنبه انجام نشد و امیدواریم در آینده نزدیک مقدمات سفر روحانی و هیئت دولت به کردستان فراهم شود.
چند ساعت بعد، باشگاه خبرنگاران جوان به ‌نقل ‌از مسعود بهرام‌نژاد مدیرکل حوزه استاندار کرمانشاه خبرداد که سفر یک روزه استانی حسن روحانی به کرمانشاه برای گشایش چند طرح عمرانی و صنعتی لغو شده است و رئیس‌جمهوری احتمالا پس از ماه رمضان به کرمانشاه می‌رود. اما این نهادهای دولتی استان کرمانشاه، علتی برای لغو این سفر استانی اعلام‌ نکرده است. در ادامه به دنبال این اخبار یک مقام مسئول در دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به لغو سفرهای استانی حسن روحانی در هفته جاری به ایسنا گفت: رئیس‌جمهوری در روزهای آینده نشست‌های پرشمار و برنامه فشرده‌ای دارد.
وی افزود: برنامه‌ریزی برای انجام یک سفر یا حضور رئیس‌جمهوری در یک مراسم نیازمند فرآیندی جامع بوده و اعلام عدم حضور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب یا لغو سفر استانی در روزهای اخیر، خبرهایی بر مبنای اطلاع‌رسانی مراجعی به جز دفتر رئیس‌جمهوری است.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد: حسن روحانی طی روزهای آینده جلسات متعدد و برنامه‌های فشرده‌ای دارد و ان‌شاءالله به زودی به استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز سفر می‌کند.
می‌توان از سخنان این منبع آگاه چنین برداشت کرد که یا استانداری‌های دو استان کردستان و کرمانشاه و همچنین ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب براساس خبرهایی غیرموثق برنامه‌ریزی کرده‌اند یا اینکه تیم اطلاع‌رسانی دولت در انتشار اخبار به درستی اطلاع‌رسانی نکرده است. اما آیا مگر می‌شود این نهادهای دولتی براساس یک خبر نامعتبر اطلاع‌رسانی کنند و همچنین دفتر ریاست جمهوری و تیم رسانه‌ای دولت هیچ واکنشی را در‌این‌باره نداشته باشند؟ چرا زمانی که خبر لغو سفرهای رئیس‌جمهوری آمد استانداری‌ها سخنی از نادرست بودن خبر نخست خود نگفتند و فقط لغو سفر روحانی را اعلام کردند؟ چه اتفاقی افتاد که به یکباره برنامه‌های رئیس‌جمهوری لغو شد؟ رئیس‌جمهوری چه نشست‌های پرشماری دارد که بابت آن همه سفرهای خود را لغو کرده است؟
ضعف تیم رسانه‌ای به خود دولت ضربه می‌زند
عبدالله ناصری، فعال رسانه‌ای در‌این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: امر اطلاع‌رسانی مربوط به تیم رسانه‌ای آقای حسن روحانی است. تیم رسانه‌ای آقای روحانی از زمانی که دولت را تحویل گرفته است در‌این‌باره خیلی ضعیف عمل کرده است. می‌توان گفت یکی از ضعیف‌ترین نهادها در دولت روحانی نهاد اطلاع‌رسانی بوده، به گونه‌ای که همیشه بیشترین انتقادها متوجه این تیم بوده است.
این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه ضعف عملکرد از ابتدا در تیم رسانه‌ای حسن روحانی وجود داشت، گفت: توقع چندانی از آن نمی‌رفت که چنین اتفاقاتی رخ ندهد. یکی از پیامدهای این چنین ضعفی در تیم رسانه‌ای گمانه‌زنی‌هایی است که علیه دولت روحانی به وجود می‌آید، چنان که امروز ما شاهد آن هستیم. یکی از همین گمانه‌زنی‌ها این است که گفته می‌شود آقای روحانی در سفرهای استانی خود دیگر آن مسئولیت مردمی را ندارند. به این معنا که به خاطر عملکرد نامناسب از طرف مردم مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیرند به همین خاطر تمایلی به سفرهای استانی ندارند.
وی در ادامه با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهوری در افتتاحیه نمایگاه بین‌المللی کتاب تهران‌ گفت: با توجه به حضور همیشگی روسای جمهوری ما در این مراسم که امر بسیار مهمی است و یک رخداد فرهنگی بین‌المللی در کشور محسوب می‌شود، این گمانه را به ذهن متبادر می‌کند که حسن روحانی اهمیتی برای فعالیت‌های فرهنگی قائل نیست اما این دومین باری است که حسن روحانی در این مراسم حضور نمی‌یابند.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب زیرمجموعه وزارت ارشاد است، گفت: این وزارتخانه جزئی از دولت است بنابراین اگر دفتر رئیس‌جمهوری بنا داشت که خبری را منتشر نکند، طبیعتا به نهادهای زیرمجموعه از جمله استانداری‌ها و اداره نمایشگاه کتاب اطلاع می‌داد که هیچ‌گونه خبری در این زمینه منتشر نشود.
عبدالله ناصری در ادامه تصریح کرد: آقای روحانی در این شش سال هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی منسجمی نداشت. همچنین حدود یک سال و نیم است که سخنگو هم ندارد. اینها نشان دهنده این است که رئیس‌جمهوری به افکار عمومی بی‌توجه است و این ضعف ناشی از بی‌توجهی به افکار عمومی است. هرچند زمانی هم که آقای نوبخت سخنگوی دولت بود اهل رسانه به ایشان انتقادهای زیادی داشتند.
این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت تنها مشکل موجود نیست، افزود: حادثه سیل اخیر در کشور دولت را در یک وضعیت بسیار بد قرار داده است. به این صورت که بخش اعظمی از مردم با توجه به مشکلاتی که از این بابت درگیر آن شده‌اند، آنها را به این باور رسانده که دولت در این حادثه خیلی کمرنگ حضور داشته است. معتقدند دولت برخورد عادی در شرایط بحرانی داشته است. بنابراین اگر چند سال پیش مشکل دولت اطلاع‌رسانی بود در حال حاضر این ضعف مشکل چندم دولت است.
سایر اخبار این روزنامه
بهمن کشاورز، حقوقدان نام‌آشنای ایرانی درگذشت خداحافظ آقای وکیل مدافع بهمن کشاورز، حقوقدان نام‌آشنای ایرانی درگذشت خداحافظ آقای وکیل مدافع ژوبین صفاری اقتصاد را برای همه جراحی کنیم ژوبین صفاری اقتصاد را برای همه جراحی کنیم هزینه‌ها گران است، نه جمع‌آوری جواب می‌دهد و نه فضای جمع‌آوری کافی است چالش بی‌پایان «معتادان متجاهر» هزینه‌ها گران است، نه جمع‌آوری جواب می‌دهد و نه فضای جمع‌آوری کافی است چالش بی‌پایان «معتادان متجاهر» با رای نمایندگان پرونده اصلاح قانون انتخابات در مجلس بسته شد با رای نمایندگان پرونده اصلاح قانون انتخابات در مجلس بسته شد قیمت نفت خام نیز به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید ممنوعیت بر سر راه طلای سیاه؟! «ابتکار» از عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد «ابتکار» از عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد تاکید رئیسی بر اجرای قانون رسیدگی به دارایی‌های مسئولان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: تخلف آمریکا در ممانعت از کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان را پیگیری می‌کنیم ۵ وزن نخست کشتی آزاد قهرمانی آسیا- چین به پایان رسید درخشش آزادکاران ایران با ۳ طلا و ۲ برنز در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصویب شد تعیین تکالیفی جدید برای دستگاه‌های دولتی در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصویب شد تعیین تکالیفی جدید برای دستگاه‌های دولتی وضعیت رسانه‏های مکتوب، دیجیتالی و فضای مجازی عربستان