هزینه‌ها گران است، نه جمع‌آوری جواب می‌دهد و نه فضای جمع‌آوری کافی است چالش بی‌پایان «معتادان متجاهر»

گروه جامعه: کنار خیابان گوشه‌ای را گیر آورده و چرت می‌زند. دیگری زیر پل‌ها را برای زندگی انتخاب کرده. برخی دیگر در پارک‌ها دور هم جمع می‌شوند و نشئه و خماری را با هم تقسیم می‌کنند. بدن‌های تکیده، چشم‌های بی‌رمق و بوی همیشگی دود سیگار و احوال نامیزان مخدر، خبر از سر درون‌شان می‌دهد. آن‌ها معتادند؛ معتاد متجاهر!
می‌گویند «معتاد بیمار است، نه مجرم». با این حال پسوند «متجاهر» شرایط را کمی متفاوت می‌کند. متجاهر در لغت یعنی کسی که آشکارا و بی‌پرده و حجاب کاری را انجام می‌دهد. تجاهر در اعتیاد هم به معنی آشکاری مصرف مواد یا بروز احوال بعد از آن در ملاء عام است. از آسیب‌های معتادان متجاهر، به جز بر هم زدن چهره شهر و احساس ناخوشایند و ناامنی شهروندان از دیدن آن‌ها، می‌توان به آسانی دسترسی به مواد مخدر، یادگیری نحوه مصرف مواد مخدر از سوی کودکان و نوجوانان و ایجاد کنجکاوی در آن‌ها، بالا رفتن برخی جرایم همچون سرقت، زورگیری، خرده‌فروشی مواد مخدر و مشاغل کاذب و تکدی‌گری به دلیل عدم امکان اشتغال این معتادان، امکان شیوع برخی بیماری‌ها به دلیل بی‌توجهی معتادان متجاهر به بهداشت و سلامت خود، اشاره کرد.
چالش‌های مقابله با این آسیب اجتماعی اما بسیار زیاد است. به هر ترتیب نمی‌توان این معتادان را تنها به دلیل معتاد بودن از جامعه حذف کرد. هزینه‌های جمع‌آوری، نگهداری و درمان این معتادان هم بسیار بالا است و نیاز به امکانات ویژه‌ای دارد. ضمن اینکه درمان معتادان متجاهر نیز برای بالا بردن درصد موفقیت، نیاز به اقدامات ویژه و مراقبت‌های بعدی دارد که خود شرایط خاصی مثل تامین شغلی و تضمین به کارفرما را می‌طلبد. این در حالی است که بسیاری از معتادان متجاهر، حتی اوراق هویتی معتبری ندارند و همین باعث شده است که به بیمه‌های همگانی هم دسترسی نداشته باشند و در نتیجه هزینه‌های درمانی آن‌ها در موارد غیر از اعتیاد هم بالا باشد.
در سال‌های اخیر، تعداد کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر رو به افزایش است. در فصل سرما نیز برای جلوگیری از سرمازدگی معتادان، گرمخانه‌هایی برای خوابیدن شبانه این معتادان ایجاد می‌شود. با این حال جمع‌آوری دوره‌ای معتادان متجاهر راه مطلوبی به نظر نمی‌رسد. معتادان متجاهر، پس از جمع‌آوری به وسیله پلیس، به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌شوند. مدت دوره بازپروری سه ماه است و بعد از اتمام دوره در حالی که معتاد دستگیر شده، فقط مراحل سم‌زدایی را گذرانده و در آستانه ترک قطعی مواد مخدر است از کمپ خارج می‌شود و چون این افراد بعضا کسی را ندارند بار دیگر و در کمترین زمان ممکن، به مواد مخدر دسترسی پیدا می‌کنند و کارتن خواب می‌شوند. نتیجه اینکه بسیاری از معتادان گردآوری شده در هر دوره این طرح‌ها، پیش‌تر نیز بارها سابقه دستگیری داشته‌اند.


برخی از کارشناسان حوزه مقابله با مواد مخدر، راهکار بهبود این فرآیند را افزایش مدت بازپروری معتادان به حداقل شش ماه و معرفی آن‌ها به مراکز مراقبتی بعد از این دوره برای مدتی حداقل 2 ساله و در نهایت کنترل دوره‌ای وضعیت آن‌ها برای مدت زمان حداقل 10 ساله می‌دانند. در غیر این صورت، سایر هزینه‌های انجام شده دچار دوباره‌کاری و تکرار می‌شود و عملا بخش بزرگی از هزینه‌ها هدر می‌روند. با این حال، چالشی که همچنان وجود دارد، کمبود مراکز نگهداری و نیز تامین هزینه‌های کلان این فرآیند است.
سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۰ هزار معتادان متجاهر شهر تهران به ویژه از مناطق مولوی شوشتر جمع‌آوری شده‌اند، گفت: این افراد در حال حاضر در مراکز بازپروری سروش و فشافویه و... نگهداری می‌شوند. اگرچه تهران در حال حاضر در وضعیت خوبی است اما ما همچنان به ایجاد ظرفیت برای نگهداری ۴ الی ۵ هزار نفر معتاد متجاهر نیازمند هستیم. البته یکی از مشکلات ما معتادان متجاهر منع پذیرش هستند. این  معتادان که در حدود هزار و 500 نفر به بیماری‌هایی از جمله ایدز، هپاتیت و بیماری‌های روحی و روانی مبتلا هستند یا دارای کبر سن و معلولیت جسمی حرکتی هستند؛ چنانچه این معتادان تعیین تکلیف شوند تهران در وضعیت بسیار خوب و پاکی قرار خواهد گرفت. وی درخصوص وضعیت معتادان متجاهر زن گفت: در حال حاضر هیچ ظرفیت جدیدی برای زنان ایجاد نشده است و تنها ظرفیت برای ۹۹ نفر ایجاد شده است؛ در حالی که ما هزار نفر در تهران برآورد کرده بودیم. بحث ایجاد ظرفیت برای زنان بسیار اهمیت ویژه‌ای دارد و نیاز است که به سرعت مرکزی برای نگهداری این هزار زن در تهران ایجاد شود.
در سوی دیگر اما، فرزانه مروستی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران در اولین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفته است: «شورای اجتماعی کشور با سیاست جمع‌آوری معتادان متجاهر مخالف بوده و این اقدام را روش درستی نمی‌داند و اعلام کرده‌اند که دیگر بودجه‌ای برای جمع‌آوری معتادان متجاهر اختصاص نمی‌دهند».
مسئولان حوزه اجتماعی و انتظامی مرتبط با مواد مخدر، همواره بر برخورد با پدیده مواد مخدر و به ویژه معتادان و بالاخص معتادان متجاهر تاکید دارند. با این حال در شرایطی که باید حقوق انسانی معتادان و تامین شرایط بازگشت آن‌ها به آغوش جامعه فراهم شود، این فرآیند و هزینه‌های آن باید به طور هدفمند و نتیجه‌بخش بررسی شده و در عین حال نباید از بین بردن زمینه‌های ایجاد اعتیاد غافل شد. موضوعی که به نظر می‌رسد با شرایط کنونی، سال‌های پرشمار دیگری را به سال‌های پرشمار گذشته در غیاب راهکارهای قدرتمند موثر در این زمینه بیفزاید.
سایر اخبار این روزنامه
بهمن کشاورز، حقوقدان نام‌آشنای ایرانی درگذشت خداحافظ آقای وکیل مدافع بهمن کشاورز، حقوقدان نام‌آشنای ایرانی درگذشت خداحافظ آقای وکیل مدافع ژوبین صفاری اقتصاد را برای همه جراحی کنیم ژوبین صفاری اقتصاد را برای همه جراحی کنیم هزینه‌ها گران است، نه جمع‌آوری جواب می‌دهد و نه فضای جمع‌آوری کافی است چالش بی‌پایان «معتادان متجاهر» هزینه‌ها گران است، نه جمع‌آوری جواب می‌دهد و نه فضای جمع‌آوری کافی است چالش بی‌پایان «معتادان متجاهر» با رای نمایندگان پرونده اصلاح قانون انتخابات در مجلس بسته شد با رای نمایندگان پرونده اصلاح قانون انتخابات در مجلس بسته شد قیمت نفت خام نیز به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید ممنوعیت بر سر راه طلای سیاه؟! «ابتکار» از عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد «ابتکار» از عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد تاکید رئیسی بر اجرای قانون رسیدگی به دارایی‌های مسئولان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: تخلف آمریکا در ممانعت از کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان را پیگیری می‌کنیم ۵ وزن نخست کشتی آزاد قهرمانی آسیا- چین به پایان رسید درخشش آزادکاران ایران با ۳ طلا و ۲ برنز در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصویب شد تعیین تکالیفی جدید برای دستگاه‌های دولتی در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصویب شد تعیین تکالیفی جدید برای دستگاه‌های دولتی وضعیت رسانه‏های مکتوب، دیجیتالی و فضای مجازی عربستان