اقدام آمریکا و بودجه

پامپئو دیروز رسما پایان معافیت‌های هشت کشور از تحریم‌ها‌ی نفتی را اعلام کرد. بدیهی است در دوره‌ها‌ی گذشته و مخصوصا ماه‌های اخیر همواره آمریکا تلاش کرده تا به تحریم‌ها‌ی خودعلیه ایران اضافه کند. دراین راستا باید گفت اظهارات دیروز پامپئو کاملا قابل پیش بینی بود و مسئولین می‌دانستند که بالاخره این هشت کشور نیز از این معافیت‌ها‌ محروم می‌شوند. چرا که آمریکا به صورت جدی به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت
ایران است تا بتواند از این طریق ضربات مهلکی را به اقتصاد ایران وارد کند. بدیهی است که دولتمردان و مسئولین نیز چاره‌اندیشی‌ها‌ و برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا داشته‌اند و راهکارهایی
در اینباره دارند. اما به هر حال باید بپذیریم که با این اقدام آمریکا بیش از گذشته اقتصاد ما تحت تاثیر تحریم‌ها قرار خواهد گرفت اما اینکه این تحریم تا کجا اثرگذار خواهد بود، بستگی به استراتژی ایران دارد.
یکی از اشکالاتی که البته در بحث بودجه سال98 وجود دارد این است که اقدامات لازم برای کم‌اثرتر کردن تحریم‌ها در بودجه دیده نشده است و این می‌تواند برای ما مشکل‌ساز باشد؛ مثلا در بودجه امسال، 150 هزار میلیارد بودجه نفت اعلام شده که قطعا می‌توانست کمتر از این باشد تا اکنون بتوانیم برنامه ریزی بهتری در قبال این تحریم‌ها‌ داشته باشیم.


در شرایط فعلی آنچه که مسلم است این که دیگر کشور توان جدال‌ها‌ی سیاسی داخلی را ندارد مثلا اینکه اکنون به حسن روحانی تاخته شود که این تحریم‌ها‌ تقصیر توست یا یک جریان سیاسی از فرصت به دست آمده برای انتخابات آینده بهره برداری کند، اساسا ما را از راه‌‌حل‌های مقابله با این اقدام دور می‌کند. اکنون بزرگان قوا در نشست‌ها‌ی تخصصی باید در موضع مشترک و کم اثر تر کردن تحریم‌ها‌ی آمریکا گام بردارند.
امروز باید آن چیزی که جایگزینی برای درآمدهای نفتی ما باشد را بیابیم ازهمین رو می‌بایست توجه روی موضوع تولیدکشور باشد. اگر ما بتوانیم به جای پرداختن به قضیه نفت که مورد هدف آمریکاست، روی منابع طبیعی و انسانی خود تمرکز کرده و تولید و درآمدهای ناشی از تولید داخلی را منبع درآمد کنیم شاید بتوانیم بخشی از خلا درآمدهای نفتی را پرکرده و این اقدام آمریکا را کم اثرتر کنیم.