توافق مرزی برای واکنش سریع

رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان گفت: ایران و پاکستان تصمیم گرفتند برای مبارزه مشترک با تروریسم در مرزها نیروی واکنش سریع تشکیل  دهند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری( president.ir)،رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان در این نشست برای ایجاد «نیروی واکنش سریع مشترک در مرزها برای مقابله با گروه های تروریستی» توافق کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما و ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان با اشاره به فعالیت تروریست ها در مرزهای دو کشور گفت: درباره این مهم توافق و مقرر شد همکاری های امنیتی دو کشور و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی افزایش یابد. وی با اشاره به این که یکی از محورهای گفت وگویش با عمران خان در خصوص امنیت مرزها بود، گفت: متاسفانه ما در ماه های گذشته شاهد تنش هایی در مرز مشترک از سوی تروریست ها بودیم اما خوشحالیم که طرف پاکستانی همه گروهک های فعال در منطقه را تروریست می داند و با آن ها به عنوان تروریست برخورد خواهد کرد. روحانی همچنین تأکید کرد: ظرفیت های خوبی در مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور وجود دارد که در مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و قرار شد روابط تجاری خود را افزایش دهیم. روحانی با بیان این که امروز صادرات برق به طرف پاکستان وجود دارد  و در جلسه به نخست وزیر اعلام کردیم که این صادرات را به 10 برابر توسعه دهیم، اظهار کرد: همچنین برای توسعه روابط تجاری و تشکیل یک کمیته تهاتر میان دو کشور بحث کردیم تا صادرات و واردات دو کشور تهاتر و در حسابی تسویه شود.
نخست وزیر پاکستان: نباید اجازه دهیم شبه نظامیان از خاک پاکستان برای اقدامات تروریستی استفاده کنند
به گزارش ایرنا، عمران خان نخست وزیر پاکستان هم در این نشست خبری گفت: تمام گروه های سیاسی در پاکستان به این نتیجه رسیده اند که نباید اجازه بدهیم گروه های شبه نظامی از خاک پاکستان برای اقدامات تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده کنند. عمران خان افزود: مهم ترین دلیل سفر من به ایران موضوع تروریسم است. اگر مسئله تروریسم وجود نداشت اختلافات افزایش پیدا نمی کرد و مسئله تروریسم است که باعث افزایش اختلافات شده و مهم بود که این سفر را انجام دهم. وی با اشاره به این که باید از ارتش و نهادهای اطلاعاتی پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکر کنم، خاطرنشان کرد: ما در پاکستان از تروریسم رنج می بریم و کشوری هستیم که بیشترین رنج را از این مسئله برده ایم به طوری که در ١٢ تا ١٣ سال گذشته بیش از 70 هزار نفر تلفات جانی داشتیم. وی افزود: چند روز قبل ١۴ نیروی امنیتی ما در یک عملیات تروریستی در استان بلوچستان پاکستان کشته شدند؛ ما می دانیم که ایران هم از تروریسم و گروه های تروریستی که از خاک پاکستان برای عملیات های تروریستی استفاده می کنند رنج می برد، به همین دلیل رئیس امنیت کشور ما در این سفر به ایران آمده و با همتایان خود مذاکراتی خواهد داشت.
به دنبال انقلابی مانند ایران هستیم تا فاصله فقرا و اغنیا را کاهش دهیم


نخست وزیر پاکستان ادامه داد: باید این ارتباط و اعتماد را برقرار کنیم و به همدیگر اطمینان دهیم که هر دو کشور اجازه نمی دهند (گروه های تروریستی) از خاکشان برای عملیات و اقدامات تروریستی استفاده شود، ما نیازمند اعتماد سازی و همکاری های بیشتر در حوزه های مختلف در آینده هستیم. عمران خان همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: من در زمان دانشجویی در سال ١٩٧٢ به ایران سفری داشتم آن زمان شکاف فرهنگی عمیقی میان فقرا و اغنیا دیدم اما طی این دو روز که به ایران سفر کردم با چشمان خود دیدم که این شکاف بسیار کاهش پیدا کرده است. عمران خان کاهش شکاف بین فقرا و اغنیا را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما هم از انقلاب ایران حمایت می کنیم و در پاکستان جدید به دنبال چنین انقلابی هستیم تا فاصله فقرا و اغنیا را کاهش دهیم. نخست وزیر پاکستان همچنین در نشست هیئت های عالی رتبه طرفین نیز گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقای مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه نفت و گاز است. عمران خان گفت: سفر به ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است و اطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات، مشکلات پیش آمده کاملاً از بین خواهد رفت.
امضای توافق نامه بهداشتی و درمانی
همچنین در حاشیه دیدار مقامات ارشد دو کشور، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و «ظفر میرزا» وزیر بهداشت پاکستان در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عمران خان نخست وزیر پاکستان یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان امضا کردند. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در حاشیه دیدار با مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و صنعت گفت: موضوع گسترش مناسبات تجاری بین تهران- اسلام آباد از سرفصل های مذاکره با مشاور نخست وزیر پاکستان بود  و براساس آن دو طرف خواستار رفع موانع تجارت بین ایران و پاکستان شدند.
بیانیه مشترک ایران و پاکستان
روز گذشته همچنین دو کشور در بیانیه ای مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای هرچه سریع تر برجام از سوی سایر کشورها با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط تهران، نهادهای ذی ربط وزارتخانه‌های خود را مکلف کردند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی فراهم کنند. عمران خان همچنین در پایان سفر دو روزه خود به ایران با حضور در حرم‌ مطهر امام خمینی(ر‌ه) به مقام شامخ آن امام بزرگوار ادای احترام کرد.
 
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا تعبیر رویای آقای کمدین تعبیر رویای آقای کمدین درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر اعتبارسنجی ادعای «صفر» آمریکایی درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر توافق مرزی برای واکنش سریع روابط ایران و پاکستان برخلاف میل دشمنان باید تقویت شود بانک مرکزی ترمز «خلق پول» بانک ها را کشید تاجیک: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است طرح مهم کابینه برای شفاف سازی دخل و خرج دستگاه های دولتی افتتاح 2000 واحد مسکونی در حاشیه مشهد اصغر قاتل؛ کابوس شب های طهران دوباره کاری از جیب مردم