درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر

  مصطفی قاسمیان   - جشنواره جهانی فیلم فجر، امسال نیز میزبان یک سینماگر بزرگ آمریکایی است که خارج از هالیوود و در سینمای مستقل این کشور فعالیت‌های مهمی داشته است. پل شریدر فیلم نامه‌نویس و کارگردان 72 ساله که در سال گذشته با فیلم «اولین اصلاح‌شده» حضوری موفق در سینمای جهان داشت، این روزها در ایران است و دیروز هم تصویر حضورش در اصفهان، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی یافت. او دیروز برای دانشجویان بخش «دارالفنون» جشنواره جهانی فجر، کارگاه فیلم نامه‌نویسی برگزار کرد و فردا هم نشستی خبری با حضور رسانه‌ها خواهد داشت. آثار پل شریدر غالباً حول محور شخصیتی  تنها  و مستقل ساخته و پرداخته شده‌ که برای بهتر شدن جهان پیرامون خود تلاش می‌کند. به مناسبت حضور پل شریدر در ایران، بهترین آثار این سینماگر کهنه‌کار را فهرست کرده‌ایم؛ آثاری که در برخی فیلم نامه‌نویس بوده و در برخی کارگردانی هم کرده است.
 
راننده تاکسی
نویسنده
1976

مهم ترین فیلمی که پل شریدر در آن همکاری داشته، همین «راننده تاکسی» است. او در همان سال‌های اول حضورش در سینما، به مارتین اسکورسیزی معرفی شد و برایش فیلم نامه چهار فیلم را نوشت که دو تای اول بسیار مهم‌ترند. «راننده تاکسی» قصه راننده‌ای با بازی رابرت دنیرو است که تلاش می‌کند دختر نوجوانی را نجات دهد. فیلم، نخل طلای جشنواره کن را برد و نامزد چهار جایزه اسکار هم شد. «راننده تاکسی» همچنین رتبه 94 را در فهرست 250 فیلم محبوب از نظر کاربران سایت IMDB دارد. «تراویس بیکل» شخصیت اصلی فیلم نیز در نظرسنجی سال گذشته مجله معتبر امپایر، بیست‌ودومین شخصیت فراموش‌نشدنی تاریخ سینما شناخته شد.


گاو خشمگین
نویسنده
1980

«گاو خشمگین» دومین فیلم نامه‌ای است که پل شریدر (همراه با یک نویسنده دیگر) برای مارتین اسکورسیزی نوشت و دست بر قضا باز هم ماندگار از آب درآمد؛ این بار فیلم نامه‌ای اقتباسی بر اساس کتاب خاطرات جیک لاموتا مشت‌زن آمریکایی ایتالیایی‌تبار. فیلم، نامزد هشت و برنده دو جایزه اسکار شد و پل شریدر به همراه همکار فیلم نامه‌نویس اش نامزدی گلدن‌گلوب را به دست آورد. منتقدان سینما فیلم «گاو خشمگین» را بسیار پسندیدند و در آخرین رتبه‌بندی مؤسسه فیلم آمریکا، این اثر در رتبه چهارم برترین فیلم‌های تاریخ سینما ایستاد. رابرت دنیرو در این فیلم نیز در نقش اصلی حضور داشت و یکی از عوامل موفقیت‌های زیاد آن بود.
رنج
نویسنده و کارگردان
1997

پس از «گاو خشمگین»، پل شریدر وارد یک دوران فترت طولانی شد و آثاری ساخت که در برابر موفقیت‌های قبلی و همکاری‌هایش با اسکورسیزی نقاط مهمی در کارنامه‌اش به حساب نمی‌آیند. «رنج» اولین تجربه کاملاً موفق کارگردانی این سینماگر آمریکایی است. این فیلم، در جشن فیلم‌های مستقل سینمای آمریکا (جایزه اسپیریت) مورد توجه قرار گرفت و نامزد شش جایزه از جمله بهترین فیلم نامه و کارگردانی برای پل شریدر شد. «رنج» همچنین نامزد دو و برنده یک جایزه اسکار شد. این فیلم درباره پلیسی با بازی نیک نولتی است که در شهری کوچک مأمور تحقیق درباره یک مجموعه قتل‌های زنجیره‌ای می‌شود. منتقدان متاکریتیک به این فیلم نمره 79 داده‌اند.
اولین اصلاح‌شده
نویسنده و کارگردان
2017

«اولین اصلاح‌شده» به اعتقاد بسیاری از منتقدان، بهترین فیلم پل شریدر است که سال 2017 و با بازی تحسین‌برانگیز ایتان هاوک ساخته شد. داستان آن درباره کشیشی با بازی ایتان هاوک است که مبتلا به سرطان شده و به تنهایی زندگی می‌کند اما زندگی‌اش با ورود یک زوج جوان دستخوش تغییراتی می‌شود. «اولین اصلاح‌شده» بدون تردید یکی از بهترین فیلم‌های مستقل سال 2017 سینمای آمریکا بود. این فیلم نامزد جوایز اصلی اسپیریت شد و یک جایزه هم برد. منتقدان هم فیلم را حسابی تحویل گرفتند و به آن نمره خیلی خوب 85 دادند. در جوایز آکادمی اسکار اما آن چنان که باید و شاید، مورد توجه قرار نگرفت و تنها به نامزدی بهترین فیلم نامه دست یافت.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا تعبیر رویای آقای کمدین تعبیر رویای آقای کمدین درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر اعتبارسنجی ادعای «صفر» آمریکایی درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر توافق مرزی برای واکنش سریع روابط ایران و پاکستان برخلاف میل دشمنان باید تقویت شود بانک مرکزی ترمز «خلق پول» بانک ها را کشید تاجیک: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است طرح مهم کابینه برای شفاف سازی دخل و خرج دستگاه های دولتی افتتاح 2000 واحد مسکونی در حاشیه مشهد اصغر قاتل؛ کابوس شب های طهران دوباره کاری از جیب مردم