مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا

در حالی که عصر دیروز دوشنبه، وزیر خارجه آمریکا از سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران سخن گفت و تصریح کرد که معافیت های هشت کشور برای خرید نفت از ایران تمدید نخواهد شد، کشورهای عمده خریدار نفت از ایران، مثل چین و هند به این موضوع واکنش نشان دادند. برخی مقامات در وزارت نفت کشورمان نیز این اظهارات را صرفا روانی و همانند تهدیدهای سال گذشته دانستند که در نهایت به عقب نشینی آمریکا منجر شد. این مقام مسئول  بدون اشاره به جزئیات از روش های مختلف دورزدن تحریم ها و تداوم فروش نفت نیز سخن گفت.
بیانیه ای درباره سیاستی که پیشتر هم شکست خورده است
به گزارش خراسان دیروز کاخ سفید با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی، اعلام کرد که کاخ سفید تصمیم گرفته است معافیت های هشت کشور برای تداوم خرید نفت از ایران را تمدید نکند. این موضوع در نشست خبری عصر دیروز توسط مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور نیز مورد تاکید قرار گرفت. آمریکا حدود یک سال است که به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است اما تاکنون موفق به این موضوع نشده است. پمپئو در پاسخ به سوالاتی درباره نحوه کنترل بازار نفت در صورت خروج نفت ایران از بازار نیز به گفت وگوهایش با مقامات عربستان و امارات برای پرکردن خلا اشاره کرد. وی این دو کشور را تلویحا تهدید هم کرد. در متن بیانیه آمریکا نیز بر تصمیم کشورهای آمریکا، عربستان و امارات درباره موضوعات نفت و انرژی ایران تاکید شده است. این اظهارات پمپئو که بیشتر برای آرام کردن مقطعی بازارها بیان شده در حالی است که کارشناسان، هم امکان صفر شدن صادرات نفت ایران را مردود و هم توان عربستان و امارات برای جبران خلأ ایران را ناچیز دانسته اند. در این زمینه، نرسی قربان تحلیل گر ارشد بازار نفت به تسنیم گفت که بر اثر این تصمیم آمریکا "یک مقدار از صادرات نفت ایران کاسته خواهد شد، اما صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید". به گفته وی توان افزایش تولید عربستان و امارات در نهایت کمتر از 500 هزار بشکه در روز است و  "این دو کشور بر خلاف ادعاهایشان بیش از این میزان نمی توانند حذف نفت ایران از بازار جهانی نفت را جبران کنند".
مقام آگاه وزارت نفت: صادرات صفر نمی شود، مگر خودمان بخواهیم


در همین حال، یک مقام آگاه وزارت نفت کشورمان در گفت وگو با تسنیم درباره این تصمیم آمریکا به تهدیدهای پیشین مقامات این کشور درباره صفر کردن صادرات نفت ایران و ناتوانی در اجرای این تهدید اشاره و تصریح کرد: این موضوع برای ایران جدید نیست و تمام سناریوهای ممکن از قبل آماده و راهکارهای مقابله با آن طراحی شده است. به گفته این مقام آگاه "صادرات نفت ایران در هیچ شرایطی صفر نخواهد شد؛ مگر آن که مقامات ایران در شرایطی تصمیم به توقف صادرات نفت بگیرند که چنین شرایطی فعلاً مطرح نیست".
واکنش هند و چین به تصمیم جدید آمریکا
اما این اقدام، واکنش هایی از سوی مقامات شرکای نفتی ایران هم به دنبال داشت. به گزارش رویترز، «چنگ شوان» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه دیلی نیوز، ضمن اعلام مخالفت خود  با تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران، از این اقدام آمریکا شدیدا انتقاد کرد و گفت: همکاری دوجانبه چین با ایران مطابق با قانون است. به گزارش ایرنا، در این میان «دونگ شیوچنگ» مدیر تحقیقات سیاست انرژی دانشگاه پکن می‌گوید، شرکت‌های چینی ممکن است برای نشان دادن سطح سازگاری خود با آمریکا واردات نفت خام از ایران را کاهش دهند، اما هرگز خرید نفتی از ایران را به صفر نخواهند رساند زیرا این اقدام در سیاست بلند مدت چین بسیار زیان بار خواهد بود. به گزارش فارس، یک منبع آگاه به مذاکرات آمریکا و هند نیز اعلام کرد: هند معتقد است آمریکا باید مدتی اجازه خرید نفت از ایران را بدهد زیرا قرار نبود خرید نفت به یک‌باره قطع شود. به گفته این مقام آگاه، مقامات آمریکا مجبور به حفظ هم‌پیمانان و شرکای اصلی‌شان هستند.
رشد قیمت نفت تا 74 دلار
در پی انتشار این خبر از صبح دیروز، قیمت نفت با رشد 3 درصدی به محدوده 74 دلار صعود کرد. در حالی که بازار همچنان منتظر مواضع کشورهای مختلف در قبال این تصمیم است، یک مقام آگاه سعودی تصریح کرد که این کشور، قبل از هر گونه اعمال افزایشی در تولید، فشار روی بازار را ارزیابی خواهد کرد. این اظهارات سعودی ها در حالی است که برخی منابع و بسیاری از تحلیل گران امکان افزایش تولید این کشور را محدود ارزیابی کرده اند.
سایر اخبار این روزنامه
مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا مخالفت 2 خریدار اصلی نفت ایران با تصمیم آمریکا تعبیر رویای آقای کمدین تعبیر رویای آقای کمدین درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان درخت ریشه دار فارسی و ویدئوی عمران خان اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ اطرافیان، نقطه ضعف ترامپ؟ درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی درباره پیش‌نیازها و ملزومات کارآفرین شدن به بهانه روز ملی کارآفرینی هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر اعتبارسنجی ادعای «صفر» آمریکایی درباره حضور فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر توافق مرزی برای واکنش سریع روابط ایران و پاکستان برخلاف میل دشمنان باید تقویت شود بانک مرکزی ترمز «خلق پول» بانک ها را کشید تاجیک: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است طرح مهم کابینه برای شفاف سازی دخل و خرج دستگاه های دولتی افتتاح 2000 واحد مسکونی در حاشیه مشهد اصغر قاتل؛ کابوس شب های طهران دوباره کاری از جیب مردم