مخالفت کشورهای وارد‌کننده نفت ایران با تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها

تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های تحریمی برای 8 کشور خریدار نفت ایران با مخالفت و اعتراض مقامات این کشورها روبرو شد.
به دنبال تصمیم جدید آمریکا برای عدم تمدید معافیت تحریم‌های ایران، وزارت خارجه چین مجدداً مخالفت خود با تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران را اعلام کرد. در همین رابطه «چنگ شوان» سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه با روزنامه دیلی نیوز گفت: همکاری دوجانبه چین با ایران مطابق با قانون است.
سخنگوی وزارت خارجه چین اما در ادامه از پاسخ به سوال خبرنگار در مورد تبعیت دولت پکن از به صفر رساندن واردات نفت از ایران امتناع کرد.
در این میان «دونگ شیوچنگ» مدیر تحقیقات سیاست انرژی دانشگاه پکن می‌گوید:شرکت‌های چینی ممکن است برای نشان دادن سطح سازگاری خود با آمریکا واردات نفت خام از ایران را کاهش دهند، اما هرگز خرید نفتی از ایران را به صفر نخواهند رساند زیرا این اقدام در سیاست بلند مدت چین بسیار زیان بار خواهد بود.


به گفته رویترز، چین وارد‌کننده اصلی نفت ایران و یکی از هشت کشوری است که ازسوی آمریکا برای ادامه خرید نفت ایران معافیت شش ماه دریافت کرد.
یک مقام هندی نیز در واکنش به خبر تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران گفت:«آمریکا باید مراقب متحدان خود و شرکای استراتژیکش باشد. ما امیدواریم باز هم معافیت بگیریم و بتوانیم نفت ایران را بخریم».
هند امیدوار است آمریکا به متحدانش اجازه دهد به جای توقف کامل خرید نفت ایران، بخشی از واردات خود را از ایران انجام دهد. هند بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین است و از نوامبر(آبان ماه گذشته) تا حالا واردات نفت از ایران را تقریبا نصف کرده است.
پیش از این نیز وزیر اقتصاد و تجارت دولت ژاپن گفته بود: ژاپن همچنان متعهد به اجتناب از تاثیرات مضر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است؛ زیرا این کشور نفتی جایگاه مهمی در امنیت عرضه نفت خام ژاپن دارد.«هیروشیک سکو»، وزیر اقتصاد ژاپن گفته بود: حفظ روابط ژاپن با ایران به‌عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده نفت خام در جهان بسیار مهم است زیرا ما تقریباً تمام نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می‌کنیم.
عربستان به دنبال جبران کاهش عرضه بازار پس از لغو معافیت تحریمی نفت ایران
در همین حال عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از لغو معافیت تحریمی خرید نفت ایران ازسوی آمریکا، با دیگر تولید کنندگان نفت همکاری خواهد کرد تا از میزان عرضه بازار مطمئن شود و بازار به توازن برسد.
‌خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور پس از بیانیه اخیر دولت آمریکا راجع به لغو معافیت‌های تحریمی خرید نفت ایران وضعیت بازار را به طور کامل رصد می‌کند.
وی افزود: عربستان با دیگر تولیدکنندگان نفت همکاری خواهد کرد تا مصرف کنندگان، نفت کافی در اختیار داشته باشند و اطمینان حاصل شود که بازار از وضعیت تعادل خارج نخواهد شد.
ازسوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی اعلام کرد: به دلیل کاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت در بازار جهانی نفت محدود شده است اما همچنان نشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره‌سازی مشاهده می‌شود.
این آژانس درگزارش ماهانه خود برآورد رشد تقاضای نفت درسال 2018 میلادی را در سطح یک میلیون و 300هزار بشکه در روز وبرآورد رشد تقاضای نفت در سال 2019 میلادی را در سطح یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز اعلام کرده و درباره احتمال کاهش این رشد هشدار داد.
آژانس بین‌المللی انرژی همچنین باهشدار درباره پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از رشد قیمت نفت فراتر از سطح 70 دلار، اعلام کرد: با وجود رشد تقاضای نفت در چین، هند و آمریکا، تقاضای نفت در کشورهای توسعه یافته عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در سه ماه پایانی سال 2018 میلادی کاهش یافته است.
سخنگوی وزارت نفت عراق نیز در واکنش به تصمیم عربستان برای جبران کاهش احتمالی سهم ایران از بازار جهانی نفت گفت: هر تصمیمی برای افزایش یا کاهش تولید نفت باید با توافق اوپک گرفته شود.
عاصم جهاد گفت:عراق به توافق کاهش اوپک و متحدانش پایبند است و هر تصمیمی برای افزایش یا کاهش تولید نفت باید با توافق اوپک گرفته شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عراق حاضر است برای جبران نبود احتمالی عرضه نفت ایران تولیدش را افزایش دهد گفت: «عراق هیچ تصمیم یک‌جانبه‌ای برای جبران کاهش نفت در بازار به هر دلیلی نمی‌گیرد».
بیانیه کاخ سفید در باره عدم تمدید معافیت‌های تحریمی
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم گرفته است استثنائات مربوط به کاهش خرید نفت از ایران را که در ماه مه (اردیبهشت) به پایان می‌رسند (معافیت‌های تحریمی) تمدید نکند.
براساس اعلام کاخ سفید، هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.در این بیانیه آمده است: آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد.
در ادامه این بیانیه آمده است، ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته‌ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. آمریکا و متحدانش همچنین متعهد شده‌اند تا فشارهای اقتصادی علیه ایران را افزایش دهیم تا این کشور دست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود که تهدیدی برای آمریکا و متحدانمان و امنیت منطقه است بردارد.
در همین زمینه روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: هدف وزارت خارجه آمریکا از تحریم کشورهای وارد‌کننده نفت ایران، بالا بردن هزینه رفتارهای ایران در منطقه است اما تصمیم آمریکا برای پایان دادن به این معافیت‌ها تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت دارد.
به نوشته این روزنامه، کشورهایی که به واردات نفت از ایران ادامه دهند با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.
براساس این گزارش، از دوم ماه مه (12 اردیبهشت ماه) کشورهایی که مبادرت به واردات نفت خام یا میعانات گازی از ایران کنند بیش از این از معافیت تحریم‌ها برخوردار نخواهند بود.
اعلام این مطلب ازسوی وزارت خارجه آمریکا درست یک سال بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خروج از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد، صورت می‌گیرد.
گزارش واشنگتن پست حاکی است؛برایان هوک، مشاور ارشد مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، در دوم آوریل (13 فروردین ماه) گفته بود آمریکا در مسیر به صفر رساندن تمامی خریدهای نفت خام ایران قرار دارد و تاکنون سه کشور از هشت کشوری که شامل بخشودگی خرید نفت ایران قرار گرفته بودند واردات نفت خام خود از ایران را به صفر رسانده‌اند.وی مدعی شده بود که در مجموع 23 وارد‌کننده نفت خام ایران، واردات نفت خود را به صفر رسانده‌اند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه سال گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا‌کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
سایر اخبار این روزنامه
وزارت نیرو: 78 درصد مخازن سدهای کشور پر است آثار مثبت بارندگی‌ها برای گندم آبی پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور انتخابات اوکراین؛ "زلنسکی" رسماً اعلام پیروزی کرد، "پوروشنکو" پذیرفت به مناسبت سالگرد فقیه مجاهد آیت‌الله میرزا مسلم ملکوتی سیره حواریون خمینی را دریابیم هجوم تبشیری‌ها به کوبانی ایران و پاکستان در یک بیانیه مشترک تاکید کردند: ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای ایران و پاکستان نایب رئیس مجلس: آنهایی که پاسخگو نیستند مخالف پیوستن ایران به «FATF» هستند مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست: فضای سبز ذوب آهن اصفهان 84 برابر استانداردهای زیست محیطی است مخالفت کشورهای وارد‌کننده نفت ایران با تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها عقب‌نشینی شاه بحرین از لغو تابعیت صدها بحرینی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود دانشگاه تهران میزبان همایش آینده جهان اسلام می‌شود ارتش به صورت گسترده از پهپاد رزمی استفاده می‌کند رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد ایجاد داروخانه‌های سیار در مناطق سیل زده خوزستان فرمانده نیروی دریایی سپاه: استفاده از تنگه هرمز برای ایران محدود شود، آن را خواهیم بست