ایران و پاکستان در یک بیانیه مشترک تاکید کردند: ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای ایران و پاکستان

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در یک بیانیه مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای هرچه سریعتر برجام ازسوی سایر کشورها با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط تهران، نهادهای ذیربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی فراهم نمایند.
متن کامل بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به این شرح است:
بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان
جناب آقای عمران خان، نخست‌وزیر محترم جمهوری اسلامی پاکستان بنا به دعوت جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ یکم و دوم اردیبهشت ماه 1398 در راس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات این کشور به جمهوری اسلامی ایران سفر نمود. سال‌های اخیر شاهد سفرهای متقابل دو طرف در سطح روسای دو کشور بوده است.


نخست وزیر محترم پاکستان با سفر به مشهد مقدس در تاریخ یکم اردیبهشت 1398، آرامگاه ملکوتی ثامن الحجج امام هشتم(ع) را زیارت کردند. جناب آقای عمران خان، نخست‌وزیر محترم، در اولین سفر رسمی خود به ایران در مقام نخست وزیر، علاوه بر گفتگو با جناب آقای روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، با رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز ملاقات نمودند.
1- طرفین ضمن تاکید بر همبستگی تاریخی، فرهنگی، دینی و تمدنی دو کشور و دو ملت همسایه و مسلمان و نیز نظر به اراده مقامات عالی دو کشور به منظور توسعه روابط در همه زمینه‌های مورد علاقه دو طرف، بر اهمیت تعمیق و تحکیم مناسبات دوجانبه براساس اصول منافع ملی، حفظ تمامیت ارضی و احترام متقابل به حاکمیت ملی تصریح نموده و اجرای سریع توافقات و اسناد فی‌مابین را به عنوان گامی در جهت تحقق این هدف خواستار شدند.
2- طرفین با تاکید بر اینکه مرزهای دو کشور باید مرز صلح و دوستی باشد، همکاری و تبادل نظر مستمر مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی را برای مقابله با تهدیداتی همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، گروگان گیری، پولشویی و آدم ربایی ضروری برشمردند. همچنین مقرر شد به منظور بررسی جزئیات موارد فوق، دهمین دور مذاکرات کمیته ویژه امنیت بین وزارت کشور دو طرف در خردادماه 1398 در اسلام‌آباد برگزار گردد.
3- دو طرف همچنین توافق نمودند تا به منظور بررسی پیشرفت و ترسیم مسیر پیش‌روی تسهیل سفرهای مردمی از مبدا دو کشور، نشست بعدی کمیسیون مشترک کنسولی را ‌در نیمه دوم سال 1398 برگزار کنند. طرف پاکستانی از اعلام دولت ایران مبنی بر آزادی تعدادی از زندانیان پاکستانی و اتخاذ تمهیداتی برای استرداد فوری آنان استقبال کرد.
4- رئیس‌جمهور اسلامی ایران و نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان اذعان داشتند که تقویت و تحکیم همکاری استان سیستان و بلوچستان ایران با ایالت بلوچستان پاکستان از جمله بازگشایی گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی ضمن بهبودی وضعیت اقتصادی ساکنان بومی، اقدامی در جهت رفع چالش‌های مرزی و ناامنی‌ها خواهد بود. طرفین توافق نمودند تا به منظور بررسی وضعیت کنونی تدارکات و سایر اقدامات لازم جهت گشایش گذرگاه‌های مرزی جدید در گبد-ریمدان و مند-پیشین و نیز افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی، دومین دور مذاکرات کمیسیون عالی مرزی را در اردیبهشت‌ماه 1398 برگزار کنند.
5- دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌ها در بخش نیرو از جمله صادرات برق ایران به پاکستان تاکید نمودند. طرف پاکستانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تداوم صادرات برق به ایالت بلوچستان پاکستان ابراز نمود.
6- طرفین ضمن تاکید بر قرابت‌های عمیق و دیرینه فرهنگی، اجتماعی و زبانی بین دو کشور و اقوام آنان، بار دیگر بر لزوم تقویت هرچه بیشتر این پیوندها از طریق گسترش فعالیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و گردشگری، بویژه از طریق افزایش سفرهای متقابل متفکرین، هنرمندان سنتی و گروه‌های فرهنگی و نیز تقویت گردشگری اماکن تاریخی مذهبی دو کشور تصریح نمودند.
7- جناب آقای عمران خان نخست‌وزیر پاکستان بر کمک دولت و مردم پاکستان و همبستگی آنان با مردم ایران در پی وقوع سیلاب‌های شدید اخیر در این کشور که موجب از دست رفتن جان ارزشمند انسان‌ها و نیز بروز خسارت‌های مادی گشت، تصریح نمود. نخست‌وزیر پاکستان ابراز اطمینان نمود که مردم ایران با روحیه تاب‌آوری خود بر این فاجعه طبیعی فائق خواهند آمد. طرف ایرانی مراتب سپاسگزاری خود را از پاکستان به خاطر ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سیل زدگان ایران اعلام نمود.
8- با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 1397، رئیس جمهوری محترم ایران و نخست‌وزیر محترم پاکستان نهادهای ذیربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های پولی، مالی و بازرگانی فراهم نمایند. طرفین همچنین مقرر نمودند تا به منظور رایزنی در موضوعات فوق، بیست و یکمین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی را در نیمه دوم سال 1398 در پاکستان برگزار کنند.
9- طرفین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و تبادل نظر نمودند. طرفین صلح، آرامش و توسعه پایدار را به عنوان پیش شرط ارتقای روابط، یکپارچگی و هم افزایی در بین کشورهای منطقه غرب آسیا برشمردند.
10- طرفین بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل بویژه اصول برابری حاکمیتی کشورها، استقلال سیاسی، و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها تاکید نمودند. دو طرف بار دیگر بر لزوم پایبندی همه کشورها به حاکمیت قانون منجمله در سطح بین‌الملل تصریح نمودند. در این راستا، طرفین نگرانی جدی خود را از اتخاذ یکجانبه اقدامات مخالف با قوانین بین‌الملل و اصول منشور سازمان ملل ابراز نمودند.
11- رئیس جمهوری ایران و نخست‌وزیر پاکستان، ضمن اشاره به ضرورت ایجاد افغانستانی امن، باثبات و مستقل در راستای برقراری صلح و ثبات منطقه، برگزاری گفتگو‌های صلح بین‌الافغانی را ضروری دانستند و از کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل خواستند تا به منظور پایان‌بخشی به منازعات و بازگشت کامل صلح به این کشور با یکدیگر همکاری کنند. دو طرف همچنین بر لزوم مساعی مشترک برای دستیابی به وفاق جامع‌تر در منطقه‌ تاکیدکردند.
12- طرفین ضمن محکومیت تمامی اشکال تروریسم، دستاوردهای بزرگ دو کشور در مبارزه با تروریسم را مغتنم شمرده و تاکید نمودند می‌بایست تلاش‌ها برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور پیشگیری و مقابله با تروریسم تداوم داشته و شناسایی و ریشه کنی تمامی اشکال تروریسم در منطقه مورد توجه قرار گیرد.
13- با توجه به اهمیت گسترش راه‌های مواصلاتی به منظور توسعه و تسهیل همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای، طرفین از اجرایی شدن توافقات دو و چند جانبه از جمله ابتکار کمربند وجاده (BRI)، سیپک (CPEC) و توافقات کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و شرقی- غربی در ایران استقبال نمودند.
14- رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان، از همه ابعاد همکاری‌های دو کشور با سایرین بویژه ابتکار نشست شش جانبه روسای مجالس کشورها در تهران در راستای توسعه همکاری‌ها میان کشورهای منطقه استقبال کردند.
15- طرفین بر لزوم حل و فصل موضوع جامو وکشمیر از طریق گفتگو و راه‌های صلح آمیز مبتنی بر خواست مردم آن منطقه و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تاکید نمودند.
16- رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان، خاطر نشان ساختند حق مردم فلسطین به منظور استیفای حقوق خود بخصوص تشکیل دولت و حاکمیت مستقل فلسطین خواست اصلی کشورهای مسلمان است. دو کشور همچنین توافق نمودند تا با بهره گیری از ترتیبات و ساز و کارهای منطقه‌ای و بین المللی، با بیشتر کردن تلاش‌های خود، فلسطینیان را در استقرار یک دولت مستقل یاری دهند.
17- طرفین بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ازسوی سایر کشورها، با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند.
18- طرفین از امضای بیانیه همکاری در بخش بهداشت که مشتمل بر کمکهای فنی و تبادل تجربیات بصورت دوجانبه با خروجی‌های ملموس باشد، استقبال نمودند.
نخست وزیر پاکستان مراتب قدردانی خویش را از مهمان نوازی گرم و سخاوتمندانه رئیس جمهوری اسلامی ایران از هیئت پاکستانی ابراز نموده و رسماً از جناب آقای دکتر روحانی جهت سفر به پاکستان در اولین فرصت ممکن دعوت بعمل آورد. رئیس‌جمهور ایران این دعوت صمیمانه را پذیرفت. تاریخ دیدار از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین خواهد شد.
رئیس جمهور در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و پاکستان:
در مسیر تقویت و تحکیم روابط برادرانه تهران – اسلام‌آباد، به دیگران اجازه دخالت نمی‌دهیم
رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان، با بیان اینکه "فصل نوینی در سطح روابط و مناسبات تهران – اسلام‌آباد آغاز شده است"، تاکید کردند که دو کشور در تقویت بیش از پیش روابط در همه حوزه‌ها و همکاری و بویژه هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه اتفاق نظر دارند.
دکتر روحانی در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و پاکستان، ظرفیت‌‌های همکاری‌ اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده خواند و اظهارداشت: با فعال کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان از اشتراکات فراوانی برخوردار هستند، تلاش برای ارتقاء سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران و پاکستان در مسیر تقویت و تحکیم روابط خود اجازه نخواهند داد دیگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آنها دخالتی داشته باشند.
رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا با مداخلات نظامی خود بیشترین خسارت را به اقتصاد و امنیت منطقه وارد کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید برای منافع خود مستقل و مستقیماً تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.
دکتر روحانی اقدام آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی دفاعی رسمی، خروج از برجام و همچنین مواضعی که در زمینه تروریسم علیه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسیار خطرناک آمریکا طی ماه‌های اخیر دانست و اظهار داشت: در شرایط کنونی کشورهای مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند و برای آینده ثبات و امنیت منطقه و مقابله با توطئه‌ها، برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
رئیس جمهور همکاری ایران و پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد تاکید قرار داد و گفت: باید سطح این همکاری‌های به گونه‌ای باشد که تروریست‌ها کاملاً متوجه شوند که دو کشور مصمم هستند که قاطعانه با آنها مبارزه کنند.
دکتر روحانی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی،گردشگری،علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.
رئیس جمهور همچنین برقراری و تقویت روابط بانکی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: در زمینه روابط بانکی می‌توانیم برای تقویت تبادلات تجاری از پول ملی و یا حساب تهاتری استفاده کنیم.
دکتر روحانی همچنین توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و گفت: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد – اسلامبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین خسارت و رنج را به خاطر وجود ناامنی در افغانستان و آوارگان افغانستانی متحمل شده‌اند، اظهار داشت: از اهداف مشترک دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند تلاش و همکاری نزدیک برای ایجاد ثبات در افغانستان باشد.
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام آباد و تهران از اشتراکِ نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست‌ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، لذا مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود.
نخست‌وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقاء مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف بویژه نفت و گاز است.
عمران خان خاطر نشان کرد: پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ایران است و در این زمینه باید از پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، استفاده کنیم.
نخست وزیر پاکستان تروریسم را بزرگترین مانع در تقویت روابط دو کشور دانست و با تاکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است واطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش آمده کاملاً از بین خواهد رفت.
عمران خان با تاکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویاً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان در این نشست همچنین برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزها برای مقابله با گروههای تروریستی توافق کردند.
رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی با نخست‌وزیر پاکستان:
گام جدیدی در روابط ایران و پاکستان برداشته شد
رئیس جمهور درنشست مشترک مطبوعاتی با نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه گام جدیدی در روابط دو کشور برداشته شده است، اظهارداشت: تهران و اسلام آباد مصمم به توسعه همکاری‌های همه جانبه خود بدون اثرپذیری از کشور ثالت هستند.
دکتر روحانی روز دوشنبه در این نشست مطبوعاتی که پس از مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه و امضای یک سند همکاری میان دو کشور برگزار شد، گفت: ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می‌دهند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌هایی توسط تروریست‌هایی که سبوعانه عمل می‌کردند، بودیم، تصریح کرد: خوشحالیم که طرف پاکستانی همه گروهک‌هایی را که در این منطقه فعالیت غیرانسانی دارند، تروریستی اعلام و با آنان برخورد قاطع می‌کند.
رئیس جمهور همچنین به ارتقاء همکاری‌های امنیتی بین نیروهای مردمی و اطلاعاتی دو کشور اشاره و تاکید کرد: یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکیل خواهد شد.
دکتر روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه روابط اقتصادی – تجاری بین دو کشور وجود دارد، افزود: دو طرف توافق دارند که روابط تجاری توسعه یابد و جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی پاکستان در زمینه نفت و گاز را تامین کند و همچنین اقدامات لازم برای اتصال لوله گاز به این کشور را انجام دهد.
رئیس جمهور ادامه داد: آماده‌ایم تا صادرات برق از ایران به پاکستان به 10 برابر افزایش یابد.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه برای توسعه روابط تجاری کمیته تهاتر بین دو طرف تشکیل خواهد شد تا صادرات و واردات تهاتر و در یک حساب تسویه شود، تاکید کرد: علاقه داریم تا بنادر چابهار و گوآدر روابط بیشتری داشته باشند و ارتباط بین این دو بندر با اتصال راه‌آهن گسترش یابد.
رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: مسائل مهم منطقه‌ای، ضرورت همکاری بیشتر بین ایران و پاکستان برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و همچنین اقدامات نادرست آمریکا در منطقه، بویژه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اشغال جولان توسط این دولت نامشروع و همچنین توهین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار اکو بودند و همواره در گذشته روابط خوبی داشتند، خاطر نشان کرد: امروز علاقه‌مند به توسعه روابط بین سه کشور هستیم و امیدواریم راه‌آهن اسلامبول به اسلام‌آباد فعال‌تر شود تا از این طریق اروپا به پاکستان و چین متصل گردد.
رئیس جمهور تاکید کرد: بسیار خوشحالم که اراده پاکستان بر این است که این کشور در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نکند و نخواهد کرد و دو کشور به دنبال صلح و امنیت منطقه هستند.
دکتر روحانی تصریح کرد: مطمئنم که سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور است.
رئیس جمهور همچنین درخواست نخست‌وزیر پاکستان از وی برای دیدار از اسلام آباد را پذیرفت.
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکاف عمیق و شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان از بین رفته است، تصریح کرد: پاکستان نیز به دنبال چنین الگویی از انقلاب اسلامی ایران است.
نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه اگر مساله تروریسم بین دو کشور وجود نداشت اختلافات افزایش نمی‌یافت، گفت: نباید اجازه دهیم که شبه نظامیان از خاک دو کشور برای اقدامات تروریستی استفاده کنند.
عمران خان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز همانند پاکستان برای سالیان دراز از مساله تروریسم و خونریزی رنج برده است، گفت: نیازمند همکاری‌های بیشتر برای مقابله با اعمال تروریستی و خشونت‌آمیز هستیم.
نخست وزیر پاکستان همچنین بر ضرورت صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تاکید کرد و گفت: آماده همکاری برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان هستیم و قطعاً راه‌حل برون رفت مشکلات این کشور از طریق مسائل سیاسی خواهد بود و صلح و امنیت در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مفید و حائز اهمیت است.
عمران خان همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی در اشغال جولان و تغییر پایتخت به قدس را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد: این اقدامات ناقض حقوق اساسی و انسانی فلسطینیان است و همین وضعیت نیز در کشمیر وجود دارد که مردم این سرزمین نیز که به دنبال به رسمیت شناختن حق سرنوشت خود هستند سرکوب می‌شوند و ما مطئنیم مساله کشمیر نه از طریق نظامی بلکه گفتگوهای سیاسی قابل حل است.
نخست وزیر پاکستان با تاکید بر ارتقاء همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های مختلف بویژه تجاری، اقتصادی، بهداشت و انرژی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش مراقبت‌های اولیه بهداشتی داشته است که امیدواریم بتوانیم از این تجارب ایران استفاده ببریم..
امضای یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان
یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان با حضور دکتر روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران و عمران خان نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در زمینه بهداشت و درمان به امضا رسید.
این یادداشت تفاهم همکاری توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی پاکستان امضا شد.
سایر اخبار این روزنامه
وزارت نیرو: 78 درصد مخازن سدهای کشور پر است آثار مثبت بارندگی‌ها برای گندم آبی پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور انتخابات اوکراین؛ "زلنسکی" رسماً اعلام پیروزی کرد، "پوروشنکو" پذیرفت به مناسبت سالگرد فقیه مجاهد آیت‌الله میرزا مسلم ملکوتی سیره حواریون خمینی را دریابیم هجوم تبشیری‌ها به کوبانی ایران و پاکستان در یک بیانیه مشترک تاکید کردند: ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای ایران و پاکستان نایب رئیس مجلس: آنهایی که پاسخگو نیستند مخالف پیوستن ایران به «FATF» هستند مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست: فضای سبز ذوب آهن اصفهان 84 برابر استانداردهای زیست محیطی است مخالفت کشورهای وارد‌کننده نفت ایران با تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها عقب‌نشینی شاه بحرین از لغو تابعیت صدها بحرینی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود دانشگاه تهران میزبان همایش آینده جهان اسلام می‌شود ارتش به صورت گسترده از پهپاد رزمی استفاده می‌کند رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد ایجاد داروخانه‌های سیار در مناطق سیل زده خوزستان فرمانده نیروی دریایی سپاه: استفاده از تنگه هرمز برای ایران محدود شود، آن را خواهیم بست