در نشست خبری نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اولویت «عمران‌خان» از این سفر مشخص شد؛

فقط موضوع تروریسم
همدلی| گروه سیاسی ـ پاکستان یکی از قدرت‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه به همراه هندوستان است. همین مساله در کنار جمعیت چند صد میلیونی آن سبب شده تا به یکی از قدرت‌های منطقه‌ای تبدیل شود. روابط استراتژیک این کشور با آمریکا به ویژه در حوزه‌های امنیتی و کمک‌های بلاعوض میلیارد دلاری عربستان‌سعودی و روابط این کشور با غرب و چین، همه و همه از با اهمیت بودن این کشور در معادلات منطقه‌ای و جهانی حکایت دارد.
نخست وزیر پاکستان همان‌طور که در مصاحبه مطبوعاتی خود در تهران به آن اشاره کرد، برای موضوع تروریسم به ایران آمده و شاید دلیل اصلی‌تر آن حمله تروریستی اخیر در خاک پاکستان به نیروهای امنیتی این کشور و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از آنان باشد.
در کنفرانش خبری در حالی‌که حسن روحانی بارها به روابط سیاسی، دیپلماتیک و تجاری با پاکستان اشاره کرد، اما نخست وزیر پاکستان بیشتر بر موضوع تروریسم و مشکلات منطقه‌ای آن در کشور خود، ایران و افغانستان اشاره و به سایر حوزه‌ها از جمله دیپلماسی و آینده روابط تجاری که شریانی بسیار با اهمیت برای همتای ایرانی خود بود اشاره نکرد.


این درحالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته، معافیت برخی کشورها برای خرید نفت ایران را لغو کرد و طبیعی است که شرکت‌های خصوصی این کشورها پس از لغو این معافیت در معرض تحریم‌ها گسترده آمریکا قرار خواهند گرفت. در این بین طبیعی است که پاکستانی‌ها با توجه به روابط راهبردی با سعودی‌ها و آمریکا، از معرکه جمهوری اسلامی ایران و دولت ترامپ فاصله خواهند گرفت و منافع ملی و استراتژیک خود را به خاطر همسایه غربی خود به خطر نخواهند انداخت.
نخست وزیر پاکستان:
مهم‌ترین دلیل سفرم به تهران، تروریسم است
ایرنا ـ «عمران خان» پیش از ظهر دیروز، دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: در کشور همسایه افغانستان علیرغم حضور نیروهای ناتو و سرباران امنیتی؛ تروریسم هنوز از بین نرفته است.
وی با بیان این که ما دستاوردهای فراوانی در مبارزه با تروریسم داشته ایم،گفت: تمام گروه های سیاسی در پاکستان به این نتیجه رسیده اند که نباید اجازه بدهیم گروه‌های شبه نظامی از خاک پاکستان برای اقدامات تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده کنند.
اگر مساله تروریسم وجود نداشت اختلافات افزایش پیدا نمی‌کرد و مساله تروریسم است که باعث افزایش اختلافات شده و مهم بود که این سفر را انجام دهم.
وی با اشاره به حضور رئیس سازمان امنیت پاکستان در جمع همراهان خود گفت: ما در پاکستان از تروریسم رنج می بریم و کشوری هستیم که بیشترین رنج را از این مساله برده ایم به طوری که در ١٢ تا ١٣ سال گذشته بیش از هفتاد هزار نفر تلفات جانی داشتیم.باید از ارتش و نهادهای اطلاعاتی پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکر کنم. 
عمران خان افزود: ما مثل افغانستان نیستیم که علیرغم حضور نیروهای ناتو سربازهای امنیتی نتوانستند تروریسم را از بین ببرند. ما دستاوردهای فراوانی در مبارزه تروریسم داشته ایم و اکنون تمام گروه های سیاسی در پاکستان به این نتیجه رسیده‌اند که نباید اجازه بدهیم گروه‌های شبه نظامی از خاک پاکستان علیه کشورهای دیگر برای اقدامات تروریستی استفاده کنند.
وی گفت: چند روز قبل ١۴ نیروی امنیتی ما در یک عملیات تروریستی در استان بلوچستان پاکستان کشته شدند؛ ما می دانیم که ایران هم از تروریسم و گروه‌های تروریستی که از خاک پاکستان برای عملیات‌های تروریستی استفاده می‌کنند رنج می‌برد. نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: باید این ارتباط و اعتماد را برقرار کنیم و به همدیگر اطمینان دهیم که هر دو کشور اجازه نمی‌دهند (گروه های تروریستی) از خاکشان برای عملیات و اقدامات تروریستی استفاده شود ما نیازمند اعتماد سازی و همکاری های بیشتر در حوزه‌های مختلف در آینده هستیم. عمران خان با اشاره به شرایط افغانستان یادآور شد: این کشور همسایه چهار دهه در جنگ به سر می برد و مردم این کشور در رنج هستند. ما پذیرای ۴ میلیون مهاجر از مردم افغانستان هستیم و اطلاع دارم که در ایران نیز ٣ میلیون مهاجر افغانستانی حضور دارند پس به نفع دو کشور است که صلح در افغانستان برقرار شود. 
وی افزود: ما آماده هر گونه همکاری با تهران هستیم تا موضوع افغانستان را از طریق گفت‌وگو و راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل کنیم زیرا اگر صلح در افغانستان حل شود نه تنها برای مردم افغانستان که چهل سال است در رنج هستند مفید خواهد بود، بلکه برای مردم ایران و پاکستان مفید خواهد بود باعث تقویت و افزایش تجارت و اشتغالزایی و استانداردهای زندگی بالا ببریم
عمران خان گفت: در نشست امروز نیز در زمینه همکاری برای رسیدن به یک راه حل سیاسی و ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان گفت‌وگو کردیم. 
نخست وزیر پاکستان درباره مساله فلسطین با تاکید بر اینکه «بدون عدالت صلح ایجاد نمی شود» افزود: بی عدالتی گسترده‌ای بر ضد مردم فلسطین در جریان است؛ به ویژه تصمیم اسراییل برای اشغال بلندی‌های جولان و همچنین اعلام کردن اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل که در تناقض با حقوق و قوانین بین‌المللی است و حقوق فلسطینی ها را ضایع می‌کند و باعث بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه می‌شود.
رئیس جمهوری: هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط برادرانه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار دهد
ایرنا- رئیس جمهوری گفت: ایران و پاکستان کاملا مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستند و هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار دهد.
«حسن روحانی» ظهر دیروز، دوشنبه در نشست خبری مشترک با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، ضمن خوشامد گویی به او و هیات همراه، گفت: دو طرف بر این نکته تاکید دارند هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قراردهد و مساله امنیت مرزهای دو کشور یکی دیگر از مسائل ما بود.
او افزود: متاسفانه در ماه های اخیر شاهد تنش هایی از سوی تروریست هایی که سبوعانه عمل کردند، بودیم. خوشحالیم طرف پاکستانی گروهک‌هایی که فعالیت‌های غیرانسانی دارند را تروریست اعلام کرده و با آنها به عنوان تروریست برخورد می کند. 
روحانی گفت: توافق کردیم همکاری های امنیتی دو کشور را افزایش داده و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی دو کشور و همچنین یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای مشترک برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهیم.  روحانی اضافه کرد: ایران آماده است نیازهای نفتی پاکستان را تامین کرده و اقدامات لازم را در مورد تکمیل خط لوله گاز- که البته قبلا از سوی طرف ایرانی انجام شده است – را انجام دهد.
وی ادامه داد: امروز همچنین در زمینه مسائل مربوط به منطقه و ضرورت همکاری های بیشتر ایران و پاکستان برای ثبات و امنیت در افغانستان و سایر مسائل منطقه با یکدیگر گفت وگو کردیم، اقدامات نادرستی هم که از سوی آمریکا در منطقه به ویژه درخصوص قدس، جولان و سپاه پاسداران انجام شد را مورد بحث قرار دادیم. 
رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآورشد: ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار اکو بوده و روابط این سه کشور در گذشته خوب بوده و علاقه مند هستیم روابط سه کشور امروز هم توسعه یابد و راه آهن ترکیه به پاکستان توسعه یابد تا اروپا را به آسیا و چین متصل کند. روحانی همچنین گفت: خوشحالم آقای نخست وزیر اعلام کردند که پاکستان در هیچ ائتلافی شرکت نکرده و شرکت نخواهند داشت و اراده دو کشور بر توسعه و امنیت در منطقه است.
وی افزود: آقای نخست وزیر از من برای انجام یک سفر رسمی به اسلام آباد دعوت کردند و من نیز این مساله را پذیرفته و امیدوارم در آینده ای نزدیک از کشور دوست، پاکستان و از اسلام آباد دیدار داشته باشم. رئیس جمهوری یادآور شد: مطمئن هستم سفر آقای نخست وزیر و هیات همراه به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور خواهد بود و من از سفر ایشان به تهران و ایران که روز گذشته به مشهد الرضا صورت گرفت، تشکر می کنم. 
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود «همدلی»، چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های نفتی را از نگاه کارشناسان بررسی کرد رکوردی تازه برای فروش نقاشی کودکان و نوجوانان در نمایشگاه «آینده روشن» ثبت شد انگشتان کوچک مهربانی حمله به معصومیت کودکان در قاب دوربین در نشست خبری نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اولویت «عمران‌خان» از این سفر مشخص شد؛ ولادیمیر زلنسکی، کمدینی بدون سابقه اجرایی و سیاسی، پیروز قاطع انتخابات اوکراین شد اعطاء درجه سرلشکری به فرمانده کل جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامیایران دعوت رئیس قوه قضاییه از کارشناسان برای بررسی دلایل وقوع نزاع‌ها و دعاوی در جامعه واکنش وزارت خارجه به عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران چین بار دیگر با تحریم نفتی ایران توسط آمریکا مخالفت کرد استاد دانشگاه آکسفورد: پاکستان برای ایفای نقش واسطه‌ای میان ایران، آمریکا و عربستان تلاش می‌کند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر پاکستان: روابط ایران و پاکستان بر خلاف میل دشمنان آن باید تقویت شود