فراخوان روحانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده


رئیس جمهوری روز شنبه عازم مناطق سیل زده استان‌های لرستان و خوزستان شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که پیش از این در تاریخ 7 فروردین ماه به استان‌های سیل زده مازندران و گلستان سفر کرده بود، روز شنبه هم از برخی روستاهای سیل زده در لرستان، ایلام و خوزستان بازدید کرد و هم در جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌های لرستان و خوزستان بر جبران خسارات سیل تأکید کرد و اطمینان داد که دولت در کنار مردم خواهد بود.
 فرماندهی مدیریت حادثه سیل
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی خبر داد که با موافقت رهبر معظم انقلاب فرماندهی حادثه اخیر برعهده وزیر کشور گذاشته شده است. او گفت: با تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید یک نفر به‌عنوان فرمانده برای مدیریت حادثه سیل تعیین شود تا همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند، لذا وزیر کشور به این عنوان انتخاب شد و در این راستا قرارگاهی تشکیل شده و کمیته‌هایی برای مدیریت بهتر وضعیت سیلاب تعیین شده است. وی با اشاره به تشکیل جلساتی در تهران برای پیش‌بینی بارندگی سال آینده افزود: مبنا بر این در نظر گرفته شد که سال آینده نیز با چنین سیلابی مواجه خواهیم بود و باید درس‌های لازم را از این حادثه سیل اخیر گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم. روحانی با اشاره به اینکه پاسخ رهبر معظم انقلاب درمورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل، دقیق و مؤثر بود، گفت: ایشان مفصل و دقیق راهنمایی کردند که دولت قبلاً باید چه اقداماتی انجام دهد و ترمیم خسارات چگونه باشد و در کلیات موافقت کردند و من نیز وزیر کشور را به‌عنوان مسئول کل نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده انتخاب کردم. رئیس جمهوری تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب هم در نامه و هم به صورت حضوری این نظر را داشتند که یک نفر باید در این حادثه مسئول شود و همه تبعیت کنند که وزیر کشور نیز با تشکیل قرارگاهی در این زمینه اقدامات خود را شروع کرد و ما از شنیدن کلمه قرارگاه بسیار خوشحال می‌شویم چرا که این بدان معنی است که به صورت موقتی اقدامات انجام می‌شود و در عین حال معنی ستاد بازسازی این است که چندین سال طول خواهد کشید تا ترمیم و بازسازی‌ها انجام شود.


رئیس جمهوری، اسکان مردمی که منازلشان از سیل آسیب دیده را در اولویت برنامه‌ها دانست و تأکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق بسرعت از معضلی که با آن روبه‌رو هستند، نجات یابند. روحانی با بیان اینکه به همه نیروهای مسلح و مردمی، امداد و اورژانس که در سیل‌های اخیر خدمات عظیمی انجام دادند؛ افتخار می‌کنیم، گفت: تبعیت همه دستگاه‌ها از وزیر کشور به‌عنوان فرمانده قرارگاه بازسازی، تأکید رهبر معظم انقلاب است.
 به جای دادن پول اثاثیه لازم بـــــرای سیل زدگان تهیه شود
روحانی همچنین برآورد خسارت‌ها و پرداخت آنها در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم باید بدانند که چقدر و چگونه خسارت‌های آنها جبران می‌شود و اگر از این موضوع اطلاع داشته باشند، شرایط سختی را با امیدواری سپری خواهند کرد. وی افزود: همه تلاش مسئولان در زمینه تأمین اثاثیه منزل سیل‌زدگان باید بر این باشد که به جای پول، اثاثیه لازم برای آنها تهیه شود و در این زمینه همه باید از تولیدکننده تا وزارت صنعت به صحنه بیایند و کاری کنند که مردم کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کار بخش های دولتی در ترمیم زیرساخت های آسیب دیده کم نظیر است، گفت: اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیل زده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است، برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند و از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقی مانده است. روحانی با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاه ترین زمان، اظهارداشت: لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریع تر و در حد متعارف تأمین شود. تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت.
رئیس جمهوری با بیان اینکه باید حتی‌الامکان اثاثیه منزل با قیمت ارزان‌تر از کارخانه تهیه و به مردم تحویل شود، ادامه داد: باید حتماً کاری کرد که مردم زندگی معمولی خود را آغاز کنند و هر چه سریع‌تر خسارات برآورد و پرداخت شود و به مردم قول می‌دهم که دولت در کنار مردم سیل زده است چرا که هر چه دولت دارد از آن مردم است و ما تنها امانتدار هستیم.
وی ضمن تبریک میلاد با سعادت منجی عالم بشریت امام زمان(عج)، گفت: امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب اسلامی در سال 57 بیان کردند که امسال سال پرنعمت و در عین حال پرزحمتی بود، از لحاظ نعمت خداوند، سال 57 بهترین سال تاریخ ایران بود و در عین حال اعتصابات، اعتراضات، اقتصادی وجود داشت. امسال نیز برای کشور سالی پرنعمت و پرزحمت است. رئیس جمهوری اظهارداشت: نزول باران یعنی حیات، نشاط و بقا و رقم بسیار بالایی به حجم ذخایر آبی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته اضافه شد. به عبارتی حدود 480 میلیارد مترمکعب آب وارد سرزمین ایران شد.
دفاع از روند سدسازی‌ها و یادی از آیت‌الله هاشمی
رئیس جمهوری با اشاره به نقش مهم سدها از جمله در جلوگیری از وقوع سیل و سیلاب گفت: برخی به روند سدسازی‌ها در دهه‌های گذشته و همچنین دولت یازدهم ایراد می‌گرفتند که نباید قضاوت‌های سال‌های قبل را فراموش کنیم و امروز شاهد بارندگی بی‌نظیری طی یکصد سال اخیر در 25 استان به صورت همزمان بودیم تا جایی که یک استان معین نیز خود گرفتار سیلاب می‌شد و نمی‌توانست به استان همجوار کمک کند. روحانی حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری دانست و اظهارداشت:صدور مجوز ساخت اماکن و منازل در حاشیه و گاهی حتی در بستر رودخانه‌ها کاری نادرست و خلاف قانون است. اکثر خانه‌های نزدیک رودخانه‌ها ویران شدند و این درحالی است که اگر حریم رودخانه‌ها مراعات می‌شد، خسارات کمتری می‌دیدیم و در مرحله حداقلی باید این امر پیگیری شود و سپس برای بازسازی مناطق در نظر داشته باشیم که محل اماکنی که تخریب شده برای بازسازی مناسب باشد.
رئیس جمهوری اقدامات انجام شده در زمینه سدسازی در دوران جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارزشمند و مفید توصیف کرد و گفت:‌ در ابتدای انقلاب حدود 19 سد در کشور وجود داشت و امروز 172 سد احداث شده است که کار بسیار ارزشمندی است که در دوران 40 ساله انقلاب انجام شده است. روحانی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اقدامات وی در زمینه توسعه و آبادانی کشورمان اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس به همراه آیت‌الله هاشمی در خوزستان و شهر اهواز حضور داشتیم و در جلسات مدیریت جنگ شرکت می‌کردیم. آیت‌الله هاشمی شخصی بود که از آبادانی ایران لذت می‌برد و کمتر کسی دیدم که اینقدر برای آبادانی ایران حساس باشد.
روحانی در ادامه بازسازی جاده‌ها و پل‌ها که در حوادث اخیر دچار آسیب شده‌اند و همچنین لایروبی اروند رود را مورد تأکید قرار داد و گفت: لایروبی اروند رود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این زمینه در سفر به عراق به توافق رسیدیم و لازم است کارهای آن هرچه سریع‌تر آغاز شود. همچنین در جریان این سفر اتصال راه‌آهن خوزستان به بصره نیز مورد توافق قرار گرفت که احداث آن می‌تواند تحول بزرگی برای ایران و همچنین برای خوزستان بوجود آورد.
رئیس جمهوری ادامه داد: طی سالیان طولانی غرب در تحریم‌ها و تبلیغات خود عنوان می‌کرد که خشکسالی ایران را از بین خواهد برد و صراحتاً چنین تبلیغ می‌کردند که دریاچه ارومیه خشک خواهد شد و قابل احیا ‌نیست لذا شمال غرب ایران کاملاً غیرقابل سکونت خواهد بود و بقیه نقاط کشور را نیز گرد و غبار و ریزگردها از بین خواهد برد و با این نوع تبلیغات بذر یأس و ناامیدی را در ذهن مردم پراکنده می‌کردند. وی افزود: خداوند متعال در بهار امسال ضربه اساسی را بر این تفکر استکبار جهانی و صهیونیسم وارد کرد البته خسارت سیل خیلی زیاد است اما خداوند متعال هم رحمت نازل کرده و هم در کنار آن زحمت نیز فراهم شده است که با کمک و اتحاد و همدلی می‌توانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.
ضرورت توجه به اسکان سیل زدگان
روحانی اظهار داشت: مردم خوزستان در 8 سال دفاع مقدس و امروز و برای همیشه مرزداران غیور این مرز و بوم بودند و در دوران دفاع مقدس همه غم ما از دست دادن خرمشهر بود و بالاترین شادمانی ما نیز آزادی خرمشهر بود. رئیس جمهوری افزود: با توجه به اینکه به روزهای گرم شدن هوا نزدیک می‌شویم و در این وضعیت زندگی برای کسانی که دچار آسیب شده و در چادر زندگی می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود، لذا باید مسئولان مربوطه موضوع اسکان همه آنهایی که محل مسکونی آنها آسیب دیده را در اولویت قرار دهند.روحانی ادامه داد: حضور طلاب نیز در منطقه سیل‌زده بسیار جالب توجه بود و وقتی رئیس جمهوری خود شخصاً به این مناطق سفر می‌کند، به این معنی است که همه دولت و نماینده مردم برای بازدید آمده است و همه همدل هستیم و درد و رنج شما را حس می‌کنیم. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه کار ما تسریع در عمل است و بنیاد مسکن و وزارت کشور باید تا سکونت مردم در منازل مسکونی در کنار مردم باشند، تصریح کرد: در این مدت نیز باید مردم سیل‌زده، زندگی خوب و قابل توجهی داشته باشند و همه ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و امکانات دولتی برای اسکان آنان فراهم است.
امسال هم خرید گندم از خارج نداریم
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نیز باید هر چه زودتر خسارات برآورد و به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شود، ادامه داد: در مجموع با وجود سیل اخیر محصول گندم امسال از سال گذشته بیشتر است و در سال‌جاری نیاز به خرید گندم از خارج نداریم و این بزرگترین افتخار دولت است که برای 4 سال در محصول گندم خودکفا شدیم. روحانی با بیان خاطره‌ای از حضور در مناطق سیل‌زده و درخواست‌های یکی از سیل‌زدگان که تا جبران خسارات در کنار ما باشید، ادامه داد: دولت در کنار مردم مناطق سیل زده است و به هیچ عنوان آنان را فراموش نمی‌کند و همه ما مسئولان در حد توان در کنار مردم خواهیم بود و جبران خواهیم کرد و از مردم نیز می‌خواهم در حد امکانات و توان خود به مردم مناطق سیل زده کمک کنند.

بــــــرش
پلدختر و معمولان در اولویت بازسازی

رئیس جمهوری در سفر یک روزه خود به مناطق سیل‌زده بعد از حضور در نشست ستاد مدیریت بحران استان‌های لرستان و خوزستان از برخی مناطق سیل‌زده هم بازدید کرد. روحانی با حضور در شهرستان پلدختر ضمن بازدید از این منطقه سیل‌زده، با توضیحات مسئولان و گفت‌وگوی صمیمانه با مردم این شهرستان در جریان روند امدادرسانی، رفع مشکلات و میزان و نحوه امدادرسانی به مردم سیل‌زده قرار گرفت و بر ضرورت اتخاذ اقدامات لازم در جهت بازگشت هرچه زودتر روند زندگی عادی به این منطقه تأکید کرد.
روحانی اظهار داشت: فراموش نمی‌کنم در لحظاتی که سیل شما را محاصره کرده بود و دسترسی به پلدختر امکان نداشت ومدام با استاندار در تماس بودم و همه مردم و دولت نگران سلامت و جان مردم پلدختر بودند. در اولین صبح پس از حادثه سیل مطلع شدیم که جان عزیز مردم پلدختر به سلامت است و همه ما خوشحال شدیم گر چه با خسارت سنگینی مواجه شدید. رئیس جمهوری با اشاره به تلاش‌ها و ایثارگری‌های ارتش، بسیج، سپاه، دولت، ملت عزیز ایران و همچنین استان‌های معین سراسر کشور برای کمک به مردم آسیب‌دیده پلدختر تأکید کرد: در اینجا اعلام می‌کنم مسئولیت بازسازی همه مناطق ویران شده با فرماندهی وزیر کشور است و دستور می‌دهم که پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده که خسارات سنگینی دیده‌اند، در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و قرارگاه بازسازی و سازندگی زمینه‌های لازم را برای شما مهیا خواهد کرد. وی  با بیان اینکه با خرید زمین‌های لازم بلافاصله ساخت و ساز منازل جدید و بازسازی‌ خانه‌های آسیب‌دیده آغاز خواهد شد، گفت:‌ نحوه جبران خسارات کشاورزان و مردم در جلسه هیأت دولت تصویب شده است و پرداخت خواهد شد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: به رئیس بنیاد مسکن دستور می‌دهم که مردم این سرزمین وفادار و پاسدار به آرمان‌های انقلاب اسلامی که در 8 سال زمان جنگ، دلاوری‌هایی از خود نشان دادند، امروز نیازمند و خواستار آن هستند که دولت با همه توان در کنار آنان باشد و هر چه سریع‌تر خانه‌سازی و جبران خسارات آغاز شود.روحانی تأکید کرد: در شب میلاد امام عصر(عج) قول می‌دهم که دولت تا پایان در کنار شما خواهد بود و شما را فراموش نخواهد کرد و به صورت هفتگی و روزانه از این مناطق خبرگیری به عمل می‌آید تا شرایط زندگی به حالت عادی و معمولی بازگردد.
 «چم‌مهر» را زیباتر و مستحکم‌تر خواهیم ساخت
رئیس جمهوری همچنین در جمع مردم سیل‌زده چم‌مهر از توابع شهرستان پلدختر با تبریک میلاد امام عصر(عج) به همه مردم و مسلمانان جهان، تأکید کرد: شما جزو روستاهایی هستید که خسارت کلی دید و همه مناطق مسکونی شما زیر آب رفته و دولت وظیفه دارد در قدم اول برای ساخت منازل شما برنامه‌ریزی کند. روحانی با اشاره به اینکه رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده دو قطعه زمین برای ساخت مسکن با عناوین چم‌سفلی و علیا آماده می‌شود، گفت: در این قسمت ساختمان‌سازی آغاز می‌شود تا مردم در مناطق مسکونی قرار گیرند که در صورت بروز سیل در سال‌های آینده به آنان خساراتی وارد نشود. روحانی ادامه داد: اقدامات مقدماتی برای نصب پل در چم‌مهر آغاز شده است و ظرف 4 هفته آینده این پل برای رسیدن مردم به زمین‌های کشاورزی‌شان ساخته خواهد شد. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه شما نگرانید و حق دارید چرا که همه زندگی شما زیر آب رفته است و زندگی در زیر چادر بسیار سخت می‌باشد، گفت: الان چادرها دارای برق است، اما کار اساسی آن است که خانه‌سازی آغاز شود و ان‌شاء الله و با توجهات و با تدبیر مقام معظم رهبری و تلاش دولت و نیروهای مسلح، روستای چم‌مهر را زیباتر، مستحکم‌تر و بهتر خواهیم ساخت.
 بازدید هوایی از کرخه، کارون و دز
رئیس جمهوری همچنین در جریان سفر به استان خوزستان از مناطق سیل‌زده شهر اهواز و مسیر رودخانه‌های کرخه، کارون و دز به صورت هوایی بازدید کرد.وی در این بازدید با گزارش و توضیحات استاندار و مسئولین مربوطه در جریان آخرین وضعیت رودخانه‌های خوزستان با توجه به بارندگی‌های اخیر قرار گرفت. روحانی همچنین ضمن بازدید از رواناب‌های اطراف رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در جریان اقدامات  انجام شده برای جلوگیری از حوادث احتمالی در صورت تشدید بارندگی‌ها قرار گرفت.رئیس جمهوری سپس از کمپ اسکان اضطراری بخشی از سیل‌زدگان استان خوزستان در ورزشگاه تختی اهواز بازدید کرد. روحانی در این بازدید در گفت‌وگوی صمیمی با سیل‌زدگان ساکن در این اردوگاه در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت. در این بازدید ساکنان این کمپ در گفت‌وگوی صمیمی و رو در رو مسائل، مشکلات و درخواست‌های خود را با رئیس جمهوری در میان گذاشتند و روحانی تلاش مسئولان را نسبت به رفع مشکلات آنان مورد تأکید قرار داد.رئیس جمهوری همچنین روز شنبه از روستای سیل‌زده شوره از توابع بخش ماژین استان ایلام بازدید کرد و با توضیح مسئولان این منطقه در جریان روند امداد رسانی، اسکان موقت و چگونگی خسارت‌های وارد شده به منازل، باغ‌ها، محل‌های نگهداری دام و طیور و زمین‌های کشاورزی این روستا و روستاهای همجوار آن قرار گرفت. روحانی همچنین در فضایی صمیمی با اهالی روستای شوره گفت‌وگو و پس از اطلاع از برخی مشکلات و کمبودهای موجود در این منطقه برای مردم، دستورات لازم را به مسئولان مرتبط جهت تسریع در روند رسیدگی‌ها صادر کرد.