بساط رانت را در حوزه دارو جمع می کنم


وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم رفع رانت در سازمان غذا و دارو گفت: هنوز در این سازمان رانت و امضاهای طلایی وجود دارد که باید این بساط جمع شود. به‌ گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم افتتاح مجموعه داروسازی اکتوور گفت: در زمان سرپرستی وزارت بهداشت اولین جایی که برایش تصمیم گرفتم سازمان غذا و دارو و مجموعه هیأت امنای ارزی بود. خیلی‌ها در آن زمان به سراغم آمدند که برخی‌شان خیرخواه بودند و برخی‌شان در لباس خیرخواهی می‌خواستند مرا اغفال کنند. انگار که با کودکی کم تجربه سر و کار دارند. می‌گفتند این کار را نکن و این مسئولیت را قبول نکن چرا که بدنام می‌شوی، من گفتم اصلاً برای نام وشهرت نیامده‌ام. من برای این آمدم که بدنام شوم و می‌دانم کجا آمده‌ام. من یک رسالت دارم و یکی از رسالت‌هایم این است که پاکسازی را باید نهادینه کنم.
 نمکی با بیان اینکه در سازمان  غذا و دارو اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: اما من هنوز از این اقدامات راضی نیستم و اخیراً هم به آقای دکتر پیرصالحی عرض کردم که گرچه در سازمان غذا و دارو کارمندان شریف کم نداریم، اما هنوز هم در این سازمان امضاهای طلایی وجود دارد و هنوز برخی به قول قدیمی‌ها دیزی‌شان پیش‌فر است و هنوز برخی می‌توانند در این سازمان از رانت استفاده کنند. برخی می‌توانند کارهای خودشان را جلو انداخته و کارهای دیگران را عقب بیندازند. این اصلاً مورد نظر من نیست و به دکتر پیرصالحی اعلام کردم که باید این شبکه پوسیده و مزخرف جمع شود و من برای آن زمانی را مشخص می‌کنم و بیش از این تحمل نمی‌کنم. حتی اگر قرار باشد خودم آنجا بنشینم این رانت را جمع خواهم کرد و با کمال وجود و با تمام قدرتم این کار را انجام می‌دهم. وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش خطاب به صنعت داروسازی کشور نیز گفت: من نمی‌گذارم دارویی که تولید داخلی‌اش وجود دارد، فرد دیگری آن را از طریق رانت وارد کند، اما در عین حال هم نمی‌گذارم دارویی که کیفیت ندارد، وارد بازار شود. من وزیر بهداشت هستم و متولی سلامت مردم. بنابراین همان طور که اجازه رانت در حوزه واردات را نمی‌دهم در حوزه تولید داخل نیز اجازه رانت را نخواهم داد. نباید در مملکت داروی بی‌کیفیتی وارد داروخانه شود وگرنه من در آن کارخانه را خواهم بست؛ چرا که من متولی سلامت مردم هستم. بنابراین صنایع داروسازی باید تلاش کنند تا کیفیت را ارتقا دهند و حداقل استانداردهای ملی را بخوبی رعایت کنند.
نمکی با بیان اینکه من نمی‌توانم هم کالایی را گران‌تر بخرم و هم بی‌کیفیت‌تر، گفت: تولید داخل باید خودش را ارتقا دهد. حمایت از تولید داخل به این معنی نیست که از هر کالایی حتی بی‌کیفیت حمایت کنیم و تاوانش را از جیب مردم بپردازیم؛ این نه سیاست ماست و نه سخن رهبر معظم انقلاب است. صنعت داخلی باید خودش را ارتقا دهد. درعین حال صنعت داخلی دارو نباید به پای یکدیگر بپیچند. فکر نکنید اگر برای یکدیگر تله گذاشتید و یکدیگر را خراب کردید و برای هم پرونده ساختید و دیگری را از بازار حذف کردید، شما جایگزینش می‌شوید. شاعر می‌گوید «اندر پس پرده گفت‌وگوی من و توست / چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من». من ندیدم ناجوانمردی را که در درازمدت برنده شود و جوانمردی را که در درازمدت ببازد. بنابراین راه را اشتباه نروید و رقابت سالم داشته باشید؛ نه اینکه به نیت حذف یکدیگر رقابت کنید. گرفتن بازار را با لجن مالی یکدیگر دنبال نکنید؛ در این صورت قطعاً بازی را می‌بازید. چرا که بعد از مدتی پرده‌ها فرو می‌افتد که راه را اشتباه رفته‌اید.