پنج برداشت از نسخه منتشر شده گزارش رابرت مالر پیشنهاد استیضاح

همدلی| گروه جهان- روح‌اله نخعی: از انتصاب بازپرس ویژه تا انجام تحقیقات، تا گزارش‌های رسانه‌ها، تا دادگاهی‌شدن اطرافیان رئیس‌جمهور تا ارسال یک نامه برای کنگره تا نشست خبری دادستان کل و بالاخره تا انتشار سندی با حدود ۱۰درصد حذفیات، همه تحت تاثیر آنچه در گزارش نهایی مالر منتشر شد، قابلیت بازنگری و تعریف و تفسیر دوباره دارند. ویلیام بار، دادستان کل یا به عبارت دیگر وزیر دادگستری آمریکا، روز پنج‌شنبه سرانجام گزارش رابرت مالر، بازپرس ویژه را با اعمال حذفیات منتشر کرد و بخش مهمی از نتایج دو سال فعالیت مالر در تاریکی را آشکار کرد. با انتشار این گزارش، چیزی حدود سه سال، از ابتدای کارزار ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری تا امروز را می‌توان دوباره مرور کرد و معنای تازه‌ای از آن برداشت.
اما در نگاه اول، گزارش مالر و نحوه انتشار آن به ما چه می‌گوید؟ ۴۴۸ صفحه گزارش، هر چند بخش‌های بسیاری را به تیغ حذفیات سپرده باشد، حرف بسیار برای گفتن خواهد داشت اما از این میان، فلان عدد نکته به نظر برجسته‌ترین برداشت‌ها از این گزارش می‌آیند.
۱. در پرونده اطاله دادرسی، گزارش مالر عملاً از مجرمیت ترامپ حکایت دارد
گزارش منتشرشده مالر از چند زاویه با روایت ویلیام بار، هم در نامه ۴ صفحه‌ای و هم در کنفرانس خبری صبح پنج‌شنبه، اختلافی جدی داشت، تا حدی که توصیف «دروغ» برای صحبت‌های بار توصیف گزافی نخواهد بود. اولین نمونه در این راستا روایت بار از قضاوت مالر در پرونده اطاله دادرسی است. بار در نامه ۴ صفحه‌ای خود گفته بود تصمیم نهایی برای عدم اقامه دعوی علیه رئیس‌جمهور، ارتباطی به قاعده دادگستری که مانع از اقامه دعوی علیه رئیس‌جمهور مستقر می‌شود، نداشته است. مالر اما در گزارش خود به این قاعده اشاره می‌کند و خودداری از صدور حکم نهایی را تا حدی بر آن استوار می‌کند. در عین حال، مالر اشاره می‌کند که «اگر بعد از تحقیقاتی دقیق درباره حقایق، اطمینان داشتیم که رئیس‌جمهور مشخصاً مرتکب اطاله دادرسی نشده، چنین اعلام می‌کردیم. بر اساس حقایق و استانداردهای قابل‌اعمال حقوقی، ما نمی‌توانیم به این نتیجه‌گیری برسیم». در کنار این دو مسئله، به تکرار در گزارش مالر صراحتاً از قصد رئیس‌جمهور و تیمش برای ممانعت از ادامه تحقیقات و مانع‌تراشی بر سر راه پیگیردها سخن گفته می‌شود که هسته مرکزی قانون جرم اطاله دادرسی است. از ترکیب این سه می‌توان این را برداشت کرد که از دید مالر، ترامپ فقط به این دلیل که رئیس‌جمهور است، تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد و به جای آن باید با اقدام دیگری به اقدامات او رسیدگی کرد.


۲. مالر تصمیم‌گیری درباره اطاله دادرسی را نه به دادستان کل که به کنگره سپرده بوده
بار در نامه ۴ صفحه‌ای و با نقل قول از مالر که به نتیجه نرسیده است و نه تبرئه کرده و نه اعلام جرم، خود و معاونش را در جایگاه تصمیم‌گیرنده نهایی قرار داد و اعلام کرد اقامه دعوی در کار نخواهد بود. در متن گزارش مالر اما آمده است که از دید مالر، کنگره در جایگاه صحیح برای قضاوت نهایی در این باره و اقدام است: «نتیجه‌گیری که کنگره ممکن است بر به‌کارگیری فاسد قدرت‌های دفتر [ریاست‌جمهوری] در راستای قوانین اطاله دادرسی اعمال کند، بر وفق نظام نظارت و تعادل در قانون اساسی ما است». به تعبیر جفری توبین، کارشناس حقوقی که با نیویورکر و سی‌ان‌ان نیز همکاری می‌کند، این جمله به این معناست که مالر کنگره را به استیضاح ترامپ بر مبنای شواهد گزارشش دعوت می‌کند.
۳. اطرافیان ترامپ با سرپیچی از شدت اقدامات رئیس‌جمهور در اطاله دادرسی کاسته‌اند
در گزارش مالر درباره بخش اطاله دادرسی از چند جهت مشخص است که تیم تحقیقات شواهد کافی در اختیار داشته و رئیس‌جمهور تلاش‌های کافی در این جهت را به کار بسته است؛ اما نکته جالب اینجاست که بخشی از تلاش‌های ترامپ برای این کار ناکام مانده‌است، چون اطرافیان او حاضر به اقدام در این باره نمی‌شدند. در بارزترین نمونه، دان مک‌گن، از ترامپ دستور می‌گیرد به دادستان کل اعلام کند که باید بازپرس ویژه را از کار برکنار کند. مک‌گن اما تصمیم می‌گیرد به این دستور عمل نکند و به جای آن پای در مسیر استعفا بگذارد.
۴. در پرونده تبانی با روسیه، شخص رئیس‌جمهور هم خود را بی‌گناه نمی‌دانسته
یک سوال مهم پس از انتشار نامه بار این بود که اگر ترامپ مرتکب تبانی نشده بوده، چرا باید در پرونده اطاله دادرسی بحثی باشد. پاسخی که از گزارش مالر می‌گیریم این است که رئیس‌جمهور، با قضاوت نهایی مالر هم‌نظر نبوده است! مالر، بر مبنای توصیفات دقیق و سختگیرانه حقوقی که البته اساسا عبارت تبانی را به رسمیت نمی‌شناسند، همکاری بین تیم ترامپ و روس‌ها را بررسی و به این نتیجه رسیده است که توافق مستقیمی بین دو طرف برای رسیدن به هدف پیروزی ترامپ در کار نبوده است. در همین گزارش اما خبر از ارتباطات بسیار و گاهی بسیار شک‌برانگیز بین تیم کارزار ترامپ و مقامات روس می‌رسد. ظاهرا از دید ترامپ، این اقدامات مصداق آنچه «تبانی» می‌خوانده بوده‌اند و با اطمینان از آشکارشدن این حقیقت در نتیجه تحقیقات، تلاش خود را برای ممانعت از این اتفاق کرده است. شاهد این ادعا، واکنش صریح ترامپ به شنیدن خبر انتصاب بازپرس ویژه از جف سشنز است که در گزارش آمده: «وای خدای من. افتضاح است. این پایان ریاست‌جمهوری من است. به[...] رفتم.»
۵. شواهد، مالر را از گفت‌وگو با رئیس‌جمهور بی‌نیاز کرده بوده
گفتیم که مالر عملاً به این نتیجه رسیده بود که شواهد کافی را درباره اطاله دادرسی به دست آورده است. شاهد دیگر این ادعا در گزارش به شکل روایت گفت‌وگو با شخص رئیس‌جمهور مطرح می‌شود. بعد از مقاومت‌های رئیس‌جمهور درباره گفت‌وگوی مستقیم با بازپرس ویژه، تیم تحقیقاتی موفق می‌شود به صورت مکتوب سوالاتی را از رئیس‌جمهور بپرسد. پاسخ‌های ترامپ که مملو از اظهار فراموشی اوست، البته تیم تحقیقاتی را راضی نمی‌کند اما در نهایت تیم پیگیری برای دریافت اظهارات رئیس‌جمهور را ادامه نمی‌دهد. با نگاه به تاکیدات گزارش از «نیت» افراد و رئیس‌جمهور در اقدامات و قضاوتی که درباره دو پرونده صادر شده، به این نتیجه می‌رسیم که تیم مالر نیازی به گفت‌وگو با رئیس‌جمهور نداشته زیرا آنچه می‌خواسته را از راه‌های دیگر به دست آورده است.
ماجرای مالر، همچنان با پایان فاصله دارد. در روزهای آینده باید با دقت نظاره‌گر مواضع سران دو حزب در قبال این ماجرا بود. به نظر می‌رسد برای گزینه‌های احتمالی رقابت جدی با ترامپ در انتخابات اولیه حزب جمهوری‌خواه، این گزارش به اندازه‌ای شدت نداشته که ترامپ را درون‌حزبی سرنگون کند. نیکی هیلی به عنوان نمونه برجسته این گروه مانند ترامپ خواستار بررسی روند اصلی تحقیقات شده است اما از سوی دیگر، کسی مانند میت رامنی، موضعی منتقدانه علیه رئیس‌جمهور گرفته است. دمکرات‌ها نیز ظاهراً قصد ندارند به دعوت مالر پاسخ مثبت دهند و فرایند استیضاح را آغاز کنند، اما او را برای ارائه شهادت به کنگره دعوت خواهند کرد. استنی هویر، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان به صراحت استیضاح را رد کرده اما الیزابت وارن، نامزد ۲۰۲۰، خواستار استیضاح شده است.
مهم‌تر از این مواضع و شاید تاثیرگذار بر همه آن‌ها، شاخص دیگری است که باید با احتیاط و دقت تعقیبش کرد: نظرسنجی‌های حمایت و مخالفت رئیس‌جمهور. اگر حمایت از رئیس‌جمهور که در مقابل بسیاری اخبار مثبت و منفی، واکنش نداشته، در نتیجه انتشار گزارش، به اندازه‌ای معنادار و برای بازه زمانی کافی به پایین حرکت کند، واشنگتن شاهد صحنه‌های جالبی خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
آسیب‌شناسی «همدلی » از لاینحل ماندن یک بحران اقتصادی که رکود تولید را تمدید کرده است «همدلی» از مصرف خودسرانه دارو در کشور گزارش می‌دهد دارو بیشتر از نسخه گفت‌وگوی اختصاصی «همدلی» با «سید امیرخرم» کنشگر سیاسی و عضو ارشد سابق نهضت آزادی ایران پیرامون موضوعات سیاسی و تحلیلی کلی از شرایط فعلی کشور؛ پنج برداشت از نسخه منتشر شده گزارش رابرت مالر پیشنهاد استیضاح نقدی بر انتخاب اعضای هیات ویژه گزارش ملی سیلاب حملات تروریستی همزمان در روز عید پاک در چند نقطه از سری‌لانکا، چند کلیسا و هتل را به خاک و خون کشید نخست وزیر پاکستان به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) رفت بازدید رئیس شورای شهر تهران از مناطق سیل‌زده خوزستان با حکم فرمانده معظم کل قوا؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد با حکم فرمانده معظم کل قوا؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد گفت‌وگوی «همدلی» با احمدرضا احمدی در سالمرگ شاعر و نقاش بزرگ ایران‌زمین؛ «مینای مهتاب» گویاترین زبان «هشت کتاب» سهراب است