رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند

دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.
بخش خبری - رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در سفر به لرستان و خوزستان از مناطق سیل‌زده این استانها دیدار و با حضور صمیمی در جمع مردمان سیل زده در جریان روند امدادرسانی، رفع مشکلات و میزان و نحوه امدادرسانی به مردم سیلزده قرار گرفت و بر ضرورت اتخاذ اقدامات لازم در جهت بازگشت هرچه زودتر روند زندگی عادی به این مناطق تاکید کرد.
رئیس جمهور در این سفر یک روزه ودر جریان بازدید ازمناطق سیل زده و بررسی میدانی وضعیت سیلاب در این استانها گفت: دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه دولت، قوای دیگر، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی همه در کنار مردم بوده و هستند وافزود:تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند و دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت


بازدید دکتر روحانی از مناطق سیل زده استان لرستان
رئیس جمهور با حضور در شهرستان پلدختر ضمن بازدید از این منطقه سیل زده، با توضیحات مسئولان و گفت‌و‌گوی صمیمانه با مردم غیور این شهرستان در جریان روند امدادرسانی، رفع مشکلات و میزان و نحوه امدادرسانی به مردم سیلزده قرار گرفت و بر ضرورت اتخاذ اقدامات لازم در جهت بازگشت هرچه زودتر روند زندگی عادی به این منطقه تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی بلافاصله پس از شرکت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان عازم مناطق سیلزده پلدختر شد و از این منطقه که در اثر سیل و آبگرفتگی دچار خسارت شده بازدید کرد.
مردم پلدختر نیز با خوش آمدگویی، استقبال و قدردانی از الطاف ملت عزیز ایران و خدمت رسانی‌های شبانه روزی دولت و نیروهای مسلح برای امدادرسانی، رفع آبگیری و گل و لای ناشی از سیل از معابر و منازل مسکونی، در گفت‌و‌گوی صمیمانه با دکتر روحانی، مشکلات و دغدغه‌های خود را مطرح کردند و رئیس‌جمهور نیز دستورات لازم را برای حل مشکلات آنان صادر کرد.
رئیس جمهور در اجتماع مردم سیل زده پلدختر:
بازسازی پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده استان لرستان، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد
رئیس جمهور در جمع مردم سیل‌زده پلدختر با تاکید بر اینکه قلب همه مردم ایران در این ایام در کنار شما بود و برای شما می‌تپید، تصریح کرد: بازسای پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده استان لرستان که خسارات سنگینی دیده‌اند، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و قرارگاه بازسازی و سازندگی زمینه‌های لازم را برای مردم این مناطق مهیا خواهد کرد.
دکتر روحانی اظهارداشت: فراموش نمی‌کنم در لحظاتی که سیل شما را محاصره کرده بود و دسترسی به پلدختر امکان نداشت و به صورت مداوم با استاندار در تماس بودم و همه مردم و دولت نگران سلامت و جان مردم پلدختر بودند. در اولین صبح پس از حادثه سیل مطلع شدیم که جان عزیز مردم پلدختر به سلامت است و همه ما خوشحال شدیم گر چه با خسارت سنگینی مواجه شدید.
رئیس جمهور گفت: مردم غیور پلدختر در زمان دفاع مقدس فداکاری، ایثارگری و دلاوری از خود نشان دادند و دست توسل ما به سوی کسی دراز است که منجی عالم بشریت است و نجات دنیا و ایران به دست ایشان اتفاق خواهد افتاد.
دکتر روحانی تاکید کرد: امروز در سایه توجهات امام عصر(عج) است که در برابر مشکلات مقاومت و ایثارگری این مردم رخ داد و همچنین مردم ایران زمین، سیل مهربانی و ایثار خود را نثار پلدختر کردند.
رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌ها و ایثارگری‌های ارتش، بسیج، سپاه، دولت، ملت عزیز ایران و همچنین استان‌های معین سراسر کشور برای کمک به مردم آسیب‌دیده پلدختر تاکید کرد: در اینجا اعلام می‌کنم مسئولیت بازسازی همه مناطق ویران شده با فرماندهی وزیر کشور است و دستور می‌دهم که پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده که خسارات سنگینی دیده‌اند در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و قرارگاه بازسازی و سازندگی زمینه‌های لازم را برای شما مهیا خواهد کرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه با خرید زمین‌های لازم بلافاصله ساخت و ساز منازل جدید و بازسازی‌ خانه‌های آسیب‌دیده آغاز خواهد شد، گفت:‌ نحوه جبران خسارات کشاورزان و مردم در جلسه هیات دولت تصویب شده است و پرداخت خواهد شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: به رئیس بنیاد مسکن دستور می‌دهم که مردم این سرزمین وفادار و پاسدار به آرمان‌های انقلاب اسلامی که در 8 سال زمان جنگ، دلاوری‌هایی از خود نشان دادند، امروز نیازمند و خواستار آن هستند که دولت با همه توان در کنار آنان باشد و هر چه سریع‌تر خانه‌سازی و جبران خسارات آغاز شود.
دکتر روحانی تاکید کرد: در شب میلاد امام عصر(عج) قول می‌دهم که دولت تا پایان در کنار شما خواهد بود و شما را فراموش نخواهد کرد و به صورت هفتگی و روزانه از این مناطق خبرگیری به عمل می‌آید تا شرایط زندگی به حالت عادی و معمولی بازگردد.
رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان:
دولت، قوای دیگر، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی همه در کنار مردم بوده و هستند
رئیس جمهور روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه برنامه‌های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شود، حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکانهای مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری خواند و تاکید کرد: هلال احمر، اورژانس، مسئولین اجرایی، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی کاری بزرگ و فداکارانه انجام دادند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه کار بخشهای دولتی در ترمیم زیرساختهای آسیب دیده کم نظیر است، گفت: اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیلزده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است، برق 1145 روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط 6 روستا برق ندارند و از 961 روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی 3 روستا باقیمانده است.
دکتر روحانی با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان، اظهارداشت: لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریعتر و در حد متعارف تامین شود.تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت.
وی ضمن تبریک میلاد با سعادت منجی عالم بشریت امام زمان(عج)، گفت: امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب اسلامی در سال 57 بیان کردند که امسال سال پرنعمت و در عین حال پرزحمتی بود، از لحاظ نعمت خداوند، سال 57 بهترین سال تاریخ ایران بود و در عین حال اعتصابات، اعتراضات، اقتصادی وجود داشت. امسال نیز برای کشور سالی پرنعمت و پرزحمت است.
رئیس جمهور اظهارداشت: نزول باران یعنی حیات، نشاط و بقاء و نسبت به سال‌های قبل رقم بسیار بالایی به حجم ذخایر آبی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته اضافه شد. به عبارتی حدود 480 میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ایران شد.
دکتر روحانی ادامه داد: اگر بخواهیم یک متر مکعب از آب دریا را در کنار ساحل شیرین نماییم در حدود 4 الی 5 هزار تومان هزینه خواهد داشت اما خداوند با سیل اخیر، سرمایه، ثروت و نعمت بزرگی را در اختیار ما قرار داد.
رئیس جمهور با اشاره به تماس تلفنی با استاندار لرستان در 12 فروردین ماه و هنگام بروز سیل در پلدختر، گفت: در آن شب پس از قطع ارتباطات تلفنی با پلدختر بسیار برای مردم این شهر نگران شدیم. در تماس تلفنی مجددی که صبح روز بعد انجام شد متوجه شدم باوجود خسارات مالی بسیار سنگین، خسارت جانی آن سیل نداشته است.
دکتر روحانی همچنین به تشکیل هیات بلندپایه از اساتید و متخصصین برای بررسی سیل و سیلاب در ایران اشاره و تاکید کرد: گزارش علمی و ملی سیلاب‌های اخیر طی شش ماه ارائه خواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم سدها از جمله در جلوگیری از وقوع سیل و سیلاب گفت: برخی به روند سدسازی‌ها در دهه‌های گذشته و همچنین دولت یازدهم ایراد می‌گرفتند که نباید قضاوت‌های سال‌های قبل را فراموش کنیم و امروز شاهد بارندگی بی‌نظیری طی یکصد سال اخیر در 25 استان به صورت همزمان بودیم تا جایی که یک استان معین نیز خود گرفتار سیلاب می‌شد و نمی‌توانست به استان همجوار کمک نماید.
دکتر روحانی حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری دانست و اظهارداشت:صدور مجوز ساخت اماکن و منازل در حاشیه و گاهی حتی در بستر رودخانه‌ها کاری نادرست و خلاف قانون است. اکثر خانه‌های نزدیک رودخانه‌ها ویران شدند و این درحالی است که اگر حریم رودخانه‌ها مراعات می‌شد، خسارات کمتری می‌دیدیم و در مرحله حداقلی باید این امر پیگیری شود و سپس برای بازسازی مناطق در نظر داشته باشیم که محل اماکنی که تخریب شده برای بازسازی مناسب باشد.
وی با اشاره به تشکیل جلساتی در تهران برای پیش‌بینی بارندگی سال آینده افزود: مبنا بر این در نظر گرفته شد که سال آینده نیز با چنین سیلابی مواجه خواهیم بود و باید درس‌های لازم را از این حادثه سیل اخیر گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم پیش از دولت، نیروهای مسلح، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها وارد عرصه امدادرسانی و کمک به مناطق سیل‌زده شدند، تاکید کرد: هلال احمر موظف است آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهد که در صورت بروز حوادث و در ساعت اولیه مردم باید چه اقداماتی انجام دهند و در نیم ساعت اول انجام چه اموری برای حفظ جان و اموال مردم باید در اولویت قرار گیرد که البته صدا و سیما این مهم را شروع کرده و باید این روند تسریع شود.
دکتر روحانی با اشاره به ایثارگری، فداکاری و همت نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی در هنگام حادثه سیل، گفت: قدم به قدم نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی فداکاری کردند که البته در همه جای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد اما تفاوت بین ایران و دیگر کشورها در این است که خلوص، دلسوزی، ایثار و فداکاری مردم و نیروهای مسلح نسبت به سایر نقاط جهان، بیشتر است.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت طبق قانون اساسی باید دستورات لازم را به نیروهای مسلح در مواقع اضطراری صادر کند، تصریح کرد: پیوستگی و محبت بین مردم، ارتش، سپاه و بسیج وجود دارد. همانند سال‌های دفاع مقدس همه در این حادثه اخیر کنار هم قرار داشتند و در هر ساعت و روزی که با استانداران در تماس بودم در محل کار و پست خدمتی خود حضور داشتند.
دکتر روحانی همچنین از تلاش‌های هوانیروز و هلال احمر که در شرایط بد آب و هوایی، خلبانان بالگردهای آنها ریسک کرده و برای خدمت‌رسانی به مردم به پرواز در آمدند، قدردانی کرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کار بخش دولتی در ترمیم زیرساخت‌ها در حادثه سیل اخیر در دنیا بی‌نظیر است، گفت: اینکه امروز در ایران پس از این سیل، بیماری مسری وجود ندارد، باعث توجه و حیرت سازمان بهداشت جهانی شده است که با وجود این سیل و آبگرفتگی مردم بیمار نشدند.
دکتر روحانی ادامه داد: در استان لرستان برق 1145 روستا و منطقه شهری قطع شد و امروز تنها 6 روستا بدون برق است که این کاری بسیار بزرگ است تا جایی که در آمریکا پس از سیل و طوفان تا یکسال بعد از آن، سیستم برق و آب ترمیم نمی‌شود.
رئیس جمهور ادامه داد: اینکه آب شرب و شبکه آبرسانی 961 روستا دچار اختلال شود و در این چند هفته فقط 3 روستا باقی بماند در دنیا کم‌نظیر است و در 31 روز گذشته در حدود 870 روستا راه‌ها مسدود شد که امروز تنها 46 روستا باقی مانده است. همچنین 401 کیلومتر راه اصلی و 1660 کیلومتر راه روستایی خسارت دیده که جبران این خسارات کاری سخت است و همه باید به یکدیگر کمک نماییم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه پاسخ مقام معظم رهبری درمورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل، دقیق و موثر بود، گفت: ایشان مفصل و دقیق راهنمایی کردند که دولت قبلاً باید چه اقداماتی انجام دهد و ترمیم خسارات چگونه باشد و در کلیات موافقت کردند و من نیز وزیر کشور را به عنوان مسئول کل نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده انتخاب کردم.
رئیس جمهور تاکید کرد: رهبر انقلاب هم در نامه و هم به صورت حضوری این نظر را داشتند که یک نفر باید در این حادثه مسئول شود و همه تبعیت کنند که وزیر کشور نیز با تشکیل قرارگاهی در این زمینه اقدامات خود را شروع کرد و ما از شنیدن کلمه قرارگاه بسیار خوشحال می‌شویم چرا که این بدان معنی است که به صورت موقتی اقدامات انجام می‌شود و در عین حال معنی ستاد بازسازی این است که چندین سال طول خواهد کشید تا ترمیم و بازسازی‌ها انجام شود.
دکتر روحانی همچنین به رنج روحی مردم در این حادثه و در عین حال تعداد کم تلفات جانی در حدود 76 نفر با توجه به وسعت چنین حادثه‌ای، اشاره و تاکید کرد: خسارات مادی بسیار زیاد بود که باید جبران شود و بنیاد مسکن وظیفه سنگینی برای تامین و تخصیص خسارات منازل و چگونگی بازسازی و ترمیم برعهده دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید حتی‌الامکان اثاثیه منزل با قیمت ارزان‌تر از کارخانه تهیه و به مردم تحویل شود، ادامه داد: باید حتماً کاری کرد که مردم زندگی معمولی خود را آغاز کنند و هر چه سریع‌تر خسارات برآورد و پرداخت شود و به مردم قول می‌دهم که دولت در کنار مردم سیل زده است چرا که هر چه دولت دارد از آن مردم است و ما تنها امانتدار هستیم.
دکتر روحانی ادامه داد: حضور طلاب نیز در منطقه سیل‌زده بسیار جالب توجه بود و وقتی رئیس‌جمهور خود شخصاً به این مناطق سفر می‌کند، به این معنی است که همه دولت و نماینده مردم برای بازدید آمده است و همه هم‌دل هستیم و درد و رنج شما را حس می‌کنیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کار ما تسریع در عمل است، و بنیاد مسکن و وزارت کشور باید تا سکونت مردم در منازل مسکونی در کنار مردم باشند، تصریح کرد: در این مدت نیز باید مردم سیل‌زده، زندگی خوب و قابل توجهی داشته باشند و همه ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و امکانات دولتی برای اسکان آنان فراهم است.
دکتر روحانی ادامه داد: دولت پول اجاره را پرداخت می‌کند و از مردم نیز می‌خواهم که برای کمک به مردم سیل‌زده اجاره را تسهیل کنند اما در غیر این صورت اماکنی برای اسکان در نظر گرفته شده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نیز باید هر چه زودتر خسارات برآورد و به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شود، ادامه داد: در مجموع با وجود سیل اخیر محصول گندم امسال از سال گذشته بیشتر است و در سال جاری نیاز به خرید گندم از خارج نداریم و این بزرگترین افتخار دولت است که برای 4 سال در محصول گندم خودکفا شدیم.
دکتر روحانی با بیان خاطره‌ای از حضور در مناطق سیل‌زده و درخواست‌های یکی از سیل‌زدگان که تا جبران خسارات در کنار ما باشید، ادامه داد: دولت در کنار مردم مناطق سیل زده است و به هیچ عنوان آنان را فراموش نمی‌کند و همه ما مسئولین در حد توان در کنار مردم خواهیم بود و جبران خواهیم کرد و از مردم نیز می‌خواهم در حد امکانات و توان خود به مردم مناطق سیل زده کمک نمایند.
رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: اگر جنگل‌های زاگرس همانند گذشته بود قطعاً خسارات کمتر می‌شد و باید بدانیم که جنگل در اماکن مرتفع تنها برای زیبایی نیست بلکه برای حفاظت نیز می‌باشد و احیاء جنگل‌ها و سایر اقدامات در این زمینه بسیار تاثیرگذار و مهم است.
دکتر روحانی از روستای چم‌مهر بازدید کرد
رئیس جمهور در ادامه بازدید از مناطق سیل زده استان لرستان از روستای چم‌مهر از توابع شهرستان پلدختر بازدید کرد.
دکتر روحانی در بازدید از روستای چم‌مهر ضمن گفتگوی صمیمانه با مردم این روستا و اطلاع از آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم، دستورات لازم را به وزیر کشور برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات این بخش صادر و تاکید کرد: دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.
دکتر روحانی در جمع مردم سیل‌زده روستای چم‌مهر استان لرستان:
جبران خسارات پلدختر و توابع آن جزء اولویت‌های دولت است
رئیس جمهور در جمع مردم سیل‌زده چم‌مهر با تبریک میلاد امام عصر(عج) به همه مردم و مسلمانان جهان، تاکید کرد: شما جزو روستاهایی هستید که خسارت کلی دید و همه مناطق مسکونی شما زیر آب رفته و دولت وظیفه دارد در قدم اول برای ساخت منازل شما برنامه‌ریزی کند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده دو قطعه زمین برای ساخت مسکن با عناوین چم‌سفلی و علیا آماده می‌شود، گفت: در این قسمت ساختمان‌سازی آغاز می‌شود تا مردم در مناطق مسکونی قرار گیرند که در صورت بروز سیل در سال‌های آینده به آنان خساراتی وارد نشود.
دکتر روحانی ادامه داد: اقدامات مقدماتی برای نصب پل در چم‌مهر آغاز شده است و ظرف 4 هفته آینده این پل برای رسیدن مردم به زمین‌های کشاورزی‌شان ساخته خواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ساخت و ترمیم منازل مسکونی با نظارت خود مردم چم‌مهر و سرکشی‌های مرتب استاندار و امام‌ جمعه آغاز می‌شود، گفت: قرارگاهی با فرماندهی وزیر کشور در منطقه درحال فعالیت است و جبران خسارات پلدختر و توابع آن جزء اولویت‌های ما است و خسارات زمین‌های کشاورزی نیز طبق تصویب دولت، پرداخت خواهد شد.
دکتر روحانی ادامه داد: نسبت به اثاثیه منازل نیز تلاش داریم که با برنامه‌ریزی با تولیدکنندگان،این اثاثیه تحویل مردم سیل‌زده شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شما نگرانید و حق دارید چرا که همه زندگی شما زیر آب رفته است و زندگی در زیر چادر بسیار سخت می‌باشد، گفت: الان چادرها دارای برق است، اما کار اساسی آن است که خانه‌سازی آغاز شود و ان‌شاء‌الله و با توجهات و با تدبیر رهبر انقلاب و تلاش دولت و نیروهای مسلح، روستای چم‌مهر را زیباتر، مستحکم‌تر و بهتر خواهیم ساخت.
رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان:
اثاثیه از بین رفته مردم، با حضور فعال بخش تولید باید تامین شود
رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان، اسکان مردمی که منازلشان از سیل آسیب دیده را در اولویت برنامه‌ها دانست و تاکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به سرعت از معضلی که با آن روبرو هستند، نجات یابند.
دکتر روحانی با بیان اینکه به همه نیروهای مسلح و مردمی، امداد و اورژانس که در سیل‌های اخیر خدمات عظیمی انجام دادند؛ افتخار می‌کنیم، گفت: تبعیت همه دستگاهها از وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه بازسازی، تاکید رهبر معظم انقلاب است.
رئیس جمهور تلاش، وحدت و همدلی مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مردم را در حادثه سیل اخیر کم‌نظیر و افتخارآفرین توصیف کرد و گفت: تردید ندارم که ملت ایران از این آزمایش بزرگ کاملاً موفق و پیروز بیرون خواهد آمد و دولت نیز پا به پای مردم و با همه امکانات در مسیر رفع مشکلات مردم حرکت خواهد کرد.
دکتر روحانی اظهار داشت: طی سالیان طولانی غرب در تحریم‌ها و تبلیغات خود عنوان می‌کرد که خشکسالی ایران را از بین خواهد برد و صراحتاً چنین تبلیغ می‌کردند که دریاچه ارومیه خشک خواهد شد و قابل احیاء ‌نیست لذا شمال غرب ایران کاملاً غیرقابل سکونت خواهد بود و بقیه نقاط کشور را نیز گرد و غبار و ریزگردها از بین خواهد برد و با این نوع تبلیغات بذر یاس و ناامیدی را در ذهن مردم پراکنده می‌کردند.
دکتر روحانی افزود: خداوند متعال در بهار امسال ضربه اساسی را بر این تفکر استکبار جهانی و صهیونیسم وارد کرد البته خسارت سیل خیلی زیاد است اما خداوند متعال هم رحمت نازل کرده و هم در کنار آن زحمت نیز فراهم شده است که با کمک و اتحاد و همدلی می‌توانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.
رئیس جمهور حادثه سیل در آق‌قلا و پلدختر را بسیار اندوهناک و تاثرانگیز توصیف کرد و گفت: زمانی که این حوادث اتفاق افتاد شب بسیار سختی را داشتم و مدام با مسئولین در تماس بودم تا هر چه زودتر بتوانیم از شرایط خطر عبور کنیم.
دکتر روحانی با تجلیل از روحیه مقاومت، صبوری و فداکاری مردم ایران، گفت: مردم استان لرستان و پلدختر برغم مشکلات و سختی‌های فراوانی که با آن مواجه هستند از روحیه بسیار بالایی برخوردارند و امروز در جریان سفر به پلدختر از نزدیک شاهد روحیه بسیار خوب مردم این دیار بودم.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مسئولیت سنگینی بر دوش دولت، همه نهادها و نیروهای مسلح گذاشته شده است، اظهار داشت: در حادثه اخیر همه مسئولین دستگاه‌های اجرایی مشغول تلاش شبانه‌روزی بودند و به وجود مسئولین و مدیران وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و سپاه و ارتش افتخار می‌کنم.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مسئولین باید قدر فرصت خدمت را بدانند، اظهار داشت: دوران دولت‌ها تمام می‌شود و دوره مسئولیت‌ها زودگذر است، اما افتخارات ملی برای همیشه در تاریخ ماندگار است و ملت ایران در کنار مسئولین خود در حادثه اخیر افتخار بزرگی را خلق کردند.
رئیس جمهور با بیان اینکه لذتی بالاتر از کمک و دستگیری از همشهری، برادر و هموطن وجود ندارد، گفت: خداوند در فروردین امسال فرصت خدمت و تواضع در برابر مردم را به ما داد و چقدر لذت‌بخش است که از این فرصت برای کمک به مردم استفاده کنیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در حادثه اخیر خدمات دولت حتی برای یک روز هم متوقف نشده است و دولت با همه توان در کنار مردم قرار دارد و فعالیت‌هایی که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بویژه بهداشت و درمان در این مدت انجام داده بسیار ارزشمند است.
رئیس جمهور افزود: در حوادث اخیر نیروهای مسلح، بسیج،‌سپاه، ارتش، هوانیروز، اورژانس و هلال احمر، خدمات و اقدامات بسیار ارزشمندی را در کنار همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی انجام دادند که افتخارانگیز است.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید تا پایان در کنار هم بمانیم، گفت: بدون تردید اگر در کنار هم باشیم، ‌می‌توانیم به راحتی بر مشکلات غلبه کرده و شرایط مناسبی را برای مردم فراهم آوریم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خوزستان به جان مردم بستگی دارد، اظهار داشت: مردم این دیار در 8 سال دفاع مقدس و امروز و برای همیشه مرزداران غیور این مرز و بوم بودند و در دوران دفاع مقدس همه غم ما از دست دادن خرمشهر بود و بالاترین شادمانی ما نیز آزادی خرمشهر بود.
دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مبنای محاسبات مسئولین باید بر این باشد که روند ترسالی ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: بدون تردید اگر مشکلات کنونی ناشی از سیل سال بعد هم تکرار شود برای هیچ کس پذیرفتنی نیست، لذا باید برنامه‌ریزی‌های جامع و کاملی را برای مقابله با حوادث احتمالی در نظر بگیریم.
رئیس جمهور افزود: با توجه به اینکه به روزهای گرم شدن هوا نزدیک می‌شویم و در این وضعیت زندگی برای کسانی که دچار آسیب شده و در چادر زندگی می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود، لذا باید مسئولین مربوطه موضوع اسکان همه آنهایی که محل مسکونی آنها آسیب دیده را در اولویت قرار دهند.
دکتر روحانی همچنین برآورد خسارت‌ها و پرداخت آنها در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم باید بدانند که چقدر و چگونه خسارت‌های آنها جبران می‌شود و اگر از این موضوع اطلاع داشته باشند، شرایط سختی را با امیدواری سپری خواهند کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه فرماندهی حادثه اخیر بر عهده وزیر کشور گذاشته شده است، خاطر نشان کرد: با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید یک نفر به عنوان فرمانده برای مدیریت حادثه سیل تعیین شود تا همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند، لذا وزیر کشور به این عنوان انتخاب شد و در این راستا قرارگاهی تشکیل شده و کمیته‌هایی برای مدیریت بهتر وضعیت سیلاب تعیین شده است.
دکتر روحانی افزود: همه تلاش مسئولین در زمینه تامین اثاثیه منزل سیل‌زدگان باید بر این باشد که به جای پول، اثاثیه لازم برای آنها تهیه شود و در این زمینه همه باید از تولیدکننده تا وزارت صنعت به صحنه بیایند و کاری کنند که مردم کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در خصوص تسریع در تعیین خسارت و جبران آن بایستی قرارگاه تحت مدیریت وزیر کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و دولت با همه امکاناتی که دارد در کنار این قرارگاه قرار دارد.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی و همه دستگاه‌ها به صحنه آمده و کاری کنیم تاب‌آوری کشور در برابر حوادث زیاد شود.
رئیس جمهور اقدامات انجام شده در زمینه سدسازی در دوران جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارزشمند و مفید توصیف کرد و گفت:‌ در ابتدای انقلاب حدود 19 سد در کشور وجود داشت و امروز 172 سد احداث شده است که کار بسیار ارزشمندی است که در دوران 40 ساله انقلاب انجام شده است.
دکتر روحانی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اقدامات وی در زمینه توسعه و آبادانی کشورمان اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس به همراه آیت‌الله هاشمی در خوزستان و شهر اهواز حضور داشتیم و در جلسات مدیریت جنگ شرکت می‌کردیم. آیت‌الله هاشمی شخصی بود که از آبادانی ایران لذت می‌برد و کمتر کسی دیدم که اینقدر برای آبادانی ایران حساس باشد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر در کنار هم باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، گفت: باید در بازسازی کشور نیز به طور جهادی و با وحدت و همدلی و ایثار و فداکاری کارها را انجام دهیم و شرایط زندگی مردمی که دچار آسیب شده‌اند را بهبود بخشیم.
دکتر روحانی در ادامه بازسازی جاده‌ها و پل‌ها که در حوادث اخیر دچار آسیب شده‌اند و همچنین لایروبی اروند رود را مورد تاکید قرار داد و گفت: لایروبی اروندرود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این زمینه در سفر به عراق به توافق رسیدیم و لازم است کارهای آن هر چه سریع‌تر آغاز شود. همچنین در جریان این سفر اتصال راه‌آهن خوزستان به بصره نیز مورد توافق قرار گرفت که احداث آن می‌تواند تحول بزرگی برای ایران و همچنین برای خوزستان بوجود آورد.
رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک میلاد با سعادت ولی‌عصر(عج) گفت: اعتقاد به آینده روشن جهان در همه ادیان آسمانی وجود دارد و مساله منجی جهان در آینده تاریخ مورد تاکید همه ادیان می‌باشد و در اسلام و مذهب تشیع به طور آشکار و با عمق بیشتری به آن پرداخته شده است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در قرآن کریم تاکید شده که پایان زمین از آن صالحان است، اظهار داشت: ناامیدی و خستگی برخلاف آموزه‌های قرآنی است و در قرآن نیز تاکید شده که مردان خدا نه سست می‌شوند و نه احساس ضعف و ناتوانی و درماندگی می‌کنند و لذا هر کسی که بذر یاس می‌پاشد برخلاف منطق اسلام و همه ادیان الهی حرکت می‌کند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کاملاً به آینده کشور و حتی آینده عدالت جهانی معتقد هستیم، گفت: با این امید و اعتقاد به آینده روشن باید مسیر خود را ادامه دهیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب و مردم ایران، دنبال پاشیدن بذر یاس هستند تا مردم را خسته کنند و ایران برای کشورهای منطقه الگو نباشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: دشمنان از اینکه ایران اسلامی به عنوان سدی در برابر آنها ایستاده بسیار عصبانی هستند و تصمیماتشان بر مبنای عصبانیت و عدم محاسبه درست نسبت به این منطقه و مردم ایران است.
در ابتدای این نشست مسئولین دستگاه‌های اجرایی استان و تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گزارشی از خسارت‌های ناشی از سیل در بخش‌های مختلف کشاورزی و زیربنایی و اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و آب و برق استان در کنار پیشنهادات خود برای بهبود و ارتقاء سطح استان در مقابل حوادث ناشی از سیل ارائه کردند.
بازدید دکتر روحانی از کمپ اسکان اضطراری بخشی از سیل‌زدگان استان خوزستان
رئیس جمهور از کمپ اسکان اضطراری بخشی از سیل‌زدگان استان خوزستان در ورزشگاه تختی اهواز بازدید کرد.
دکتر روحانی در جریان سفر به استان خوزستان و در این بازدید در گفت‌و‌گوی صمیمی با سیل‌زدگان ساکن در این اردوگاه در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت.
در این بازدید ساکنان این کمپ در گفتگوی صمیمی و رو در رو مسائل، مشکلات و درخواست‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند و دکتر روحانی تلاش مسئولان را نسبت به رفع مشکلات آنان مورد تاکید قرار داد.
سایر اخبار این روزنامه
در اولین روز هفته سلامت و با حضور وزیر بهداشت پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور به بهره‌برداری رسید رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند با حکم فرمانده کل قوا؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد ایران اسلامی غرق در شادی جشن‌های نیمه شعبان وزیر نفت: گردش مالی 150 میلیارد دلاری نفت زمینه ساز فساد است سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران و زیارت حرم امام رضا(ع) غفلت از واقعیت‌ها چرا؟ 600 کشته و زخمی در انفجارهای سریلانکا واکنش دکتر ظریف به حادثه تروریستی سریلانکا: تروریسم یک تهدید جهانی بدون دین است؛ باید با آن مقابله شود معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور: فولاد مبارکه اقدامات مداوم و موثری برای حفظ محیط‌زیست انجام داده است تذکری به شورای شهر تهران عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: حمایت شورای شهر از برنامه‌های تاکسیرانی برای ارائه خدمات الکترونیک به مسافران معاون بنیاد شهید: مطالبات سال 96 خانواده‌های ایثارگران باقی مانده است کتاب «تمام نهج‌البلاغه» در درون محراب امیرالمومنین حضرت على‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام در مسجد کوفه شورای ملی تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی تشکیل می‌شود رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده استانهای خوزستان و لرستان برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شوند