در بازدید رئیس‌جمهوری از مناطق سیل‌زده مطرح شد برنامه‌های بازسازی؛ بر مبنای تکرار سیل

حسن روحانی صبح روز شنبه به منظور سرکشی و بررسی مناطق سیل‌زده استان‌های لرستان و خوزستان عازم این دو استان شد. روحانی ابتدا وارد لرستان شد و ضمن بازدید از شهرهای سیل‌زده پلدختر و معمولان، در جریان روند امدادرسانی، رفع مشکلات و میزان و نحوه امدادرسانی به مردم سیل‌زده قرار گرفت و بر ضرورت اتخاذ اقدامات لازم در جهت بازگشت هرچه زودتر روند زندگی عادی به این منطقه تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهوری در بازدید از مناطق سیل‌زده این استان‌ها گفت: دولت در کنار مردم مناطق سیل‌زده است و به هیچ عنوان آنان را فراموش نمی‌کند و همه ما مسئولان در حد توان در کنار مردم خواهیم بود و جبران خواهیم کرد و از مردم نیز می‌خواهم در حد امکانات و توان خود به مردم مناطق سیل‌زده کمک نمایند. حسن روحانی با بیان اینکه برنامه‌های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شود، حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری خواند و تاکید کرد: هلال احمر، اورژانس، مسئولان اجرایی، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی کاری بزرگ و فداکارانه انجام دادند.
دولت اجاره مسکن موقت آسیب‌دیدگان را می‌پردازد
حسن روحانی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاه‌ترین زمان‌ اظهار کرد: لوازم زندگی آسیب‌دیدگان از سیل باید سریع‌تر و در حد متعارف تامین شود. تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند. دولت اجاره مسکن موقت آسیب‌دیدگان را خواهد پرداخت.


رئیس‌جمهوری با اشاره به تماس تلفنی با استاندار لرستان در 12 فروردین ماه و هنگام بروز سیل در پلدختر گفت: در آن شب پس از قطع ارتباطات تلفنی با پلدختر بسیار برای مردم این شهر نگران شدیم. در تماس تلفنی مجددی که صبح روز بعد انجام شد متوجه شدم باوجود خسارات مالی بسیار سنگین آن سیل، خسارت جانی نداشته است.
روحانی همچنین به تشکیل هیئت بلندپایه از اساتید و متخصصین برای بررسی سیل و سیلاب در ایران اشاره و تاکید کرد: گزارش علمی و ملی سیلاب‌های اخیر طی شش ماه ارائه خواهد شد .
رئیس‌جمهوری گفت: برخی به روند سدسازی‌ها در دهه‌های گذشته و همچنین دولت یازدهم ایراد می‌گرفتند که نباید قضاوت‌های سال‌های قبل را فراموش کنیم و امروز شاهد بارندگی بی‌نظیری طی یکصد سال اخیر در 25 استان به صورت همزمان بودیم تا جایی که یک استان معین نیز خود گرفتار سیلاب می‌شد و نمی‌توانست به استان همجوار کمک کند.
روحانی حفظ حریم رودخانه‌ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری دانست و اظهار کرد: صدور مجوز ساخت اماکن و منازل در حاشیه و گاهی حتی در بستر رودخانه‌ها کاری نادرست و خلاف قانون است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه پاسخ مقام معظم رهبری درمورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل دقیق و موثر بود، گفت: ایشان مفصل و دقیق راهنمایی کردند که دولت قبلاً باید چه اقداماتی انجام دهد و ترمیم خسارات چگونه باشد و در کلیات موافقت کردند و من نیز وزیر کشور را به عنوان مسئول کل نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده انتخاب کردم.
وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب هم در نامه و هم به صورت حضوری این نظر را داشتند که یک نفر باید در این حادثه مسئول شود و همه تبعیت کنند که وزیر کشور نیز با تشکیل قرارگاهی در این زمینه اقدامات خود را شروع کرد و ما از شنیدن کلمه قرارگاه بسیار خوشحال می‌شویم چرا که این بدان معنی است که به صورت موقتی اقدامات انجام می‌شود و در عین حال معنی ستاد بازسازی این است که چندین سال طول خواهد کشید تا ترمیم و بازسازی‌ها انجام شود.
روحانی همچنین به رنج روحی مردم در این حادثه و در عین حال تعداد کم تلفات جانی در حدود 76 نفر، با توجه به وسعت چنین حادثه‌ای، اشاره و تاکید کرد: خسارات مادی بسیار زیاد بود که باید جبران شود و بنیاد مسکن وظیفه سنگینی برای تبیین و تخصیص خسارات منازل و چگونگی بازسازی و ترمیم برعهده دارد.
دولت پول اجاره را پرداخت می‌کند
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کار ما تسریع در عمل است و بنیاد مسکن و وزارت کشور باید تا سکونت مردم در منازل مسکونی در کنار مردم باشند، تصریح کرد: در این مدت نیز باید مردم سیل‌زده، زندگی خوب و قابل توجهی داشته باشند و همه ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و امکانات دولتی برای اسکان آنان فراهم است.
روحانی ادامه داد: دولت پول اجاره را پرداخت می‌کند و از مردم نیز می‌خواهم که برای کمک به مردم سیل‌زده اجاره را تسهیل کنند اما در غیر این صورت اماکنی برای اسکان در نظر گرفته شده است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نیز باید هر‌چه زودتر خسارات برآورد و به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شود، ادامه داد: در مجموع با وجود سیل اخیر محصول گندم امسال از سال گذشته بیشتر است و در سال جاری نیاز به خرید گندم از خارج نداریم و این بزرگ‌ترین افتخار دولت است که برای 4 سال در محصول گندم خودکفا شدیم.
روحانی با بیان خاطره‌ای از حضور در مناطق سیل‌زده و درخواست‌های یکی از سیل‌زدگان که تا جبران خسارات در کنار ما باشید، ادامه داد: دولت در کنار مردم مناطق سیل‌زده است و به هیچ عنوان آنان را فراموش نمی‌کند و همه ما مسئولان در حد توان در کنار مردم خواهیم بود و جبران خواهیم کرد و از مردم نیز می‌خواهم در حد امکانات و توان خود به مردم مناطق سیل‌زده کمک کنند.
تا پایان کار کنار مردم هستیم
رئیس‌جمهوری در جمع مردم سیل‌زده پلدختر با تاکید بر اینکه قلب همه مردم ایران در این ایام در کنار شما بود و برای شما می‌تپید، تصریح کرد: بازسای پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده استان لرستان که خسارات سنگینی دیده‌اند، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و قرارگاه بازسازی و سازندگی زمینه‌های لازم را برای مردم این مناطق مهیا خواهد کرد.
حسن روحانی اظهار کرد: فراموش نمی‌کنم در لحظاتی که سیل شما را محاصره کرده بود و دسترسی به پلدختر امکان نداشت و به صورت مداوم با استاندار در تماس بودم و همه مردم و دولت نگران سلامت و جان مردم پلدختر بودند. در اولین صبح پس از حادثه سیل مطلع شدیم که جان عزیز مردم پلدختر به سلامت است و همه ما خوشحال شدیم گرچه با خسارت سنگینی مواجه شدید.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: به رئیس بنیاد مسکن دستور می‌دهم که مردم این سرزمین وفادار و پاسدار آرمان‌های انقلاب اسلامی که در ۸ سال زمان جنگ، دلاوری‌ها از خود نشان دادند و امروز نیازمند و خواستار آن هستند که دولت با همه توان در کنار آنان باشد، هرچه سریع‌تر خانه‌سازی و جبران خسارات آغاز شود.
اثاثیه از بین رفته مردم با حضور فعال بخش تولید باید تامین شود
رئیس‌جمهوری در ادامه سفر روز شنبه خود پس از لرستان وارد استان خوزستان شد. روحانی اسکان مردمی که منازل‌شان از سیل آسیب‌دیده را در اولویت برنامه‌ها دانست و تاکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به سرعت از معضلی که با آن روبه‌رو هستند، نجات یابند.
حسن روحانی با تاکید بر اینکه مسئولان باید قدر فرصت خدمت را بدانند، اظهار کرد: دوران دولت‌ها تمام می‌شود و دوره مسئولیت‌ها زودگذر است، اما افتخارات ملی برای همیشه در تاریخ ماندگار است و ملت ایران در کنار مسئولان خود در حادثه اخیر افتخار بزرگی را خلق کردند.
روحانی خاطر نشان کرد: در حادثه اخیر خدمات دولت حتی برای یک روز هم متوقف نشده است و دولت با همه توان در کنار مردم قرار دارد و فعالیت‌هایی که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به ویژه بهداشت و درمان در این مدت انجام داده بسیار ارزشمند است.
وی با تاکید بر اینکه باید تا پایان در کنار هم بمانیم، گفت: بدون تردید اگر در کنار هم باشیم، می‌توانیم به راحتی بر مشکلات غلبه کرده و شرایط مناسبی را برای مردم فراهم آوریم.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه خوزستان به جان مردم بستگی دارد، اظهار کرد: مردم این دیار در ۸ سال دفاع مقدس و امروز و برای همیشه مرزداران غیور این مرز و بوم بودند و در دوران دفاع مقدس همه غم ما از دست دادن خرمشهر بود و بالاترین شادمانی ما نیز آزادی خرمشهر بود.
روحانی افزود: با توجه به اینکه به روزهای گرم شدن هوا نزدیک می‌شویم و در این وضعیت زندگی برای کسانی که دچار آسیب شده و در چادر زندگی می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود، لذا باید مسئولان مربوطه موضوع اسکان همه آنهایی که محل مسکونی آنها آسیب دیده را در اولویت قرار دهند.
روحانی همچنین برآورد خسارت‌ها و پرداخت آنها در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم باید بدانند که چقدر و چگونه خسارت‌های آنها جبران می‌شود و اگر از این موضوع اطلاع داشته باشند، شرایط سختی را با امیدواری سپری خواهند کرد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه فرماندهی حادثه اخیر بر عهده وزیر کشور گذاشته شده است، خاطر نشان کرد: با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید یک نفر به عنوان فرمانده برای مدیریت حادثه سیل تعیین شود تا همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند، لذا وزیر کشور به این عنوان انتخاب شد و در این راستا قرارگاهی تشکیل شده و کمیته‌هایی برای مدیریت بهتر وضعیت سیلاب تعیین شده است.
روحانی افزود: همه تلاش مسئولان در زمینه تامین اثاثیه منزل سیل‌زدگان باید بر این باشد که به جای پول، اثاثیه لازم برای آنها تهیه شود و در این زمینه همه باید از تولیدکننده تا وزارت صنعت به صحنه بیایند و کاری کنند که مردم کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشند.
رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: درخصوص تسریع در تعیین خسارت و جبران آن باید قرارگاه تحت مدیریت وزیر کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و دولت با همه امکاناتی که دارد در کنار این قرارگاه قرار دارد.
روحانی با تاکید بر اینکه اگر در کنار هم باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، گفت: باید در بازسازی کشور نیز به طور جهادی و با وحدت و همدلی و ایثار و فداکاری کارها را انجام دهیم و شرایط زندگی مردمی که دچار آسیب شده‌اند را بهبود بخشیم.
حسن روحانی در ادامه بازسازی جاده‌ها و پل‌ها که در حوادث اخیر دچار آسیب شده‌اند و همچنین لایروبی اروندرود را مورد تاکید قرار داد و گفت: لایروبی اروندرود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این زمینه در سفر به عراق به توافق رسیدیم و لازم است کارهای آن هرچه سریع‌تر آغاز شود. همچنین در جریان این سفر اتصال راه‌آهن خوزستان به بصره نیز مورد توافق قرار گرفت که احداث آن می‌تواند تحول بزرگی برای ایران و همچنین برای خوزستان به‌وجود آورد.
سایر اخبار این روزنامه
ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده کوهدشت لرستان در گفت‌وگو با «ابتکار» خبر داد محمدرضا ستاری آدرس غلط مبارزه با تروریسم نخست وزیر پاکستان وارد ایران شد الزامات و فرصت‌ها برای تحکیم همگرایی در نیمه دوم خرداد ماه ممکن است شرایط تغییر کند؟ دلار در کانال 13 هزار تومان بیش از 600 کشته و زخمی در هشت انفجار تروریستی مراسم عید پاک در سریلانکا به خاک و خون کشیده شد به مناسبت هفته ملی سلامت، نگاه مردم به امکانات و نیازهای این حوزه بررسی شد سلامتی در کنار هم آمار گردشگران ورودی و خروجی در سال ۹۷ اعلام شد عراق؛ محبوب‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان بهروز غریب‌‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» به بهانه اجرای «اپرای عشق»: امسال اپرای عروسکی آران را به ثبت می‌رسانم با حکم فرمانده معظم کل قوا سردار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد در بازدید رئیس‌جمهوری از مناطق سیل‌زده مطرح شد برنامه‌های بازسازی؛ بر مبنای تکرار سیل بانوی پیشگام هنر مدرن ایران درگذشت مهدویت؛ ترجمان نبوت