بیش از 600 کشته و زخمی در هشت انفجار تروریستی مراسم عید پاک در سریلانکا به خاک و خون کشیده شد

گروه ایران و جهان- مراسم روز عید پاک مسیحیان سریلانکا روز گذشته با هشت انفجار در سه هتل و سه کلیسا به خاک و خون کشیده شد. به گفته مقامات آگاه سریلانکایی، تا عصر روز گذشته این انفجارها بیش از 600 کشته و زخمی برجا گذاشته است به طوری که مقامات امنیتی با گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال افزایش خشونت‌ها، مقررات منع آمد و شد اعلام کرده‌اند.
میزان و گستردگی این حملات به گونه‌ای بوده است که بمب‌گذاری‌ها تنها در پایتخت این کشور صورت نگرفته بلکه همزمان با انفجار دو هتل و یک کلیسا در کلمبو، سایر انفجارها در شهرهای مختلف این کشور صورت گرفته است که همین امر نشان از برنامه‌ریزی گسترده تروریستی در سریلانکا دارد. در تصاویر تلویزیونی دیده می‌شود که محل‌های مورد حمله با تخریب‌های زیادی همراه بوده و بقایای اجساد کشته‌شدگان در این میان قابل رویت است.
در همین راستا و در حالی که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است، تمامی فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی در سریلانکا متوقف شده است. از سوی دیگر گفته می‌شود پس از پایان جنگ‌های داخلی دولت با جدایی‌طلبان تامیل که در حدود 10 سال پیش صورت گرفت، حوادثی با این ابعاد در سریلانکا سابقه نداشته است.
دولت سریلانکا حدود 26 سال درگیر یک جنگ تمام‌عیار با جدایی‌طلبان تامیل بود که این جنگ داخلی حدود ده‌ها هزار کشته برجای گذشته است. از سوی دیگر بنا بر گفته کارشناسان با توجه به بافت جمعیتی سریلانکا حدود 70 درصد از جمعیت 22 میلیون نفری این کشور را بوداییان تشکیل می‌دهند که به واسطه امتیازات گسترده آنها در قانون اساسی، با مسلمانان و مسیحیان این کشور درگیر بوده‌اند. در همین راستا و طی گزارشی که رویترز روز گذشته منتشر کرده است، علاوه بر حملات گسترده بوداییان به مساجد و مکان‌های مسلمانان، رهبران مسیحی این کشور نیز اعلام کرده‌اند که در طول 8 دهه گذشته همواره مورد تبعیض قرار داشته و بارها ناچار شده‌اند که به همراه مسلمانان مراسم‌های مذهبی خود را متوقف کنند.


طبق گزارش‌هایی که درخصوص حوادث روز گذشته سریلانکا منتشر شده است، گفته می‌شود ده‌ها تبعه کشورهای خارجی نیز در میان کشته‌شدگان هستند. تاکنون هویت یک تبعه هلندی، یک چینی و دو تبعه ترکیه در میان جان‌باختگان تایید شده است.
سه انفجار در سه هتل لوکس در کلمبو، پایتخت سریلانکا و دو انفجار نیز در دو کلیسا در نزدیکی این شهر روی داد. یک بمب نیز در کلیسایی دیگر واقع در نگومبو در شمال کلمبو منفجر شد. سخنگوی پلیس سریلانکا می‌گوید این شش انفجار تقریبا همزمان و در حدود ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی روی داد. ساعاتی بعد از شش انفجار اول، دو انفجار دیگر نیز در هتل دیگری در کلمبو روی داد. این انفجارها نیز شماری کشته و مجروح بر جای گذاشت. بیشتر اتباع خارجی کشته شده در این حملات در هتل‌ها حضور داشتند. مقام‌های رسمی گفته‌اند شماری از این حملات انتحاری بوده است. پلیس از قول برخی شاهدان تایید کرده است که دست‌کم دو مورد از حملات انتحاری بوده است.
این در حالی است که بنا بر گزارش یورونیوز، صبح شنبه یعنی یک روز قبل از این حملات در صفحه کلیسای سباستین قدیس در نگومبو این پیام به زبان انگلیسی نوشته شده بود: «به کلیسای ما حمله شده، اگر بستگان شما در اینجا هستند، برای کمک بیایید.»
درگیری خونبار پلیس با مظنونان
تا عصر روز گذشته هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما بر پایه آخرین اخبار پلیس سریلانکا با محاصره خانه‌ای در کلمبو، ۷ نفر که مظنون به دست داشتن در بمب‌گذاری‌ها بوده‌اند دستگیر شدند. در درگیری پلیس با افرادی که در این خانه حضور داشتند، سه مامور پلیس نیز کشته شدند.
پیشینه آشوب و درگیری در سریلانکا
سریلانکا در سال گذشته میلادی دچار آشوب و بحران سیاسی بود. رانیل ویکرمسینگه که به دنبال درگیری‌های خشونت‌بار در سریلانکا روز چهارم آبان ۱۳۹۷ از سمت نخست‌وزیری برکنار شده بود، روز یکشنبه ۲۵ آذر همان سال مجددا به قدرت بازگشت و پس از آن ناآرامی‌ها خاموش شد.
پیش از آن نیز این کشور دچار تنش‌های دینی میان مسلمانان و بوداییان بنیادگرا بود و آشوب و درگیری در مرکز سریلانکا در اسفند ۱۳۹۶ به اوج خود رسید. در آن زمان در پی پخش خبری در مورد قتل یک بودایی به دست یک مسلمان در یک نزاع گروهی، شهروندان سیلانی بودایی با حمله به برخی مسلمانان، چندین مغازه‌ و خودرو آنها را آتش زدند. بیشتر جمعیت جزیره سریلانکا را بوداییان تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین اقلیت‌های دینی سریلانکا هندوها و مسلمانان هستند و شمار شهروندان مسیحی این کشور نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است.
مسیحیان کاتولیک مذهب در سریلانکا معمولا به عنوان جمعیتی متحد کننده در این کشور شناخته می‌شوند زیرا در میان همه اقشار از تامیل‌ها تا سیلانی‌ها حضور دارند. با این حال از آنجا که مسیحیان موافق تحقیقات خارجی در مورد جنایات ارتش علیه تامیل‌ها بوده‌اند، کینه‌ای تاریخی از آنها در میان برخی مردم وجود دارد. گفتنی است، جنگ داخلی سریلانکا که از ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ میلادی طول کشید، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده کوهدشت لرستان در گفت‌وگو با «ابتکار» خبر داد محمدرضا ستاری آدرس غلط مبارزه با تروریسم نخست وزیر پاکستان وارد ایران شد الزامات و فرصت‌ها برای تحکیم همگرایی در نیمه دوم خرداد ماه ممکن است شرایط تغییر کند؟ دلار در کانال 13 هزار تومان بیش از 600 کشته و زخمی در هشت انفجار تروریستی مراسم عید پاک در سریلانکا به خاک و خون کشیده شد به مناسبت هفته ملی سلامت، نگاه مردم به امکانات و نیازهای این حوزه بررسی شد سلامتی در کنار هم آمار گردشگران ورودی و خروجی در سال ۹۷ اعلام شد عراق؛ محبوب‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان بهروز غریب‌‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» به بهانه اجرای «اپرای عشق»: امسال اپرای عروسکی آران را به ثبت می‌رسانم با حکم فرمانده معظم کل قوا سردار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد در بازدید رئیس‌جمهوری از مناطق سیل‌زده مطرح شد برنامه‌های بازسازی؛ بر مبنای تکرار سیل بانوی پیشگام هنر مدرن ایران درگذشت مهدویت؛ ترجمان نبوت