نخست وزیر پاکستان وارد ایران شد الزامات و فرصت‌ها برای تحکیم همگرایی

عمران خان نخست وزیر پاکستان که به دعوت حسن روحانی قرار بود به ایران سفر کند، روزگذشته پس از ورود به مشهد و زیارت حرم مطهر امام رضا‌(ع) به تهران آمد.
سفر دو روزه عمران خان به ایران از آن جهت حائز اهمیت است که وی برای نخستین‌بار پس از رسیدن به مقام نخست وزیری به ایران می‌آید و شرایط و تحولات منطقه به خصوص مسائل امنیتی مرزهای دو کشور سبب شده اهمیت این سفر دو چندان به نظر برسد. در همین راستا و در حالی که عمران خان روز گذشته در مشهد به سر می‌برد، کارشناسان اعلام کردند که این سفر به شکلی الزامات و فرصت‌ها برای همکاری دو کشور را نشان می‌دهد.
به گزارش ایرنا، پیش از این روزنامه پرتیراژ انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» پاکستان با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که از زمان آغاز زمامداری عمران خان در مرداد ماه 1397، انتظار انجام چنین سفری می‌رفت ولی برخی کارشناسان بر این باورند که سفر وی در راستای برقراری توازن در رابطه با ایران و عربستان انجام می‌شود.
البته برخی دیگر از رسانه‌ها نیز از مذاکره با مقامات ایران درخصوص تامین و گسترش امنیت مرزهای دو کشور، رونق روابط اقتصادی، موضوع حصارکشی مرز مشترک و مذاکره برای تکمیل خط لوله ایران و پاکستان به عنوان محورهای موضوعی سفر وی به تهران یاد کرده‌اند.


بر اساس آمار سفارت ایران در پاکستان، حجم مبادلات دو کشور ایران و پاکستان در سال گذشته (1397) افزایش 38 درصدی را نشان می‌دهد و حجم مبادلات ایران و پاکستان طی 11 ماه گذشته به یک میلیارد و 128 میلیون دلار افزایش یافته است. صادرات کالا از ایران نیز از لحاظ وزنی به رشد 28 درصدی نسبت به مدت مشابه رسیده و وزن دو هزار و 489 تن را تجربه کرده است.
همچنین گفته می‌شود که به احتمال زیاد نشست کارشناسان ایران و پاکستان روزهای دوم و سوم اردیبهشت ماه (22 و 23 آوریل) در اسلام‌آباد برگزار شود که هدف آن، نهایی کردن پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور است.
به اعتقاد کارشناسان، با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نیست.
از سوی دیگر به گفته تحلیلگران، بدیهی است که سفر عالی‌ترین مقام اجرایی دولت پاکستان می‌تواند فتح‌بابی باشد در جهت فراهم شدن تجلی رویکردهایی نوین در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای و تسریع در همپوشانی ظرفیت‌های اقتصادی و بدیهی است چنین رویه‌هایی مانند فعال شدن طرح خط لوله صلح می‌تواند بار کشور پاکستان را از بدهی‌های بین‌المللی فراوان سبک کند و ایران و هند را در مسئولیت تامین امنیت پاکستان همراه کند.
سایر اخبار این روزنامه
ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده کوهدشت لرستان در گفت‌وگو با «ابتکار» خبر داد محمدرضا ستاری آدرس غلط مبارزه با تروریسم نخست وزیر پاکستان وارد ایران شد الزامات و فرصت‌ها برای تحکیم همگرایی در نیمه دوم خرداد ماه ممکن است شرایط تغییر کند؟ دلار در کانال 13 هزار تومان بیش از 600 کشته و زخمی در هشت انفجار تروریستی مراسم عید پاک در سریلانکا به خاک و خون کشیده شد به مناسبت هفته ملی سلامت، نگاه مردم به امکانات و نیازهای این حوزه بررسی شد سلامتی در کنار هم آمار گردشگران ورودی و خروجی در سال ۹۷ اعلام شد عراق؛ محبوب‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان بهروز غریب‌‌پور در گفت‌وگو با «ابتکار» به بهانه اجرای «اپرای عشق»: امسال اپرای عروسکی آران را به ثبت می‌رسانم با حکم فرمانده معظم کل قوا سردار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد در بازدید رئیس‌جمهوری از مناطق سیل‌زده مطرح شد برنامه‌های بازسازی؛ بر مبنای تکرار سیل بانوی پیشگام هنر مدرن ایران درگذشت مهدویت؛ ترجمان نبوت