قول های روحانی برای جبران خسارت سیل زدگان

رئیس جمهور روز شنبه به استان های لرستان و خوزستان رفت، از مناطقی که در اثر سیل و آب گرفتگی دچار خسارت شده بازدید کرد ، در جمع مردم و در چادرها و محل اسکان آن ها حاضرشد و ضمن گفت وگوهای صمیمی با سیل زدگان، در جریان مشکلات شان قرارگرفت وازآن ها دلجویی کرد، همچنین قول هایی برای جبران خسارت  مردم آسیب دیده  و بازسازی مناطق سیل زده داد .
 سیل برای استان ها زحمت و برای کشور نعمت بود
به گزارش ایسنا، ایرنا و پایگاه اطلاع رسانی دولت،   رئیس جمهور در نشست شورای هماهنگی ستاد بحران استان لرستان گفت:امسال«پر زحمت برای برخی استان‌ها اما پر نعمت برای کشور» آغاز شد. روحانی با اشاره به برخی انتقادها، گفت:در دولت یازدهم سدسازی رواج پیدا کرد که برخی می‌گفتند چرا سدسازی کرده اید؛ یادمان نرود قضاوت های سال های پیش را که می‌گفتند چرا برخی از این سدها را ساخته اید.
وی با تمجید از همبستگی نیروهای امدادی و مردم افزود: در همه جای دنیا ارتش در حوادث وارد می شود اما در ایران یک فرق دارد که افراد نظامی با خلوص نیت وارد صحنه می شوند.


رئیس جمهور یادآور شد: کاری که در بخش های دولتی و برای ترمیم زیرساخت ها صورت گرفت، در دنیا کم نظیر است به طوری که اکنون از هزار و 145 روستا در لرستان که برق شان قطع شده بود، برق تنها 6 روستا وصل نشده است، در حالی که در آمریکا تا یک سال پس از سیل و توفان سیستم برق و آب به خوبی ترمیم نمی شود.
تعجب سازمان بهداشت جهانی
روحانی با اشاره به این که اکنون یک ماه است ایران درگیر سیل است، گفت: تاکنون هیچ گونه بیماری مسری و اپیدمی رخ نداده است که این موضوع باعث تعجب سازمان بهداشت جهانی شده است.
پرداخت اجاره بهای آسیب دیدگان
روحانی با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاه ترین زمان، اظهار کرد: لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریع تر و در حد متعارف تامین شود. تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را پرداخت خواهد کرد. وی در روستای چم از توابع پلدختر هم در بین مردم تاکید کرد:دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها در کنار مردم خواهد بود.
 اثاثیه منزل مهم تر ازپول است
رئیس جمهور در جمع مردم سیل زده شوره از توابع ماژین استان ایلام هم  تاکید کرد : دولت با هدف بازسازی مناطق سیل‌زده تصمیماتی اتخاذ کرده که بر مبنای آن  منازلی که دچار خسارت شده‌اند، بازسازی و آن دسته از منازلی که در حریم رودخانه‌ها قرار داشتند، در منطقه‌ای دیگر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، احداث خواهند شد.روحانی با اشاره به این که برای تأمین لوازم منزل مردم نیز اعتباراتی مشخص شده است، گفت: ‌باید تلاش کنیم به جای اعطای اعتبارات نقدی برای تهیه لوازم منزل، به مردم لوازم اساسی زندگی داده شود.
  سدسازی ها ارزشمند و مفید بوده است
روحانی همچنین عصر شنبه برای حضور در مناطق سیل زده خوزستان   وارد اهواز شد و در جلسه شورای  هماهنگی مدیریت بحران این استان گفت:  تبعیت همه دستگاه ها از وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه بازسازی، تاکید رهبر معظم انقلاب است.دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در حادثه اخیر خدمات دولت حتی برای یک روز هم متوقف نشده است و دولت با همه توان در کنار مردم قرار دارد و فعالیت‌هایی که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به ویژه بهداشت و درمان در این مدت انجام داده اند بسیار ارزشمند است.
  رئیس جمهور اقدامات انجام شده در زمینه سدسازی در دوران جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارزشمند و مفید توصیف کرد و گفت:‌ در ابتدای انقلاب حدود ۱۹ سد در کشور وجود داشت و امروز ۱۷۲ سد احداث شده است که کار بسیار ارزشمندی است که در دوران ۴۰ ساله انقلاب انجام شده است. دکتر روحانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به اقدامات وی در زمینه توسعه و آبادانی کشورمان اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس به همراه آیت‌ا... هاشمی در خوزستان و شهر اهواز حضور داشتیم و در جلسات مدیریت جنگ شرکت می‌کردیم. آیت ا... هاشمی شخصی بود که از آبادانی ایران لذت می‌برد و کمتر کسی را دیدم که این قدر برای آبادانی ایران حساس باشد.
با عراق برای لای روبی به توافق رسیدیم
دکتر روحانی بازسازی جاده‌ها و پل‌ها که در حوادث اخیر دچار آسیب شده‌اند و همچنین لای روبی اروند رود را مورد تأکید قرار داد و گفت: لای روبی اروندرود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این زمینه در سفر به عراق به توافق رسیدیم و لازم است کارهای آن هر چه سریع‌تر آغاز شود.