سکانس خونین سریال تروریسم سعودی-ترامپی در سریلانکا

سرویس بین الملل جوان آنلاین: موج انفجار‌های تروریستی صبح روز عید پاک، کلمبو پایتخت سریلانکا را درنوردید، حملاتی که تقریباً به طور همزمان به سه کلیسا و سه هتل انجام شد. ابتدا شش انفجار تروریستی به طور همزمان در سه کلیسا و سه هتل در کلمبو انجام شد و ساعتی بعد، دو انفجار دیگر هم در مناطقی بیرون از شهر کلمبو رخ داد. سه انفجار اول که همزمان با برگزاری عید پاک مسیحیان اتفاق افتاد، در کلیسای «سنت آنتونی» در «باتیکالو زیو»‌در کلمبو و همچنین کلیسای «کاتوواپیتیا» در «کاتانا» اتفاق افتاده است. در کلیسای سنت آنتونی دست‌کم ۲۴ نفر کشته شدند و در انفجار کلیسای باتیکالو زیو ۲۷ نفر کشته شده‌اند. شدید‌ترین انفجار در کلیسای سنت سباستین در نگومبو در شمال کلمبو رخ داده که در آن حداقل ۸۰ نفر کشته شده‌اند. هنگام انفجار در این کلیسا حداقل ۵۰۰ نفر در آن حضور داشتند و شدت آن به حدی بود که منابع خبری می‌گویند سقف کلیسا نیز به خون آغشته شده است. این کلیسا بلافاصله تصویری از انفجار تروریستی در فیس‌بوک منتشر کرد و از نزدیکان قربانیان خواست که اگر از اعضای خانواده آن‌ها کسی در مراسم عید پاک کلیسا حضور داشته، برای یاری آن‌ها به کلیسا بیایند. منابع خبری گزارش کردند که در انفجار‌های دیروز دست‌کم ۴۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. بعد از انفجارها، وضعیت فوق‌العاده آمد و رفت در کلمبو اعلام شد و رانیل ویکرامسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا، در پیامی توئیتری این حملات را به شدت محکوم کرد و از مردم سریلانکا خواست تا در این ساعات غمبار متحد و قوی باشند. دست‌کم چهار تبعه خارجی نیز در میان کشته‌شدگان حملات تروریستی دیروز هستند. این انفجارها، از زمان پایان جنگ داخلی سریلانکا بین دولت مرکزی و ببر‌های تامیل در سال ۲۰۰۹ که در جریان آن ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند شدید‌ترین حمله تروریستی بوده است.
جماعت توحید، متهم ردیف اول
حملات تروریستی صبح جمعه که عمدتاً کلیسا‌های مسیحیان را هدف قرار داد و همزمان با عید پاک انجام شد، شش هفته بعد از حمله تروریستی به مسجد نور و مرکز اسلامی لینوود واقع در کرایست‌چرچ نیوزیلند اتفاق افتاد که در آن ۵۰ مسلمان کشته شدند. «برنتون تارانت» عامل حمله تروریستی نیوزیلند مانیفستی ۷۷ صفحه‌ای در توئیتر منتشر کرده بود که نشان می‌داد عقایدی نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه دارد و گفته بود از پشتیبانان دونالد ترامپ به عنوان «نماد بازیابی هویت سفیدپوستان» است. حالا پیکان توجه‌ها بر «جماعت توحید سریلانکا» متمرکز شده که با تفکرات تکفیری، عید پاک مسیحیان را در سریلانکا هدف قرار داده است. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند که حملات تروریستی شش هفته قبل به مساجد مسلمانان را محکوم و به نشانه همدردی در ملاقات با جامعه مسلمانان نیوزیلند روسری مشکی بر سر کرد، دیروز در پیامی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی سریلانکا حمله به مسلمانان در کشورش و مسیحیان در سریلانکا را از یک جنس خواند و گفت: «نیوزیلند همه اشکال تروریسم را محکوم می‌کند و اراده ما با حمله تروریستی ۱۵ مارس (به مسلمانان نیوزیلند) بیشتر شد.» نخست‌وزیر نیوزیلند، همدردی نیوزیلند را با سریلانکا ابراز کرده است؛ دو کشوری که هیچ یک در مرکز تحولات جهانی نیستند، ولی طی فاصله زمانی شش هفته، هدف حمله تروریستی خونینی علیه مسلمانان و مسیحیان قرار گرفته‌اند.
واکنش ترامپ


دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا که در جریان حملات تروریستی نیوزیلند به دلیل ریشه سفیدبرترانگاری این حملات مورد انتقاد قرار گرفت، با فاصله‌ای کوتاه، حملات دیروز را محکوم کرد و از آمادگی امریکا برای کمک به سریلانکا خبر داد.
‌ترامپ در توئیت اول خود در گافی عجیب نوشته بود: «در این حملات تروریستی هولناک دست‌کم ۱۳۸ میلیون نفر کشته و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شدند». محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم روز یک شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «از حمله تروریستی به عبادت‌کنندگان سریلانکایی در عید پاک، شدیداً اندوهگین هستیم. تسلیت به دولت و مردم کشور دوست سریلانکا. فکر و دعای ما با قربانیان و خانواده آنهاست. تروریسم خطری جهانی و بدون دین است که باید همه جهان آن را محکوم و با آن مقابله کند.»‌ظریف در جریان حملات تروریستی نیوزیلند با عکسی از ترامپ توئیت کرده بود: «ما ایرانی‌ها به خوبی می‌دانیم که نژادپرستی و نفرت از اسلام چه عواقبی دارد. «#اسلام‌هراسی را فوراً متوقف کنید.»‌پاپ فرانسیس در مراسم عید پاک در واتیکان در واکنش به حملات سریلانکا گفت: با غم و اندوه از خبر حملات شدیدی باخبر شدم که امروز، دقیقاً در روز عید پاک، دل مردم را در کلیسا‌ها و جا‌های دیگر به درد آورد و بسیاری را به سوگ نشاند.