ایران و روسیه، شرکای راهبردی جدید ترکیه هدف، مقابله با ائتلاف عربی تحت امر آمریکا

سرویس خارجی-روابط ترکیه با آمریکا و برخی از کشورهای عربی در چند سال اخیر پرچالش شده است. همین وضعیت باعث شده تا ترکیه بیشتر به سمت قطب مخالف آمریکا یعنی ایران و روسیه متمایل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ترکیه برای ایجاد کمربند منطقه‌ای جایگزین تلاش می‌کند تا با نزدیکی به ایران و روسیه، با ائتلاف سعودی، اماراتی، مصری تحت حمایت آمریکا مقابله کند.
احمد عبدالله خبرنگار المیادین در همین رابطه طی گزارشی تاکید کرده «شیطنت‌های روزنامه‌های سعودی و اماراتی درباره شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی اخیر در شهر‌های بزرگ ترکیه قابل توجه بود، به ویژه که روابط این دو کشور با ترکیه از سه سال گذشته و پس از محاصره قطر و موضع ترکیه درباره آن، دچار تنش شد و به حد قطع روابط رسید.» طبق این گزارش، «اختلاف جبهه ترکیه با جبهه اماراتی- سعودی به حدی رسیده است که مقامات ترکیه اخیرا از بازدشت دو مأمور اطلاعاتی متهم به جاسوسی برای امارات خبر دادند.»
به نوشته المیادین «ترکیه به این یقین رسیده است که قانع کردن واشنگتن برای چشم‌پوشی از پروژه‌اش درباره کُرد‌ها تقریبا غیرممکن است، به ویژه پس از اینکه فرانسه علنا درباره حمایت از کرد‌ها به آمریکا پیوست. در مقابل واشنگتن به اعمال فشار بر آنکارا ادامه می‌دهد و این کشور را پس از عقد قراداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، به محروم کردن از جنگنده‌های اف ۳۵ و وضع تحریم‌ها تهدید می‌کند.
المیادین در پایان تاکید می‌کند، «در همین حال، آمریکا آشکارا از جبهه سعودی، اماراتی در عرصه‌های متعدد مورد اختلاف از جمله در سوریه، سودان و دریای سرخ تا لیبی جانبداری می‌کند، با توجه به این اوضاع، ترکیه بر خود لازم می‌داند در راستای ایجاد یک کمربند امنیتی منطقه‌ای جایگزین تلاش کند و این خواسته، با نزدیکی به ایران و روسیه و تلاش برای ایجاد شبکه‌ای از روابط سیاسی و اقتصادی متکامل با کشور‌های قاره آفریقا در حال تحقق است تا ترکیه بتواند با ائتلاف اماراتی، مصری، سعودی که آشکارا طرح‌های آمریکا را در منطقه اجرا می‌کنند، مقابله کند.»


حمله لفظی امارات علیه ترکیه
اما در ادامه تنش بین ترکیه و کشورهای عربی منطقه مانند امارات، ضاحی خلفان معاون رئیس ‌پلیس دبی از شهروندان اماراتی خواست که تا «زمان سقوط دولت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه» به این کشور سفر نکنند. او در توییت‌های خود از اعلام آنکارا مبنی بر دستگیری «دو مامور مرد سازمان اطلاعات امارات» در اسلامبول به شدت انتقاد کرد. ضاحی خلفان نوشت: «اردوغان بحرانی را به راه انداخت تا جایگزین بحران دیگری شود. بحران جاسوس‌های اماراتی را به راه انداخت تا توجه مردم را از ناکامی خود در انتخابات اخیر شهرداری‌ها منحرف کند.»
گفتنی است مسئولان ترکیه روز جمعه از دستگیری دو نفر در شهر اسلامبول به اتهام جاسوسی برای امارات خبر دادند که تحقیقات از یکی از آنها درخصوص اینکه آیا با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی ارتباط داشته است یا نه در جریان است.