روحانی با سفر به مناطق سیل‌زده از نزدیک در جریان مشکلات و روند امدادرسانی قرار گرفت


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده و پیگیری روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان روز شنبه عازم مناطق سیل‌زده غرب کشور شده بود، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان گفت: اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیل‌زده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است، برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند و از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقیمانده است.
روحانی با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان، اظهار داشت: لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریعتر و در حد متعارف تامین شود.تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش مهم سدها از جمله در جلوگیری از وقوع سیل و سیلاب گفت: برخی به روند سدسازی‌ها در دهه‌های گذشته و همچنین دولت یازدهم ایراد می‌گرفتند که نباید قضاوت‌های سال‌های قبل را فراموش کنیم و امروز شاهد بارندگی بی‌نظیری طی یکصد سال اخیر در 25 استان به صورت همزمان بودیم تا جایی که یک استان معین نیز خود گرفتار سیلاب می‌شد و نمی‌توانست به استان همجوار کمک نماید.
روحانی با اشاره به ایثارگری، فداکاری و همت نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی در هنگام حادثه سیل، گفت: پیوستگی و محبت بین مردم، ارتش، سپاه و بسیج وجود دارد. همانند سال‌های دفاع مقدس همه در این حادثه اخیر کنار هم قرار داشتند .


روحانی همچنین از تلاش‌های هوانیروز و هلال احمر که در شرایط بد آب و هوایی، خلبانان بالگردهای آنها ریسک کرده و برای خدمت‌رسانی به مردم به پرواز درآمدند، قدردانی کرد.
پاسخ دقیق و موثر رهبر انقلاب
درمورد شیوه برداشت از صندوق توسعه
روحانی با اشاره به اینکه پاسخ مقام معظم رهبری درمورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل، دقیق و موثر بود، گفت: ایشان مفصل و دقیق راهنمایی کردند که دولت قبلاً باید چه اقداماتی انجام دهد و ترمیم خسارات چگونه باشد و در کلیات موافقت کردند و من نیز وزیر کشور را به عنوان مسئول کل نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده انتخاب کردم.
رئیس‌جمهور روز شنبه و بلافاصله پس از شرکت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان عازم مناطق سیل‌زده پلدختر شد و از این منطقه که در اثر سیل و آبگرفتگی دچار خسارت شده بازدید کرد و در جمع مردم این شهر گفت: بازسازی پلدختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده استان لرستان، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.
روحانی با بیان اینکه با خرید زمین‌های لازم بلافاصله ساخت و ساز منازل جدید و بازسازی‌ خانه‌های آسیب‌دیده آغاز خواهد شد، گفت:‌ نحوه جبران خسارات کشاورزان و مردم در جلسه هیئت دولت تصویب شده است و پرداخت خواهد شد.
رئیس‌جمهور همچنین در ادامه بازدید از مناطق سیل‌زده استان لرستان از روستای چم‌مهر از توابع شهرستان پلدختر بازدید کرد و در جمع مردم این منطقه گفت: دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.
بازدید از روستای سیل‌زده شوره
 در استان ایلام
روحانی در ادامه به استان ایلام سفر کرد و پس از بازدید از روستای سیل‌زده شوره از توابع بخش ماژین با توضیح مسئولان این منطقه در جریان روند امداد رسانی، اسکان موقت و چگونگی خسارت‌های وارد شده به منازل، باغ‌ها، محل‌های نگهداری دام و طیور و زمین‌های کشاورزی این روستا و روستاهای همجوار آن قرار گرفت.
رئیس‌جمهور همچنین با اهالی روستای شوره گفت‌و‌گو و پس از اطلاع از برخی مشکلات و کمبودهای موجود در این منطقه برای مردم، دستورات لازم را به مسئولان مرتبط جهت تسریع در روند رسیدگی‌ها صادر کرد.
روحانی در آخرین مرحله از سفر یک روزه به مناطق سیل‌زده و‌ در راستای بررسی میدانی وضعیت سیلاب در این مناطق، وارد استان خوزستان شد و در این بازدید با گزارش و توضیحات استاندار و مسئولین مربوطه در جریان آخرین وضعیت رودخانه‌های خوزستان با توجه به بارندگی‌های اخیر قرار گرفت.
روحانی همچنین ضمن بازدید از روان‌آب‌های اطراف رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در جریان اقدامات انجام شده برای جلوگیری از حوادث احتمالی در صورت تشدید بارندگی‌ها قرار گرفت.
ضرورت تسریع در تامین خسارت و بازسازی
بناهای آسیب دیده و اراضی کشاورزی
رئیس‌جمهور شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اسکان مردمی که منازلشان از سیل آسیب دیده را در اولویت برنامه‌ها دانست و تاکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به سرعت از معضلی که با آن رو‌به‌رو هستند، نجات یابند.
روحانی اظهار داشت: طی سالیان طولانی غرب در تحریم‌ها و تبلیغات خود عنوان می‌کرد که خشکسالی ایران را از بین خواهد برد و صراحتاً چنین تبلیغ می‌کردند که دریاچه ارومیه خشک خواهد شد و قابل احیاء ‌نیست لذا شمال غرب ایران کاملاً غیرقابل سکونت خواهد بود و بقیه نقاط کشور را نیز گرد و غبار و ریزگردها از بین خواهد برد و با این نوع تبلیغات بذر یأس و ناامیدی را در ذهن مردم پراکنده می‌کردند.
روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه مبنای محاسبات مسئولین باید بر این باشد که روند ترسالی ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: بدون تردید اگر مشکلات کنونی ناشی از سیل سال بعد هم تکرار شود برای هیچ کس پذیرفتنی نیست، لذا باید برنامه‌ریزی‌های جامع و کاملی را برای مقابله با حوادث احتمالی در نظر بگیریم.
رئیس‌جمهور افزود: با توجه به اینکه به روزهای گرم شدن هوا نزدیک می‌شویم و در این وضعیت زندگی برای کسانی که دچار آسیب شده و در چادر زندگی می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود، لذا باید مسئولین مربوطه موضوع اسکان همه آنهایی که محل مسکونی آنها آسیب دیده را در اولویت قرار دهند.
روحانی گفت: همه تلاش مسئولین در زمینه تأمین اثاثیه منزل سیل‌زدگان باید بر این باشد که به جای پول، اثاثیه لازم برای آنها تهیه شود و در این زمینه همه باید از تولیدکننده تا وزارت صنعت به صحنه بیایند و کاری کنند که مردم کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشند.
بازسازی کشور با روحیه جهادی
و با وحدت و همدلی
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اگر در کنار هم باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، گفت: باید در بازسازی کشور نیز بطور جهادی و با وحدت و همدلی و ایثار و فداکاری کارها را انجام دهیم و شرایط زندگی مردمی که دچار آسیب شده‌اند را بهبود بخشیم.
روحانی خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب و مردم ایران، دنبال پاشیدن بذر یأس هستند تا مردم را خسته کنند و ایران برای کشورهای منطقه الگو نباشد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: دشمنان از اینکه ایران اسلامی به عنوان سدی در برابر آنها ایستاده بسیار عصبانی هستند و تصمیماتشان بر مبنای عصبانیت و عدم محاسبه درست نسبت به این منطقه و مردم ایران است.