عرضه گوشت نیمایی در سایت ها حاشیه دار شد

در حالی که هنوز هیچ یک از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت خبری از آغاز واردات و عرضه گوشت با ارز نیمایی نداده اند، برخی سامانه های توزیع دیجیتالی محصولات پروتئینی در اقدامی سوال برانگیز، اقدام به عرضه گوشت قرمز با ارز نیمایی کرده اند.
به گزارش فارس، پس از اعلام مسئولان وزارت صمت، مبنی بر قطع واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی و واردات این کالا با ارز نیمایی، برخی سامانه های توزیع اینترنتی محصولات پروتئینی در هفته جاری اقدام به عرضه این محصولات کرده اند. به عنوان مثال یکی از این سایت ها، قیمت یک کیلو گوشت سردست تازه گوسفند (چربی‌گیری شده) را 98 هزار و 500 تومان و یک کیلو گوشت تازه گوسفند (ممتاز چربی گیری شده) را 99 هزار و 500 تومان اعلام کرده است.
از آن جا که هنوز هیچ یک از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت خبری از آغاز واردات و عرضه گوشت با ارز نیمایی نداده اند، هم اکنون این پرسش مطرح است که این محصولات آگهی شده، چگونه تهیه شده اند؟ همچنین چرا قیمت این محصولات در حدود همان قیمت های بازار آزاد گوشت است؟ به گزارش خراسان، هم اکنون قیمت گوشت در بازار بین 90 تا 110 هزار تومان، قیمت نرخ نیمایی ارز حدود چهار هزار تومان کمتر از نرخ بازار آزاد و 9 هزار و 300 تومان است. بنابراین با توجه به این که پیشتر گوشت با ارز 4200 تومانی، به قیمت حدود 40 هزار تومان عرضه می شد، می توان گفت که گوشت وارداتی با دلار نیمایی باید قیمتی در حدود 88 هزار تومان داشته باشد. در حالی که هم اینک فروشگاه های یادشده با فرض صحت ادعا، این محصولات را با بیش از 10 هزار تومان افزایش قیمت (یعنی 98 هزار تومان) آگهی کرده اند.
اپراتور سامانه توزیع دیجیتالی محصولات پروتئینی در پاسخ به سوالی در این باره گفته است: «ما این گوشت را با ارز نیمایی وارد کردیم و برای سفارش هم موجود داریم.»


اما حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان این که اطلاعی از واردات گوشت نیمایی به کشور ندارد، گفت: در این باره فعلا موضوعی به ما اعلام نشده است. وی همچنین در پاسخ به این سوال که سایت «به روز رسان» اعلام کرده که گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی را به قیمت کیلویی 95 هزار تومان توزیع می‌کند آیا قرار است گوشتی را که با ارز نیمایی وارد می‌شود ، این سایت توزیع کند و آیا این قیمت صحت دارد؟ گفت: قطعا اگر چنین چیزی باشد تخلف است.
این اظهارات در حالی است که پیش از این، محمد قبله مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صمت نیز اعلام کرده بود: اقدام فروشگاه های زنجیره ای مبنی بر اطلاع رسانی برای عرضه گوشت تنظیم بازاری خودسرانه است.