جوان انقلابی باید به اصل «ما می توانیم» اعتقاد داشته باشد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: یک جوان انقلابی باید ضمن شناخت نقاط ضعف دشمن و نقاط قوت خود، به اصل «ما می‌توانیم» اعتقاد راسخ داشته باشد.
به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار با جمعی از جوانان و فعالان فرهنگی، علمی، قرآنی، هنری و سیاسی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، جوان انقلابی حداقل باید تاریخ معاصر کشور به ویژه دوران مشروطیت را مطالعه کند تا توان تحلیل سیاسی داشته باشد؛ دشمن امروز به دنبال تکرار همان سناریوی مشروطیت است.

وی بیان کرد: یک جوان انقلابی باید ضمن شناخت نقاط ضعف دشمن و نقاط قوت خود، به اصل «ما می‌توانیم» اعتقاد راسخ داشته باشد و مرعوب غرب نباشد. چنین جوانانی در دوران دفاع مقدس با ایمان و پشتکار، جنگ را پیش بردند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌‎های مختلف مانند موشکی، هسته‌ای و فناوری نانو پیشرفت‌های خوبی داشته است، برخی در دنیا این موفقیت‌ها را نمی‌خواهند، اما به اجبار ایران را به‌عنوان قدرت بزرگ منطقه پذیرفته‌اند.


حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی خاطرنشان کرد: ما باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی مشهد رسیدگی کنیم تا این شهر به الگو و نمونه‌ در سطح کشور تبدیل شود. باید با برنامه ریزی و سرمایه گذاری، مشهد را به یک دانشگاه تربیتی تبدیل کنیم.
وی اظهار کرد: شعار بنده کار فرهنگی است و همه این شبستان‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها و فضاها برای آن است که مردم تربیت شوند. ساخت اماکن این چنینی هدف نیست بلکه باید از این ظرفیت برای انجام فعالیت‌های فرهنگی استفاده کنیم.همچنین جمعی از جوانان و فعالان فرهنگی، علمی، قرآنی، هنری و سیاسی همزمان با روز جوان، با تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در ابتدای این دیدار با بیان این که انقلاب اسلامی عیاری ممتاز به جوان ایرانی بخشید، اظهار کرد: اگر در گذشته مستکبران تلاش داشتند جوان ایرانی را با یک هویت و نشان دیگری معرفی کنند، امروز جوان ایرانی در انقلاب اسلامی با ایمان، تفکر، شجاعت، ابتکار، خلاقیت و فرهنگ جهاد و شهادت معرفی شده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری به عنوان سکان‌دار هدایت کشتی انقلاب اسلامی امروز بزرگ ترین حامی جوان در عرصه‌های مختلف هستند.رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مهم ترین و اصلی‌ترین مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جوانان هستند که سه اولویت اصلی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از سوی مقام معظم رهبری متوجه این سرمایه اصلی میهن اسلامی است.
وی با بیان این که در آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی رویکردها و اقدامات خوبی با محوریت جوانان پایه گذاری شده است، افزود: امروز آستان قدس مؤسسه جوانان دارد که مأموریتش حمایت از جوانان و ارتقای ظرفیت تشکل‌های فرهنگی انقلابی همسو با ارزش های امامت و ولایت در سراسر کشور است و مؤسسه تربیت بدنی در امر ورزشی، مؤسسه آفرینش‌های هنری در موضوع هنر، مرکز قرآن کریم در عرصه قرآن، بنیاد فرهنگی در عرصه تعلیم و تربیت، مرکز زنان و امور خانواده در حوزه زنان و امر خانواده از جمله ظرفیت‌هایی هستند که در خدمت جوانان قرار گرفتند و هرکدامشان منشأ برکات و خدمات ارزشمندی بوده‌اند.
حجت‌الاسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: بیش از 40 هزار نفر از خادمیاران مجموعه آستان قدس رضوی داوطلب خدمت در عرصه فرهنگی هستند.
میزبانی آستان قدس رضوی از 100 هزار جوان
در ادامه این جلسه مجتبی مختاری مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی گرایش‎های مختلف سیاسی و اعتقادی را گرد هم جمع می‌کند و حضرت رضا(ع) ساحت وجودی تربیت نفوس هستند.وی ادامه داد: طی دو سال اخیر از حیث توجه ویژه‌ای که به موضوع جوانان شد، بسیاری از موقوفات بلا استفاده آستان قدس رضوی در اختیار جوانان قرار گرفت.مختاری خاطرنشان کرد: برای نخستین بار توانستیم دور کامل معارف کاربردی شیعی را برای جوان امروز مبتنی بر علوم عقلی و فلسفی که دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده با جمعی از نخبگان حوزوی تدوین کنیم.
وی با بیان این که فضاهایی که متروکه بوده یا استفاده دیگری از آن می‌شد برای استفاده جوانان به خدمت گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته میزبان بیش از 100 هزار جوان از سراسر کشور بودیم و امروز ظرفیت میزبانی حداقل 1250 نفر به شکل اقامتی و اردویی درون مشهد مقدس داریم.
در بخش بعدی جلسه تعدادی از جوانان فعال حوزه‌های گوناگون به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
 مشهد فرصت صدور انقلاب اسلامی را دارد
 محمد حسین زاده فعال فرهنگی و رسانه‌ای اظهار کرد: حضرت امام(ره) شهر مشهد را پایتخت معنوی ایران می‌دانستند، نقش این پایتختی را در صورتی که در کنار پایتخت سیاسی و اقتصادی بگذاریم، می‌توانیم تعریف کنیم.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، معنویت و اخلاق را جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه دانستند، به این معنا پایتخت معنوی باید تصمیم‌ساز و جهت‌دهنده تمامی فعالیت‎هایی باشد که بناست در پایتخت سیاسی و اقتصادی کشورمان شکل بگیرد.حسین زاده دلیل اصلی انتخاب مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران را وجود بارگاه امام رضا(ع) دانست و گفت: با این مقدمه باید هشداری را متذکر شویم که رشد قارچ‌گونه مجتمع‌های تجاری و تفریحی که در دیگر شهرها یکی از آن ها وجود ندارد، فقط و فقط به خاطر حضور زائران نیست، دست‌هایی در کار است که مشهد از شهری زائر محور تبدیل به شهری توریستی شود؛ در این شرایط اولین نهادی که باید این خطر را حس کند و نسبت به آن حساسیت به خرج دهد، مجموعه آستان قدس رضوی است.
وی خطاب به تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امیدوارم شما محصور در مباحث اداری نشوید، البته حضور در مناطق سیل‌زده در روزهای نخست برای ما جای امیدواری دارد که این مدیر با مدیران پشت میزنشین متفاوت است.
این فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان این که مشهد فرصت صدور انقلاب اسلامی را دارد، تصریح کرد: دغدغه ما این است، زائری که با پای خودش به مشهد می‌آید باید از حضورش به بهترین نحو در جهت این هدف استفاده کرد، اگر جایی قرار باشد به کشور بصیرت دهد، آستان قدس باید پیشرو آن باشد.
حسین زاده گفت: مهم ترین وظیفه آستان قدس رضوی این است که محبت نوجوانان و جوانان این نسل را  نسبت به حضرت رضا(ع) افزایش دهد.
 هر مدیری از سرمایه عظیم جوانان برخوردار باشد به سرمایه دیگری نیاز ندارد
ابوالفضل عباسی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این دیدار اظهار کرد: هر مدیری که از سرمایه عظیم جوانانی که در مناطق سیل‌زده در حال خدمت هستند، برخوردار باشد به سرمایه دیگری نیاز ندارد.
وی با بیان این که آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد انقلابی حتماً به موفقیت خواهد رسید، تصریح کرد: تلاش هر مدیر در این است که نقاط مثبت را بیشتر و نقاط منفی را به کمترین حد ممکن برساند تا پیشرفت حاصل شود که از جمله نقاط مثبتی که باید همچنان از دوره‌های مدیریتی پیشین این مجموعه با قوت حفظ شود و ادامه یابد، توجه به محرومان و مستضعفان است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، بر ترزیق نیروهای مدیریتی جوان، متخصص و متعهد به کادر مدیریتی آستان قدس، فسادزدایی و جدیت در مبارزه با فساد، توجه به کادرسازی تشکیلاتی و همکاری با تشکل‌های جوان و نخبگانی، اصلاح برخی ساختارها و توجه به ایجاد درآمدهای پایدار، ارتباط با قشرهای مختلف مردم به خصوص نخبگان و دانشجویان، هماهنگی با نماینده ولی فقیه در استان و دیگر نهادهای انقلابی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و توجه به معماری حرم رضوی و مجموعه‎های زیرمجموعه آن و ایجاد مؤلفه‌های تمدنی به عنوان معماری دوره اسلامی تاکید کرد و گفت: البته برای اجرای همه این نکات برنامه‌ریزی و اصلاح ساختارهای مدیریتی مورد نیاز است.
مشهد می‌تواند تبدیل به قطب سینمای انقلاب اسلامی شود
هادی حاجتمند کارگردان سینما هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: به این حرکت‌های بدون تشریفات از جمله رفتن به نماز جمعه و حضور در فرودگاه در کنار مردم که برخی جریان‎ها از آن به عنوان تحرکات پوپولیستی و ما از آن به عنوان حرکت‌های انقلابی یاد می‎کنیم، با قوت ادامه بدهید که کارهای بدون تشریفات و محافظه‌کاری‌ حال خوبی به مردم می‌دهد.
وی ادامه داد: امروز باید ببینیم به چه تصویری از فضای عمومی جامعه رسیده‎ایم آیا جوانان ما به افتخارات ما افتخار می‌کنند یا خیر؟
این کارگردان سینما با بیان این که در هیچ شهری مانند  مشهد این میزان دفتر سینمایی انقلابی و جوانان علاقه‎مند به ساخت فیلم نیست، خاطرنشان کرد: ساخت فیلم سینمایی اشنوگل و حضور آن در جشنواره فجر بسیار سخت بود. با این حال کار خودش را کرد و هزینه تولید خود را برگرداند.
وی افزود: فیلم سینمایی مدیترانه را با همین معیارهای انقلابی و کمک برخی از نهادها تولید کردیم ولی خط ما را زدند و رسماً فیلم را در جشنواره فجر بایکوت کردند.
حاجتمند ادامه داد: از شما خواهش می‎کنم از این جریان فکری و جوانان حمایت کنید تا مشهد تبدیل به قطب سینمای انقلاب اسلامی شود، چون بچه‌های مشهدی توان آن را دارند و می‎توانند آثاری بسازند که سرمایه تولید خودش را بازگرداند.
وی گفت: باید از ایرانی‎ترین و شیعه‎ترین جوانان این شهر یاد کنیم که جوانان فاطمیون هستند، از استاد علیرضا توسلی گرفته تا ابوحامد و فاتح و همه بچه‌های فاطمیون که جای‌شان در این محفل خالی است.
باید الگوهایی از مادری و همسری مطابق با تعابیر اسلامی ارائه شود
قربان زاده نویسنده و فعال فرهنگی به عنوان چهارمین نفر پشت تریبون رفت و اظهار کرد: در عمر 40 ساله انقلاب اسلامی شاهد رشد همه جانبه به خصوص علمی بانوان بوده‌ایم که این رشد، ظرفیت‌هایی را به وجود آورده است که کمتر به آن توجه می‌شود.
وی افزود: امیدوارم در مجموعه آستان قدس استفاده از این ظرفیت‎ها همچنان ادامه پیدا کند که مصادیق آن مرکز امور بانوان، باغ اردوگاه خاتون و برگزاری جایزه جهانی گوهرشاد و در حوزه خانواده هم شهربازی معارفی بود، با این حال به شدت نیازمند پر رنگ‌تر شدن این حرکت‌ها هستیم.
قربان زاده با بیان این که باید الگوهایی را از مادری و همسری مطابق با تعابیر اسلامی و امروزی به صورت توأمان نهادهای انقلاب چون آستان قدس رضوی ارائه دهند، گفت: مدارس امام رضا(ع) به این فضای تربیتی کمک کرده ولی باید به دانشگاه‎ها و دیگر مؤسسات آموزشی و اجتماعی با مثلا قرار دادن جایزه علمی حضرت معصومه(س) تسری یابد.
مسئله تولید علم گمشده امروز کشور ماست
مصطفی باقرزاده، فعال فرهنگی و استاد دانشگاه در این دیدار اظهار کرد: بی شک امروز خواست حضرت رضا(ع) توجه به زیر ساخت‌های فرهنگی و معرفتی است؛ قرائتی که بتواند در ظرفیت حکومت حضرت حجت(عج) به کار بیاید.وی با بیان این که مسئله تولید علم گمشده امروز کشور ماست و حضرت رضا(ع) هم در ابعاد مختلف به آن عنایت داشتند اما شاید ما نتوانستیم آن را به صورت کامل محقق کنیم، تصریح کرد: اگر در این مسیر آستان قدس بتواند فعالیت‎هایی را به سرانجام برساند که اصول محکم فقه در عمل فرد محقق شود، جامعه تراز انقلاب اسلامی را شاهد خواهیم بود که معدل آن در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی برای جهان نمونه باشد.باقرزاده ادامه داد: باید از ظرفیت نیروهای جوان در عرصه‌های مختلف بهره ببریم که در این راه تنها مسئولیت دادن موضوعیت ندارد لذا آستان قدس می‌تواند فرصت تمرین جوانان در جایگاه‌های مدیریتی باشد.وی تأکید کرد: پرداختن به حوزه حساس و مهم فضای مجازی هم باید از دیگر موضوعات مورد توجه این مجموعه در آینده باشد.این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: جوانانی که در این منطقه قرار دارند از استادان حوزه و دانشگاه، مستعد و انقلابی هستند که باید از توان و تخصص آن ها به درستی در جهت اهداف فرهنگی و معرفتی بهره برد.
ارتباط مستقیم با مردم راهکار برگرداندن اعتماد عمومی به مسئولان است
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام خزاعی فعال فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: از اقدامات مؤثر حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی کم کردن فاصله خادمان با مردم و ریل‌گذاری تحقق اهداف انقلاب اسلامی در این مجموعه بود که از تلاش‌های ایشان تشکر می‎کنیم.وی تأکید کرد: پس زدن حلقه‌های امنیتی و کم کردن حصارهای اداری و ارتباط مستقیم با قشرهای مختلف جامعه یکی از راهکارهای برگرداندن اعتماد و اعتقاد عمومی به سمت مسئولان است.این فعال فرهنگی جلب اعتماد مردم و تکیه به بدنه اجتماعی را مقدمه انجام و پیشبرد امور دانست و تصریح کرد: در این مسیر ایجاد شفافیت جزئی و روشن از جمله شفافیت اقتصادی آستان قدس و موازین و چارچوب‌های فرهنگی برای استفاده نخبگان از این خط‌مشی‌ها بسیار حائز اهمیت است.وی ادامه داد: بهره‌گیری و تقویت ویژه طلاب جوان از خود گذشته به عنوان جلودار خدمات و حرکت‌های مردمی و انقلابی مثل حضور آن ها در مناطق سیل‌زده از دیگر نکات مهم است.
نظارت بر طرح‌های جدید در آستان قدس رضوی
امید حسین نژاد، قاری و مؤذن حرم مطهر رضوی با بیان دیدگاه‌های خود درباره جوان گرایی گفت: جوان‌گرایی در ساختارهای مدیریتی بسیار حائز اهمیت است.همچنین شاهین ایزدیار، عضو تیم ملی جانبازان و معلولان و قهرمان پارا المپیک در این دیدار به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت ورزش در مشهد پرداخت.