ترکیه و ایران سیستم تجاری مشابه اینستکس راه اندازی می کنند

در حالی که کانال مالی ایران و اروپا به خاطر کم کاری اروپایی ها با سرعت و کیفیت اندکی تکمیل می شود، ایران ساز و کارهای مالی با کشورهای همسایه مخصوصا ترکیه را به زودی راه اندازی می کند. در این باره، وزیر امور خارجه ترکیه، اعلام کرد: برای دور زدن تحریم‌های آمریکا سیستم جدید تجاری با ایران را راه‌ اندازی می‌کنیم که مانند اینستکس خواهد بود.
ترکیه: با تحریم های آمریکا علیه ایران کاملا مخالفیم
به گزارش فارس به نقل از رویترز، مولود چاووش اوغلو اعلام کرد: ترکیه به دنبال برقراری سازوکار جدید با ایران است. وی تأکید کرد: این سازوکار همانند سیستم اینستکس است که کشورهای اروپایی برای فرار از تحریم‌های آمریکا با ایران راه اندازی می‌کنند.
چاووش اوغلو همچنین اعلام کرد: آنکارا با تحریم‌های آمریکا کاملاً مخالف است و لازم است که روابط همکاری دوجانبه ترکیه و ایران تا رسیدن به میزان 30 میلیارد دلار یعنی سه برابر مقدار کنونی ادامه یابد. وی در کنفرانس خبری پس از مذاکره با همتای ایرانی خود جواد ظریف اعلام کرد: «در کنار سازوکار موجود ارزیابی کردیم که تا چه اندازه می‌توانیم سازوکار جدیدی را همانند اینستکس راه‌اندازی کنیم که بتوانیم موانع پیش‌روی تجاری را برداریم.»


ایجاد کانال مالی به ترکیه محدود نمی شود
به گزارش ایرنا، حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس در توئیتی نوشت: کشورمان با دیگر کشورها از جمله ترکیه، عراق، روسیه، چین، هند، سوئیس و دیگران برای راه‌اندازی ساز و کارهای مشابه اینستکس برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه توافقات مهمی را به اجرا می‌گذارد.
 گفتنی است سال گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سوچی گفته بود: ترکیه آماده است تا یک کانال مالی، همانند کانال مالی اروپا برای همکاری و تجارت با ایران ایجاد کند. وزیر امور خارجه کشورمان هم که به ترکیه سفر کرده بود، روز پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، از توافق درباره همکاری‌های بانکی و ایجاد سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه با مقام‌های این کشور خبر داد. وی تصریح کرد: قرار شد وزیر خارجه ترکیه اجرای این موضوعات را به‌طور ویژه دنبال کند، البته مسئولان کمیسیون‌های مشترک دو کشور هم به سهم خود کار را انجام خواهند داد.
دیدار و گفت وگوی همتی با سفرای ترکیه و سوئیس درباره گشایش کانال مالی
همزمان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در پست اینستاگرامی خود نوشت: بنا به در خواست سفرای سوئیس و ترکیه جداگانه با آن ها دیدار کردم، سفیر سوئیس آمادگی کشورش را برای گشایش مجدد کانال بانکی بین ایران و سوئیس اعلام کرد. به ایشان گفتم راه‌اندازی کانال بانکی بین دو کشور برای توسعه تجارت پس از چند سال وقفه مورد حمایت ماست و باید بدون توجه به فشارهای آمریکا، براساس منافع دو کشور همکاری‌های تجاری و پولی را گسترش دهیم.
 رئیس کل بانک مرکزی همچنین در ادامه این پست اینستاگرامی آورده است، در دیدار با سفیر ترکیه بر نارضایتی تجار و بانک‌های ایرانی از نحوه همکاری بانک‌های آن کشور اشاره شد و  خواستار تسهیل روابط بانکی دو کشور بر مبنای توافق رؤسای جمهور دو کشور شدند.