از ماشین‌آلات عراقی برای مقابله با سیل استفاده کردیم




انسانیت مرز نمی‌شناسد. این است که وقت حادثه دست‌های یاری از گوشه گوشه کره خاکی بلند می‌شوند به هم گره می‌خورند و از مرزها عبور می‌کنند. با این حال طبیعی است که این همدلی وقتی مردم آسیب دیده در همسایگی باشند قوی‌تر است و هنگامه‌ای که سقف کاشانه کسانی فرو بریزد که روزگاری آستین بالازده بودند و ملتی را در مبارزه با عفریت تروریسم یاری رساندند، به اوج می‌رسد. شاید وجود همین جنبه جبران است که خواسته و ناخواسته نوعی نمایش را بر آن افزون می‌سازد. وجه نمادینی که در مورد حضور یگان‌های حشدالشعبی که در کنار گروه «حرکت النجبا» و گروه نظامی «فاطمیون» (متشکل از اتباع افغانستان که در جنگ سوریه تحت نظر نیروی قدس سپاه حضور داشتند) به دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران و با دریافت روادید برای کمک به سیل‌زدگان استان‌های خوزستان و لرستان به ایران آمده‌اند و البته با انتقادها و حاشیه‌های متعدد مواجه شده است.


جمعه 23 فروردین بود که نخستین کاروان این بخش از نیروهای نظامی عراق که شامل یگان مهندسی و برخی ماشین‌آلات سنگین بود، برای امدادرسانی و مهار سیل وارد ایران شد. ابتدا گفته شد که هدف از حضور این یگان جلوگیری از ورود سیلاب به عراق است. اما بعد ورود کاروانی از خودروهای سبک و سنگین که کالاهای اهدایی مردم عراق برای سیل‌زدگان را بر خود بار کرده بودند و البته پرچم‌هایی از ایران و عراق و بیرق حشدالشعبی بر تارک‌شان جا خوش کرده بود، حساسیت‌برانگیز شد.
حساسیتی که بر محمل خاطره جنگ هشت ساله  تحمیل شده از سوی حکومت بعث عراق بر ایران و رگه‌ای از نژادپرستی و ناسیونالیسم افراطی که به وسیله برخی جریان‌ها زیر پوست جامعه ایرانی تزریق می‌شود، سوار بود و بعضی رسانه‌های خارجی وابسته به جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی با اخبار و شایعه‌سازی‌های خود بر آتش آن می‌دمیدند. گفتند حشدالشعبی ایران را اشغال کرده است، مدعی شدند که این نظامیان عراقی در خوزستان اعضای یک نهاد مردمی کمک‌رسان را دستگیر کرده‌اند و بعد این ادعا را مطرح کردند که آنها برای سرکوب اعتراض‌های احتمالی سیل‌زدگان آمده‌اند.
البته برخی نیز در موضعگیری‌های خود بر این موضع تأکید می‌کردند که ایرانیان می‌توانند با اتکا به خود  از پس ویرانی‌های سیل برآیند و نیازی به حضور نیروهای کشورهای دیگر و بویژه نیروی نظامی‌شان وجود ندارد.  از این حیث حتی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به انتقاد پرداختند. از جمله  عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید که روز پنجشنبه در صفحه توئیترش حضور نیروهای خارجی بدون مجوز دولت و مجلس را نادیده گرفتن قانون اساسی دانست و نوشت: «آیا ارتش و سپاه به اندازه کافی نیرو نداشت؟ آیا فراخوان مردمی دادیم و کسی نیامد که حشدالشعبی و فاطمیون وارد مناطق سیل‌زده شدند؟ گیرم که نیاز بود، چرا بدون اطلاع و مجوز دولت و مجلس؟ در هر صورت اصول ١٢۵ و ١۴۶ ق.اساسی رعایت نشده و هم وحدت ملی و هم قانون اساسی با یک اقدام نادیده گرفته شدند.»
بهرام پارسایی، نماینده شیراز هم با این اعتقاد که عبور نیروی نظامی خارجی از مرزهای کشور حتى براى امدادرسانی قابل قبول نیست، توئیت کرد که این عمل «اگر با ماهیت نظامی در کشور مستقر شوند، نقض اصل ۱۴۶ ق.اساسی است و اگر بخواهند در قالب همکاری دو کشور عمل کنند، طبق اصل ۱۲۵ ق.اساسی، باید توافقنامه آن بعداز تصویب مجلس،با امضاى رئیس ‌جمهوری اجرا گردد.»
انتقاداتی که محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در پاسخ به آن با بیان اینکه نباید راه دریافت کمک‌های صادقانه سایر کشور‌ها را ببندیم، گفت: «حشدالشعبی با پیشنهاد خود به دولت ایران اقدام به کمک به مناطق سیل‌زده کرد و در این مسیر درخواستی از جمهوری اسلامی صورت نگرفته بود. همچنین آن‌ها نیز بدون اجازه دولت وارد کشور نشدند.» پیش‌تر حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در موضعی تأکید کرده بود حضور نیروهای حشدالشعبی طبق قوانین و مقررات کشور صورت گرفته است.
با وجود این موضعگیری‌ها  روز گذشته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان یکی از مقام‌هایی بود که درباره دلیل و کیفیت نیروهای حشدالشعبی در ایران توضیح داد.
به گزارش جماران، شریعتی با اشاره به جغرافیای مسطح استان خوزستان و درگیری شهرهای متعددی از این استان با سیل که نیاز به ماشین‌آلات را افزایش می‌دهد، گفت: «برادران عراقی ما یکسری ماشین آلات نظیر بیل مکانیکی، کمپرسی و آمبولانس آوردند. آنها حتی بیمارستان صحرایی نیز آورده بودند که به آنها گفتم به بیمارستان صحرایی نیاز نداریم، همچنین گفتم که به این تعداد آمبولانس احتیاج نداریم و لذا تعدادی از آنها را برگرداندند.»
استاندار خوزستان  با اشاره به اینکه عراقی‌ها 20 بیل مکانیکی و تعدادی لودر و کمپرسی برای ایجاد سیل بند و بازگشایی راه‌ها و نجات روستاها به ایران آورده و قرار است 10 بیل مکانیکی دیگر هم ارسال کنند، گفت: «امروز بیش از 2000 دستگاه ماشین‌آلات در سطح استان فعالیت می‌کند. بی‌تردید ما تنها از این طریق توانستیم سیل را کنترل کرده و نگذاریم آب وارد شهرهایمان شود.»
شریعتی با رد ادعای حضور نیروهای حشدالشعبی در جلسه ستاد مدیریت بحران که با انتشار یک عکس در فضای مجازی مطرح شده بود، در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود نیروهای انسانی عراق به کشور آمدند درحالی که ما کمبود نیروی انسانی نداریم، گفت: «هیچ نیروی انسانی‌ای به کشور نیامده، بلکه مسئولین نیروهای عراقی به همراه ماشین‌آلات خود به کشور آمده و تشریف هم بردند. مسلماً راننده بیل مکانیکی از خود این نیروها بودند. ماشین‌آلات نیروهای عراقی، قیمتی بوده و آنها این حق را دارند که این ماشین‌آلات را به تنهایی دست ما ندهند. بنابراین راننده خود را دارند. این حرف بسیار درستی است که خود به اندازه کافی نیروی انسانی داریم ولی حشدالشعبی آمد تا به ملت دوست و برادر خود ایران نشان دهد که کمک‌ها دوطرفه است.»
استاندار خوزستان با تشکر از دولت و ملت کشورهای عراق، کویت، پاکستان، آلمان و همه کشورهایی که به نحوی مردم ایران را در ماجرای سیل اخیر یاری کردند، افزود: «نیروهای عراقی از یک هفته قبل از ورود خود به ایران اعلام آمادگی کردند که می‌توانند ماشین‌آلات بیاورند و ما نیز استقبال کردیم. باز هم اگر هر سازمان، نهاد یا کشور دیگری که می‌تواند ماشین‌آلات برای ما بیاورد با کمال میل می‌پذیریم تا وارد کشور شده و به سیل‌زدگان ایرانی کمک کند. همان طور که برخی کشورهای اروپایی ابراز آمادگی کردند و گفتند می‌توانند پمپ‌هایی برای ما تهیه کنند که به کمک آن می‌توان آب را از منازل خارج کرد و ما استقبال کردیم.»