همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با فشارهای امریکا




پیام ترکیه به تمدید معافیت تحریم‌های نفتی امریکا همزمان با حضور وزیر امور خارجه ایران در آنکارا به واشنگتن رسید. محمدجواد ظریف روز گذشته در حالی از دمشق راهی آنکارا شد که دو کشور ایران و ترکیه تحت تأثیر تحریم‌های امریکا بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند. بی تردید موضوع مناسبات دوجانبه و پیگیری تحولات منطقه از جمله مذاکرات صلح سوریه  از اصلی‌ترین محورهای مورد گفت‌وگوی ظریف با مقام‌های آنکارا به شمار می‌آید. این روزها فشار اقتصادی امریکا بر ایران به دلیل بازگرداندن تحریم‌ها از یک سو و تصمیم ترامپ مبنی برمحدود کردن تحرکات منطقه‌ای ایران با قرار دادن نام  سپاه  در فهرست تحریم‌های یکجانبه، تهران و آنکارا را به سمت و سویی سوق داده است که با تعدیل مواضع منطقه‌ای خود در جست وجوی راه حلی مؤثر برای مواجهه با فشارهای امریکا باشند.


ایران، ترکیه در کنار روسیه می‌کوشند با طراحی یک سازوکار مالی مشخص برای حذف دلار از تبادلات اقتصادی و جایگزینی پول ملی با تحریم‌های دولت امریکا راهکار مؤثری از خود نشان دهند. پیش‌تر دولت اردوغان نیز درباره  پایبندی ترکیه به تحریم‌های نفت و گاز علیه ایران اعلام کرده بود این تحریم‌ها را اعمال نخواهد کرد و حالا ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان نیز می‌گوید ترکیه امیدوار است امریکا معافیت کشورش از تحریم‌های نفتی ایران را تمدید کند. ترکیه یکی از هشت کشوری است که از تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران به طور محدود معاف شده است. به گفته کالین، ترکیه موافق تحریم‌های امریکا نیست و آنها را مفید نمی‌داند. این رویکرد تهران را امیدوار کرده تا زیر سایه حمایت شرکای منطقه‌ای خود تعمیق پیوندهای اقتصادی و سیاسی با آنکارا را دنبال کنند.
البته هدف مشترک ایران و ترکیه در مواجهه با تحریم‌های امریکایی مانع از بروز اختلاف نظری نیست که دو طرف در مسیر پیگیری مذاکرات صلح سوریه با آن روبه‌رو هستند. دو کشور در کنار روسیه درقالب مذاکرات آستانه گفت وگوهای حل بحران سوریه را پیش می‌برند و با این حال به رغم اختلاف نظر درباره وضعیت امنیتی ادلب به عنوان آخرین منطقه تحت کنترل تروریست‌ها و موضوعاتی شامل تعیین تکلیف اپوزیسیون سوریه و بازگشت آوارگان می‌کوشند همچنان ائتلاف سه گانه خود را با هدف در دست داشتن اختیار عمل در حل یکی از مهم‌ترین موضوعات منطقه حفظ کنند. چه، به گزارش رسانه العربی سفر ظریف به دمشق و ترکیه در آستانه دور جدید مذاکرات آستانه صورت گرفته است  و احتمال می‌رود در این دور مذاکرات که قرار است روزهای بیست ‌و پنجم و بیست ‌و ششم آوریل (پنجم و ششم اردیبهشت ماه) جاری برگزار شود، روسیه و ترکیه بر سر اسامی اعضای کمیته قانون اساسی به توافق رسیده باشند.
 دیدار ظریف با اردوغان
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا دیدار و درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کرد. رئیس جمهوری ترکیه در این دیدار با ابراز تأسف از حوادث تلخ اخیر در برخی مناطق کشورمان بر اثر جای شدن سیل، با خانواده کشته شدگان این حوادث ابراز همدردی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان هم برگزاری موفقیت آمیز و مشارکت بالای شهروندان ترکیه‌ای در انتخابات اخیر شوراها و محلی ترکیه را تبریک گفت. طرفین ضمن مخالفت با تحریم‌های ایالات متحده امریکا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران، بر گسترش روابط دوجانبه در چارچوب توافقات بین دو کشور در حوزه‌های پنجگانه‌ بر تقویت روابط اقتصادی دو کشور تأکید کردند. در این دیدار همچنین درخصوص آخرین تحولات سوریه، یمن و شمال آفریقا رایزنی و تبادل نظر شد.

برش
چاووش اغلو: مخالف تحریم های امریکا هستیم

محورهای مهم سخنان وزیر خارجه ایران در آنکارا
-  امریکا نمی‌تواند روابط سایر کشورها را تحت کنترل خودش داشته باشد. ما مشکلی نداریم با شرکت‌های امریکایی تجارت کنیم ولی به امریکا اجازه نمی‌دهیم تجارت ما را با سایر کشورها زیر سؤال ببرد یا آن را متأثر کند.
- روابط اقتصادی ایران با بسیاری کشورها در سال گذشته کاهش یافت ولی فروش امریکایی‌ها به ایران افزایش یافته است و این نشانگر سیاست منافقانه دولت امریکاست.
- را‌ه‌های فراوانی برای ادامه روابط کشورها وجود دارد، مکانیسم‌هایی مثل اینستکس یکی از این راه‌هاست مخصوصاً اینکه کل امریکا با تحریم‌های امریکا مخالف است، امریکا کار غیرقانونی کرده و به صورت غیرقانونی سیاست‌هایش را بر دنیا تحمیل می‌کند.
- ما، روسیه و ترکیه درباره کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و همینطور گفت‌وگوهایی را با سازمان ملل داشتیم.
- ما از نگرانی‌های دوستانمان در ترکیه نسبت به تهدیدات کاملاً مطلع هستیم و همواره به دوستان در منطقه اعلام کرده‌ایم بهترین راه برای حفظ امنیت همه کشورهای منطقه استقرار ارتش سوریه در مرزها با ترکیه و اطمینان از عدم تعرض هرگونه حرکت تروریستی علیه دولت و مردم ترکیه از سمت سوریه است.
- جلسه آینده روند آستانه در طول روزهای آینده در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و امیدواریم با همکاری دوستان ترکیه‌ای و روسیه‌ای خود و با مشارکت طرف‌های سوریه و سازمان ملل بتوانیم آن را یک مرحله به جلو ببریم.
-  ازمواضع ترکیه در پی اقدام غیرقانونی و بی سابقه امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران که یک گروه مبارز با تروریسم است در لیست تروریستی، قدردانی می‌کنیم.
 محورهای مهم سخنان  وزیر خارجه ترکیه
-  اقدام امریکا در تروریستی خواندن سپاه «تصمیمی بسیار خطرناک» است.
- ما خواهان توسعه روابط ایران و ترکیه بویژه در زمینه پیوندهای تجاری و اقتصادی هستیم.
- با ترامپ درباره نگرانی‌های ترکیه از تحریم‌های ایران و تاثیر آن بر حجم تبادلات تجاری ایران و بر کل منطقه صحبت کرده‌ایم. مهم این است که برای توقف این تحریم‌ها، تلاش جدی صورت بگیرد، ما مخالف تحریم‌های امریکا هستیم. وزیر خزانه‌داری ترکیه به همراه وزیر تجارت و وزیر دفاع ترکیه در امریکا بودند و این موضوع را تمامی مخاطبان خودشان در امریکا به شکل خیلی واضح و صریح گفتند اما مهم عزم راسخ ترکیه و ایران در این زمینه و همبستگی بین ما است.
- باید برای رسیدن به حجم تجارت 30 میلیارد دلاری تجاری بین دو کشور به همکاری ادامه دهیم.
- ما امروز درباره مکانیسم‌های موجود مثل اینستکس و همچنین مکانیسم‌های جدید صحبت کردیم تا بررسی کنیم چطور می‌توانیم موانع موجود بر سر راه تجارت را از بین ببریم.
- آنکارا در حال همکاری با ایران و روسیه برای حصول به یک آتش‌بس در سوریه است.