بازسازی مناطق سیل‌زده از امروز آغاز می‌شود









رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته دولت، از آغاز بازسازی مناطق سیل‌زده و واگذاری فرماندهی این امر به وزیر کشور خبرداد و در عین حال گفت هرچند منابع این بازسازی از ردیف‌های بودجه‌ای تأمین می‌شود، اما رهبر معظم انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی در صورت نیاز موافقت کرده‌اند. حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین از اصلاح مصوبات دولت، با توجه به گسترش حجم خسارت‌های سیل خبر داد و به مردم گفت که دولت در کنار آنان خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در سخنان خود با بیان اینکه سیل اخیر در کشور مشکلات گسترده‌ای برای مردم ایجاد و خسارت‌های زیادی به زیربناها، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی وارد کرد، گفت: مردم مناطق سیل‌زده، به هیچ وجه نباید نسبت به جبران خسارات نگرانی داشته باشند، چرا که دولت با افتخار در این مسیر تلاش خواهد کرد و با کمک هم و دست به دست یکدیگر، خرابی‌ها را بهتر از گذشته خواهیم ساخت.
وی با قدرانی از وزارت کشور و تلاش‌های وزیر کشور در به عهده گرفتن فرماندهی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، افزود: از امروز بازسازی‌ها و نوسازی‌ها در مناطق سیل‌زده زیر نظر این قرارگاه با فرماندهی وزیر کشور، انجام می‌شود و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و نیروهای مردمی دست به دست هم داده و در این راستا کمک خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه در این حادثه علیرغم مشکلات، برخی اقدامات و کارهای گذشته دولت نیز نمایان شد، افزود: بخش بزرگی از این سیلاب‌ها از مسیر کانال‌کشی و زهکشی‌هایی که به منظور توسعه کشاورزی در دشت گرگان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده بود، به سمت دریا هدایت شد که این نشان می‌دهد که اقدامات عمرانی و زیربنایی نه در روز عادی، بلکه در روزهای سخت هم به کشور کمک می‌کند.
روحانی با بیان اینکه با وجود بارندگی‌های فراوان در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با مشکل سیل و سیلاب مواجه نبودیم، اضافه کرد: اگر لایروبی صورت نمی‌گرفت و آب‌هایی که در پشت سدها قرار دارند نیز آزاد می‌شد، امروز در آذربایجان شرقی و غربی هم با سیل مواجه بودیم.وی در ادامه، یکی از افتخارات دولت‌های یازدهم و دوازدهم را احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: احیای دریاچه ارومیه به معنای نجات زندگی، 15 میلیون نفر جمعیت کشور است چرا که اگر این دریاچه خشک می‌شد، تمام منطقه شمال غرب کشور تحت تأثیر گرد و غبار نمکی قرار می‌گرفت و همه محصولات زراعی از بین رفته و زندگی مردم تحت تأثیر قرار می‌گرفت.
روحانی با اشاره به اینکه مردم در حادثه سیل کمک‌های فراوانی کردند، ادامه داد: اما تعدادی معدود هم بودند که در فضای مجازی به جای آنکه کمک کنند، روحیه مردم را تخریب کردند که باید این موارد را دنبال کرده و کسانی که در این ایام به ملت خدمت کرده و آنانی که به مردم به نحوی ظلم کردند را شناسایی و مشخص کنیم.
وی در همین رابطه با بیان اینکه در این حادثه تشت امریکایی‌ها از بام افتاد و مردم دیدند آنهایی که مرتب ادعا می‌کردند با مردم ایران هیچ مشکلی نداشته و با دولت ایران دچار مشکل هستند، چگونه عمل کردند، گفت: این حادثه بدترین آزمایش تاریخی برای هیأت حاکمه امریکا بود، سران رژیم امریکا ماهیت خود را افشا کردند و در حالی که اگر عاقل بودند باید اعلام می‌کردند که به خاطر سیلی که در ایران آمده، تحریم را برای یک سال معلق می‌کنیم. آن وقت بود که مردم شاید باور می‌کردند که آنها علیه ملت ایران نبوده و زمانی که 25 استان ایران دچار حادثه شده است، تحریم را لغو کردند.
روحانی ادامه داد: اگر امریکا چنین کاری می‌کرد، معلوم می‌شد آنچه راجع به خباثت امریکا و ضدیت با ملت ایران عنوان می‌کنیم، اشتباه است، اما امریکایی‌ها در موضوع سیل نه تنها اعلام کردند که کمک نمی‌کنیم، بلکه اجازه ندادند حتی مردم کمک‌های نقدی خود را از طریق بانک‌ها برای هلال احمر ایران ارسال کنند و با این اقدام خباثت، ضدبشر بودن امریکا و ماهیت پلید سران این کشور مشخص شد.
روحانی همچنین با قدردانی از رهبر معظم انقلاب به خاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها و نیازی که در این بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوراً خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم  باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود.وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر اقدام بسیار خوبی از سوی معاون اول رئیس جمهوری، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها، برای برآورد اولیه خسارات در مناطق سیل‌زده انجام شده است، اظهار کرد: در مجموع براساس این برآوردها حدود 40 هزار میلیارد تومان خسارات به بخش‌های مختلف وارد شده که البته این رقم با بررسی دقیق خسارت‌های سیل در استان خوزستان ممکن است افزایش پیدا کند.
رئیس جمهوری ادامه داد: دولت تا آنجا که ممکن باشد از امکانات بودجه‌ای خود برای جبران خسارات استفاده خواهد کرد و گزارش آن را به مقام معظم رهبری ارائه خواهد کرد و هر میزان که نیاز باشد از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم.
روحانی تأکید کرد: مردم باید مطمئن باشند که در حد توان و امکان خود برای جبران خسارات تلاش می‌کنیم، کما اینکه در جلسه امروز(چهارشنبه) دولت مصوبه گذشته در این باره را به دلیل وسعت خسارت‌ها در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی اصلاح کردیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی به واسطه تلاش‌ها و خدمات وزارت امور خارجه و وزارت نفت حاصل شده است، گفت: اگر تلاش‌های وزارت امور خارجه نبود و از سال 95 تولید و صادرات نفت، گاز و میعانات کشور، افزایش پیدا نمی‌کرد، امروز اعتبارات چندانی در صندوق توسعه ملی وجود نداشت، ضمن اینکه بخش بزرگی از جبران خسارات ناشی از سیل در توان بودجه دولت قرار ندارد و باید صندوق به کمک بیاید.
روحانی افزود: اگر امروز نفت در شرایط پیش از توافق هسته‌ای قرار داشت، نمی‌توانستیم از اعتبارات صندوق چیزی داشته باشیم؛ اینکه تولید نفت کشور بیش از 2 برابر شد و توانستیم هم کشور را اداره کرده و هم بخشی از اعتبارات حاصل از فروش آن را ذخیره کنیم به خاطر تلاش‌های انجام شده در این حوزه بوده است.