مثلث صلح براي سوريه فعال‌تر مي شود

آرمان: وزیر امورخارجه کشورمان که از دوشنبه شب تهران را به مقصد سفری یک روزه به سوریه ترک کرده بود پس از ترک خاک این کشور به سمت ترکیه، بامداد چهارشنبه به آنکارا رسید. در این راستا ظریف روز گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه داشت که در این دیدارها دوطرف بر گسترش همکاری‌های دو جانبه تاکید کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در نشست مطبوعاتی با همتای ترک خود با بیان اینکه به همراه دوستان‌مان در ترکیه و روسیه تلاش برای گسترش صلح و ثبات در سوریه را ادامه خواهیم داد، اظهار کرد: این تلاش با تشکیل کمیته قانون اساسی و حمایت از روند صلح ادامه خواهد یافت. ظریف همچنین در دیدار با اردوغان با تاکید بر تقویت روابط اقتصادی در خصوص آخرین تحولات سوریه، یمن و شمال آفریقا رایزنی و تبادل نظر کرد.
اهداف سفر ظریف
سفر وزیر امورخارجه کشورمان به کشورهای سوریه و ترکیه را از جوانب مختلف می‌توان بررسی کرد. برخی از تحلیلگران علت اصلی سفر محمدجواد ظریف به سوریه و دیدار با مقامات این کشور را مساله ادلب، شرق فرات و حل مساله سوریه عنوان کرده‌اند. لذا می‌توان این دیدار ظریف را دارای جوانب دیپلماتیک برای حل موضوع سوریه دانست؛ کما اینکه بشار اسد نیز در دیدار با ظریف با تشکر از حمایت ایران از سوریه، در واکنش به وارد شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی توسط رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم ترامپ را اقدامی سهل‌انگارانه خطاب کرده است. از طرف دیگر سفر ظریف به ترکیه را نیز می‌توان در همین راستا بررسی و تحلیل کرد. جایی که وی سه‌شنبه شب در ورود به ترکیه با نگران کننده خواندن وضعیت شهر ادلب سوریه و شرق فرات یکی از اهداف خود در جریان سفر به ترکیه را دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه در مورد مسائل منطقه به‌خصوص سوریه خوانده است. نکته اینجاست که در آینده‌ای نزدیک اجلاس آستانه با شرکت کشورهای عضو از جمله مثلث ایران، روسیه و ترکیه با محوریت مساله سوریه برگزار خواهد شد و این دیدارهای دو جانبه می‌تواند در جهت هماهنگی بیشتر طرفین محسوب گردد. این در حالی است که ظریف به کشورهای شرکت کننده تاکید کرده که متعهد به انجام وظایف خود باشند. البته جدای از مساله سوریه تحلیلگران بعد دیگر سفر ظریف به ترکیه را تحکیم ارتباطات اقتصادی دو کشور عنوان کرده‌اند تا شاید در شرایط تحریم ایران بتواند با استفاده از ظرفیت متحدان منطقه‌ای خود، این شرایط را پشت سر بگذارد.
سه دور مذاکره وزرای خارجه


وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ترکیه، به این کشور سفر کرده روز گذشته در اولین برنامه، سه دور مذاکره با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود برگزار کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره اعلام کرد: وزیر امور خارجه ترکیه در این دیدار ضمن تسلیت به خاطر خسارات جانی و مالی بر اثر وقوع سیل در کشورمان، اعلام کرد که ترکیه اولین کشوری بود که کمک‌های خود را ارسال کرد و آمادگی دارد کمک‌های بیشتری را به ایران ارسال کند. وزیر خارجه ترکیه بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام و تاکید کرد: بر مواضع خود در این زمینه ایستاده‌ایم و از برادرانمان در ایران حمایت می‌کنیم. ما نیازمند افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بیشتر با یکدیگر هستیم و در زمینه همکاری‌های امنیتی، مرزی و مقابله با تروریسم اهتمام جدی داریم. محمدجواد ظریف نیز در این دیدار، ضمن تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات محلی در ترکیه، از اینکه در یک ماه گذشته دومین دیدار او از ترکیه است، ابراز خوشحالی کرد و آن را نشانه توجه ایران به روابط با کشور دوست و همسایه خود دانست. وزیر امور خارجه همچنین از مواضع مقامات و دولت ترکیه در مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران قدردانی و بر ضرورت تقویت و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور تاکید کرد. در این مذاکرات همچنین آخرین تحولات سوریه، رایزنی‌های دکتر ظریف با مقامات سوری و همچنین آخرین تحولات سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای حمایت از تجارت با کشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
تلاش برای صلح و آرامش در سوریه
وزیران امور خارجه ایران و ترکیه پس از دو دور برگزاری نشست مشترک با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج گفت‌وگوهای خود پرداختند. در این نشست چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم و مجازات مردم ایران از طریق تحریم‌ها را نمی‌پذیریم. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت آمریکا در مساله فلسطین و برجام قواعد بین‌المللی را نادیده گرفته است. ظریف ادامه داد: از رویکرد ترکیه در قبال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا تشکر می‌کنم. ما نیز همانند ترکیه معتقدیم که قوانین و حقوق بین‌المللی باید در همه امور رعایت شود. وی با اشاره به دیدار روز گذشته‌اش با مقامات سوریه در دمشق اضافه کرد: اطلاعاتی در خصوص دیدارهایم در سوریه و مقامات این کشور به آقای چاووش‌ اوغلو انتقال دادم. این اطلاعات و موارد را به آقای اردوغان نیز منتقل خواهم کرد. وی با بیان اینکه به همراه دوستانمان در ترکیه و روسیه تلاش برای گسترش صلح و ثبات در سوریه را ادامه خواهیم داد، ادامه داد: این تلاش با تشکیل کمیته قانون اساسی و حمایت از روند صلح ادامه خواهد یافت. ظریف، با بیان اینکه همکاری‌های ایران با ترکیه در زمینه‌های مختلف ادامه دارد، افزود: امروز در خصوص همکاری‌های دو جانبه و ارتقای آن به تبادل نظر پرداختیم. هر چند با هدف 30 میلیارد دلار فاصله داریم ولی تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین درخصوص ایجاد مکانیزم‌های جدید و مختلف برای رفع تحریم‌های آمریکا و گسترش تجارت بین دو کشور رایزنی کردیم. رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد حل بحران سیاسی سوریه نیز تصریح کرد: گفت‌وگوی طولانی با اسد داشتم. گزارشی از این گفت‌وگو را به آقای اردوغان منتقل می‌کنم. ما دوست داریم که تمامی کشورهای منطقه روابط خوب و رو به جلو داشته باشند. در رابطه با تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه ما به همراه روسیه و ترکیه گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته‌ایم و همین‌گونه گفت‌وگوهای خوبی با سازمان ملل داشته‌ایم. ظریف با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است تصریح کرد: راه‌های فراوانی برای ادامه همکاری‌هایمان با دیگر کشورها وجود دارد ومکانیزم اینستکس یکی از این راه‌هاست. وزیر امور خارجه با تاکید براینکه به آمریکا اجازه نمی‌دهیم تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد، اظهار کرد: کل جهان مخالف اقدامات غیر قانونی آمریکا است. این اقدامات مخالف قطعنامه‌های شورای امنیت است و حتما باید جلوی این اقدامات بایستیم.
تاکید بر تقویت روابط اقتصادی
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر دو روزه خود به ترکیه بعد از ظهر روز چهارشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و رایزنی کرد. گفت‌وگو در مورد مسائل دو جانبه و تحولات منطقه از جمله حل سیاسی بحران سوریه از مهم‌ترین محورهای رایزنی این دو مقام عالی رتبه ایران و ترکیه بود. در این دیدار، رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز تأسف از حوادث تلخ اخیر در برخی مناطق کشورمان بر اثر جای شدن سیل، با خانواده کشته شدگان این حوادث ابراز همدردی کرد. دکتر ظریف نیز برگزاری موفقیت‌آمیز و مشارکت بالای شهروندان ترکیه‌ای در انتخابات اخیر شوراها و محلی ترکیه را تبریک گفت. طرفین در این دیدار ضمن مخالفت با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران، بر گسترش روابط دوجانبه در چارچوب توافقات بین دو کشور در حوزه‌های پنج‌گانه بر تقویت روابط اقتصادی دو کشور تاکید کردند. در این دیدار همچنین در خصوص آخرین تحولات سوریه، یمن و شمال آفریقا رایزنی و تبادل نظر شد.