گزینه‌هایی برای سخنگویی دولت!

 
علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با «آرمان»: ‌ ربیعی و واعظی سخنگویان خوبی نخواهند بود
آرمان: دولت دوازدهم مدت‌هاست که از وجود سخنگو و ارتباط سازنده و مثبت با رسانه‌های جمعی و مردم محروم است. سه‌شنبه ۲۶ تیرماه سال 97 آخرین جلسه سخنگوی سابق دولت (محمدباقر نوبخت) در حالی با حضور خبرنگاران برگزار شد که بحث رفتن او از سازمان برنامه و بودجه، بیش از هر زمان دیگری در اوج مشکلات اقتصادی داغ شده بود. او حتی از آمادگی برای بازگشت به دانشگاه و تدریس و کناره‌گیری از مسئولیت‌های دولتی خبر داده بود، ولی در آن جلسه تلاش بسیاری کرد تا از حضور خود در مهم‌ترین سازمان مالی و اعتباری کشور دفاع کند. او درباره احتمال کنار گذاشته شدنش از سازمان برنامه و بودجه گفت: «تمام این شایعات دروغ است». شامگاه همان روز بود که نوبخت در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از استعفای خود از مقام سخنگویی دولت و موافقت حسن روحانی با این استعفا خبر داد. او همچنین تأکید کرد که تمرکز خود را بر سازمان برنامه و بودجه معطوف خواهد کرد و به زودی فرد دیگری عهده‌دار مقام سخنگویی دولت دوازدهم می‌شود. با این وجود، در حالی که حدود 9 ماه از آن زمان می‌گذرد، هنوز فردی به عنوان سخنگوی دولت معرفی نشده و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به صورت پراکنده و نامنظم به بیان مواضع دولت می‌پردازد.
نمازی: وظیفه رئیس‌جمهور است که برای دولت سخنگو معرفی کند


علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان» در این خصوص می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد رابطه‌ای مناسب میان دولت و ملت، یعنی رابطه مستمر و کارآمد میان این دو است. دولت باید بتواند نقطه نظرها، دیدگاه‌ها و مواضع خود را به اطلاع مردم برساند و نقش سخنگو در انجام این امر بسیار حیاتی است. از سوی دیگر در سیاست خارجی و روابط با کشورهای دیگر نیز وجود سخنگو در دولت یک امر لازم است و نمی‌توان تمام وظایف در این حوزه را بر دوش سخنگوی وزارت امور خارجه گذاشت». وی افزود: «به همین دلیل دولت‌ها به سراغ سخنگویی می‌روند که بیان خوب، حافظه قوی و ارتباط مناسب با مخاطب و رسانه‌ها داشته باشد اما دولت ما مدت‌هاست که سخنگویی ندارد و این امر اشتباه بزرگی است». نمازی تأکید کرد: «رئیس‌جمهور باید به مردم توضیح دهد که چرا تا امروز موفق به انتخاب سخنگو نشده و چه عاملی مانع از انتخاب سخنگو شده است. این وظیفه رئیس‌جمهور است که برای دولت سخنگو تعیین کند و نباید وظایف خود را در قبال مردم نادیده گرفت.»
ربیعی گزینه مناسبی برای سخنگویی نیست
در مدتی که دولت بدون سخنگو به کار خود ادامه داده، گاهی نام‌هایی چون علی ربیعی و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به عنوان سخنگو مطرح شده است. علی ربیعی شصت ساله سیاستمدار اصلاح‌طلبی است که پنج سال مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در چهار ساله دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم بر عهده داشت، اما در هفدهم مرداد سال ۹۷ استیضاح و برکنار شد. علی‌محمد نمازی درخصوص این نام‌ها می‌گوید: «آقای ربیعی زمانی وزیر بوده و قطعا جزو بازنشسته‌ها محسوب می‌شود و فکر نمی‌کنم او در موضع سخنگوی دولت بتواند، آن تعامل خوب و سازنده‌ای را که مدنظر است، برقرار کند. آقای واعظی نیز با توجه به اداره دفتر رئیس‌جمهور و مشغله‌ای که دارد بعید است بتواند این مسئولیت را به خوبی انجام دهد». این فعال سیاسی تأکید کرد: «در شرایطی که کشور با مشکلات بسیاری روبه‌روست باید کسی برای ارتباط با رسانه‌ها و مردم وجود داشته باشد. برای مثال در این قضیه سیل و ویرانی‌هایی که برای کشور به وجود آورد، سخنگو می‌توانست نقش مهمی در برقراری آرامش رسانه‌ای در کشور ایفا کند و نبود سخنگو به دولت از بسیاری از جهات آسیب رساند». نمازی در پایان گفت: «وجود شبکه‌های مجازی در کشور و ارائه اخبار دولت و رئیس‌جمهور از این طریق اتفاق مثبتی است اما باید مدیریتی روی این فضا و این اخبار وجود داشته باشد و نمی‌توان همواره بر این فضا برای اطلاع‌رسانی تکیه کرد. در مجموع رئیس‌جمهور باید بداند که حضور فردی باهوش و سخندان در منصب سخنگویی می‌تواند برای دولت بسیار مفید باشد.