دولت را كمك كنيم نه تخريب

آرمان: سیل اخیر در برخی استان‌های کشور خسارات سنگینی بر جای گذاشت که برخی معتقدند در صورت توجه به زیرساخت‌ها، لایروبی صحیح، آمادگی برای مواجهه با اینگونه پدیده‌ها و مدیریت مشخص از میزان خسارات کاسته می‌شد که البته همانند بسیاری از مواقع دیگر فرصتی برای مخالفان دولت بود تا تمام ناکارآمدی‌ها را متوجه عملکرد پاستورنشینان کنند. این در حالی است که تعطیلات نوروز برای دولتمردان معنایی نداشت و آنها برای امدادرسانی به سیل‌زدگان حضور داشتند. اکنون که تاحدودی از بحران سیل عبور شده است، رئیس‌جمهور به توضیح ابعاد مختلف اقدامات برای جبران خسارات سیل پرداخت. دکتر حسن روحانی تاکید کرد: مردم مناطق سیل‌زده، به هیچ وجه نباید نسبت به جبران خسارات نگرانی داشته باشند چرا که دولت با افتخار در این مسیر تلاش خواهد کرد و با کمک هم و دست به دست یکدیگر، خرابی‌ها را بهتر از گذشته خواهیم ساخت. وی با بیان اینکه مردم ایران در درجه اول و دولت پس از آن، در این امتحان الهی موفق بودند، خاطرنشان کرد: بارها این را گفته‌ایم که یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم تلاش در راستای احیای دریاچه ارومیه است، گفت: افتخار دولت یازدهم این است که در اولین جلسه دولت درباره دریاچه ارومیه تصمیم‌گیری کرد و امروز شاهد آثار مثبت آن هستیم به گونه‌ای که امسال نسبت به سال گذشته حدود 6/1 به آب دریاچه ارومیه اضافه شده است. روحانی با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر هر چند که مشکلاتی را برای زندگی مردم ایجاد کرده و دولت هم برای جبران خسارات مشکلات فراوانی خواهد داشت، اما حیات را به کشور بازگردانده است، اظهار داشت: مردم در این حادثه بسیار کمک‌های فراوانی کردند اما تعدادی معدود هم بودند که در فضای مجازی به جای آنکه کمک کنند، روحیه مردم را تخریب کردند که باید این موارد را دنبال کرده و کسانی که در این ایام به ملت خدمت کرده و آنهایی که به مردم به نحوی ظلم کردند را شناسایی و مشخص کنیم.
از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود
رئیس‌جمهور با قدردانی از رهبر معظم انقلاب به‌خاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها و نیازی که در این بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضورا خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود. روحانی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر اقدام بسیار خوبی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها، برای برآورد اولیه خسارات در مناطق سیل‌زده انجام شده است، اظهار داشت: در مجموع براساس این برآوردها حدود 40هزار میلیارد تومان خسارات به بخش‌های مختلف وارد شده که البته این رقم با بررسی دقیق خسارت‌های سیل در استان خوزستان ممکن است افزایش پیدا کند. رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت تا آنجا که ممکن باشد از امکانات بودجه‌ای خود برای جبران خسارات استفاده خواهد کرد و گزارش آن را به مقام معظم رهبری ارائه خواهد کرد و هر میزان که نیاز باشد از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم. روحانی تأکید کرد: مردم باید مطمئن باشند که در حد توان و امکان خود برای جبران خسارات تلاش می‌کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از جبران خسارات ناشی از سیل در توان بودجه دولت قرار ندارد و باید صندوق به کمک بیاید، خاطرنشان کرد: اگر امروز نفت در شرایط پیش از توافق هسته‌ای قرار داشت، نمی‌توانستیم از اعتبارات صندوق چیزی داشته باشیم؛ اینکه تولید نفت کشور بیش از 2 برابر شد و توانستیم هم کشور را اداره کرده و هم بخشی از اعتبارات حاصل از فروش آن را ذخیره کنیم به‌خاطر تلاش‌های انجام شده در این حوزه بوده است.
سران رژیم آمریکا ماهیت خود را افشا کردند


رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این حادثه بدترین آزمایش تاریخی برای هیأت حاکمه آمریکا بود، گفت: سران رژیم آمریکا ماهیت خود را افشا کردند و در حالی که اگر عاقل بودند باید اعلام می‌کردند که به خاطر سیلی که در ایران آمده، تحریم را برای یکسال معلق می‌کنیم. آن وقت بود که مردم شاید باور می‌کردند که آنها علیه ملت ایران نبوده و زمانی که 25 استان ایران دچار حادثه شده است، تحریم را لغو کردند. روحانی ادامه داد: اگر آمریکا چنین کاری می‌کرد، معلوم می‌شد آنچه راجع به خباثت آمریکا و ضدیت با ملت ایران عنوان می‌کنیم، اشتباه است، اما آمریکایی‌ها در موضوع سیل نه تنها اعلام کردند که کمک نمی‌کنیم، بلکه اجازه ندادند حتی مردم کمک‌های نقدی خود را از طریق بانک‌ها برای هلال احمر ایران ارسال کنند و با این اقدام خباثت، ضدبشر بودن آمریکا و ماهیت پلید سران این کشور مشخص شد. رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: سیل اخیر، اقدامات و تلاش‌های دولت و نیروهای مسلح برای کمک به مردم، حضور و یاری مردم در صحنه و عکس‌العمل آمریکا نشان داد که ما باید برای رفع مشکلات کشور روی پای خود ایستاده و کنار یکدیگر دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این خسارت و مشکل را به فرصت تبدیل کنیم. روحانی با بیان اینکه امروز همه باید برای کمک و جبران خسارات به صحنه بیایند، افزود: حداقل 179 هزار منزل مسکونی در مناطق مختلف سیل‌زده دچار خسارت شده که باید با تلاش همه بخش‌ها بتوانیم این خسارت‌ها را جبران کنیم.