محاکمه دورویی آمریکایی در کنگره

حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور برای او و سیاست های کشورش در قبال مسائل خاورمیانه دردسرساز شد. رند پال سناتور مطرح آمریکایی در این جلسه که سه روز پیش برگزار شد و به تازگی ویدئویی از آن منتشر شده است، درباره برخی از 12 شرط پمپئو برای مذاکره با ایران با او جدل کرد و پمپئو را به چالش کشید. در ویدئویی کوتاه که از این جلسه منتشر شده، رند پال به شرط پمپئو برای توقف حمایت ایران از انصارا... یمن اشاره کرد و با بیان این که فاجعه یمن به خاطر عملکرد سعودی هاست، این سوال را مطرح کرد که چرا از ایران می خواهید حمایت خود را از یک طرف جنگ در یمن قطع کند، اما از عربستان نمی خواهید بمباران یمن را متوقف کند؟
رند پال با اشاره به گزارش وزارت دفاع آمریکا که در آن ادعا شده عربستان 32 بار مورد حمله موشکی قرار گرفته، گفت: این در حالی است که عربستان سعودی 16 هزار بار یمن را بمباران کرده است. اما ما طوری رفتار می کنیم که انگار اتفاقی نیفتاده است! این سناتور آمریکایی همچنین پرسید: آیا عربستان مایل است به دستور ایران با خروج تمام نیروها از سوریه، برنامه موشکی خود را متوقف کند؟! [که آمریکا چنین انتظاری دارد] وی با بیان این که داعش از عربستان و قطر سلاح می گرفته، افزود: در یکی از ایمیل های لو رفته کلینتون تصریح شده که عربستان و قطر به تأمین مالی داعش اقدام می کرده اند و این موضوع حتی مورد تصدیق خود آن ها قرار گرفته است. رند پال در انتها گفت: اگر از ایران می خواهیم از اقداماتش در منطقه دست بکشد، در واقع عربستان و قطر 10 برابر مشکل آفرین تر هستند.
در بخش دیگری از این جلسه پمپئو با اشاره به این که عربستان درخواست یک برنامه هسته ای صلح آمیز را داشته، ادعا می کند که آمریکا در زمینه هسته ای دقیقاً مانند ایران از عربستان خواسته غنی سازی نکند.
 اما رند پال در پاسخ ،درباره مذاکرات  هسته ای عربستان با پاکستان سوال کرد ولی پمپئو که به وضوح دستپاچه شده بود، به صراحت گفت که نمی تواند به این سوال پاسخ بدهد. رند پال با خنده این پاسخ پمپئو را حمل بر این کرد که چنین اتفاقی رخ داده است. رند پال با اشاره به سیاست های دوگانه آمریکا تأکید کرد چرا کشورش از ایران چیزهایی می خواهد که از دیگران آن را مطالبه نمی کند.