تاکید شهردار مشهد بر صیانت از ارتفاعات جنوب

روز گذشته گفت و گویی  در روزنامه «خراسان رضوی» با محمدرضا کلایی شهردار مشهد، منتشر شد. کلایی در آن گفت وگو ضمن تاکید بر صیانت از ارتفاعات جنوب ،  اعلام کرده بود که ارتفاعات جنوب مشهد، باید تبدیل به یک تفرجگاه شود که این اظهارات  به اشتباه در روزنامه این طور درج شده بود که کمربندجنوبی به تفرجگاه تبدیل می شود. «خراسان رضوی»بابت این اشتباه عذرخواهی  و متن گفته های شهردار را به شرح زیر اصلاح می کند.
کلایی در گفت و گوی یاد شده ،  در پاسخ به این سوال که سرانجام کمربند جنوبی چه خواهد شد؟ گفته بود: واقعیت این است که در موضوع ارتفاعات جنوب دغدغه هایی از سوی گروه های طرفدار محیط زیست و همچنین متولیان حفظ حقوق بیت المال وجود دارد، بخشی از این دغدغه ها طبیعی است به این معنا که آبراهه ها و مسیرهای صعود به کوهستان باید شناسایی و حفظ شود، نباید آن مسیر باعث شود که آبراهه ها تخریب شود، ساخت و ساز نباید در این منطقه انجام شود، دغدغه های دیگر هم در زمینه زمین خواری وجود داشت که ما هم این موارد را قبول و تاکید داریم که ارتفاعات جنوبی مشهد تنها فرصت تنفس شهر مشهد است و ما باید با دقت بالایی با این قضیه برخورد کنیم. وی افزود: این دغدغه ها را درست می دانم و از ابتدای حضور در شهرداری، روی این دغدغه ها تمرکز کرده ایم و بر اساس مجموعه مطالعاتی که کردیم تلاش شد این دغدغه ها را در طرح اصلاح کنیم و خوشبختانه بخش زیادی از این اصلاح اتفاق افتاد. شهردار مشهد تصریح کرد: برای حفظ این تنفسگاه به نظر من مردم باید این منطقه را به یک تفرجگاه تبدیل کنند، وظیفه ایجاد زیر ساخت ها با ماست و مردم باید آن را به تفرجگاه تبدیل کنند. ما در این منطقه 19 هزار هکتار فضا داریم که خانواده ها می توانند از فشردگی شهر خارج شوند و در آن جا حضور یابند. ضمن این که گفت و گوهای لازم را درباره ایجاد زیرساخت با نهادهای مسئول و نهادهایی که دغدغه داشتند انجام داده ایم که از آن جمله می توان به ایجاد فضاهایی برای ارائه خدمات پایه مثل نمازخانه، سرویس بهداشتی یا ایجاد فروشگاه هایی اشاره کرد که حداقل امکانات را برای افرادی که در مسیر صعود به کوهستان رفت و آمد می کنند، مهیا می کنند.
کلایی افزود: بنا بر این شده که مسیر های کوه پیمایی با هماهنگی سمن های محیط زیستی مورد توجه قرار گیرد و همچنین بخش هایی از حیات طبیعی این حوزه چه شامل پوشش گیاهی و چه جانوران  حفظ شود، هدف ما این است که منطقه جنوب را به عنوان منطقه ای حفاظت شده برای شهر مشهد ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: مسیر کمربندی جنوبی هم در طرح اولیه به صورت مسیری که با شهر اتصالات متعددی دارد، طراحی شده بود که به نظرم دغدغه هایی از سمت دوستداران طبیعت و محیط زیست در این زمینه مطرح شد که درست هم بود. بنا بر این شد که مسیر کمربندی جنوبی را به عنوان یک مسیر سریع طراحی کنیم. یعنی از ابتدای کار در فاز اول که شهرک طالقانی است، ما یک مسیرسریع از شهرک طالقانی به پل شهید برونسی، طراحی کنیم به این معنا که دیگر این مسیر به انتهای بولوارهای مختلف شمالی و جنوبی که به ارتفاعات جنوب ختم می شود ، متصل نشود، ضمن این که بنا بر این شد که در این مسیر با عرض زیاد، دو طرف را جنگل کاری کنیم. شهردار مشهد گفت: ما تلاش های خودمان را به کار خواهیم بست تا مردم بتوانند از این طبیعت زیبا استفاده کنند. موضوع ارتفاعات جنوب به یک فرصت برای شهر مشهد تبدیل می شود تا مردم به آن جا بیایند و نفس بکشند و  از این چشم انداز استفاده کنند.


قفل کمربند جنوبی کی باز می شود؟
کلایی همچنین در پاسخ به این سوال که قفل کمربند جنوبی مشهد چه زمانی باز خواهد شد؟ گفت: واقعیت این است که یک بی اعتمادی بین نهادهای درگیر در این موضوع اتفاق افتاده و من فکر می کنم با توجه به اقدامات و انجام اصلاحات مدنظر دستگاه های قضایی، حفظ حقوق بیت المال و مدیریت شهری، این اعتماد ایجاد شده تا بتوانیم این پروژه را شروع کنیم که البته این موضوع نیاز به طی مسیر های طبیعی خودش را دارد و به نظر من اگر تمامی دغدغه ها رعایت شود دستگاه قضایی نیز چیزی جز حفظ حقوق بیت المال و حفظ و حراست از ذخایر شهر مدنظرش نیست.