در حمایت از تجاوز نظامی سعودی ترامپ قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از عربستان در جنگ یمن را وتو کرد

رئیس جمهوری آمریکا قطعنامه کنگره را که خواستار قطع حمایت از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ علیه مردم یمن بود، وتو کرد.
دونالد ترامپ برای دومین بار از وتو در مقابل مصوبات کنگره استفاده کرد و در نامه خطاب به سنای نوشت که این قعطنامه «غیرضروری» بوده و بر روابط خارجی ایالات متحده تاثیر منفی دارد.
این قطعنامه که ماه گذشته در سنای آمریکا تصویب شد، 15 فروردین ماه در مجلس نمایندگان این کشور نیز با اکثریت آرا مورد تصوب قرار گرفت.
این نخستین قطعنامه‌ای است که در دو مجلس سنا و نمایندگان از سال 1973 تا کنون تصویب شده و پس از آن جدی‌تر شد که رژیم سعودی جمال قاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی را در کنسولگری این کشور در اسلامبول به طرز وحشتناکی به قتل رساند.


این قطعنامه از ترامپ می‌خواهد تا نیروهای نظامی آمریکا در یمن یا آنهایی که به نوعی در این جنگ اثرگذارند را خارج کند مگر آن دسته از نیروهایی که با القاعده یمن درحال جنگ هستند.
رئیس جمهوری آمریکا پیشتر نیز قطعنامه‌ای دیگر از کنگره را که خواهان لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرزهای جنوبی آمریکا بود، وتو کرد.
حمایت امارات از وتوی مصوبه کنگره آمریکا
وزیر مشاور در امور خارجی امارات، وتوی مصوبه کنگره آمریکا درباره قطع کمک به ائتلاف سعودی در جنگ یمن ازسوی دونالد ترامپ را ستود.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، انور قرقاش اعلام کرد که تاکید ترامپ بر حمایت از ائتلاف عربی در یمن، نشانه‌ای مثبت به شمار می‌رود.
ترامپ در توجیه وتوی قطعنامه مذکور اعلام کرد که این قطعنامه تلاشی غیرضروری و خطرناک برای تضعیف اختیارات قانونی رئیس جمهوری است و زندگی شهروندان و نظامیان آمریکا را درحال حاضر و در آینده به خطر میاندازد.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
جنگ علیه یمن تاکنون بیش از 50 هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه رو کرده است، به گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را "بزرگ‌‌ترین فاجعه انسانی" نامید.
نماینده آمریکا:کنگره با وتوی قطعنامه ضد جنگ یمن مخالفت کند
نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به وتوی ترامپ نسبت به قطعنامه کنگره آمریکا درباره توقف حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن، از کنگره خواست با این تصمیم ترامپ مخالفت کند.به گزارش ایرنا، ایلهان عمر در یادداشت توئیتری خود نوشت: این اقدام (وتوی قطعنامه) زندگی میلیون‌ها یمنی از جمله کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد و جایگاه جهانی آمریکا را تضعیف می‌کند.
وی مخالفت با وتوی رئیس جمهوری را یک الزام اخلاقی برای کنگره آمریکا دانست.
پلوسی: ترامپ به دخالت ننگین آمریکا در جنگ یمن تداوم می‌بخشد
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیزبا انتقاد از وتوی قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن ازسوی ترامپ گفت: ترامپ به دخالت ننگین آمریکا در بحران یمن تداوم می‌بخشد. نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا پس از وتوی قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن ازسوی دونالد ترامپ، از این اقدام انتقاد کرد.
پلوسی در پیامی توئیتری نوشت: مناقشه یمن یک بحرانی انسانی فجیع است که وجدان همه جهان را به چالش می‌کشد. اما رئیس جمهوری (ترامپ) بدبینانه تصمیم گرفته رای هر دو حزب و هر دو رکن کنگره را زیرپا گذاشته و به دخالت ننگین آمریکا در این بحران اندوهناک استمرار بخشد.

وی با تاکید بر اینکه این مناقشه باید هم‌اکنون پایان یابد، افزود: مجلس نمایندگان از رئیس جمهوری می‌خواهد که صلح را بر سیاست اولویت دهد و با ما در راستای راه حلی برای پایان دادن به این بحران و نجات جان انسان‌ها همکاری کند.
انتقاد قانونگذاران آمریکایی از وتوی ترامپ
«برنی سندرز» سناتور ارشد آمریکایی نیز با انتقاد از اقدام «دونالد ترامپ» در وتوی مصوبه کنگره درباره قطع حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن گفت: «مردم یمن به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند نه بمب‌های بیشتر».
اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در وتوی قطعنامه مصوب کنگره این کشور در خصوص قطع حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن با واکنش و انتقاد چهره‌های مطرح کنگره آمریکا از قبیل «برنی سندرز» مواجه شده است.
«برنی سندرز» نماینده مردم ایالت «ورمونت» در مجلس سنای آمریکا و یکی از منتقدان جدی جنگ ائتلاف سعودی در یمن، از وتوی این مصوبه انتقاد کرد.این سناتور نام آشنا که نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 هم شده، در توییتی نوشت: «مردم یمن به شدت به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارند و نه بمب‌های بیشتر».
سندرز افزود: «من از اینکه ترامپ قطعنامه دو حزبی کنگره برای پایان دادن به مداخله آمریکا در این جنگ وحشتناک در یمن را وتو کرد ناامید شدم اما تعجب نکردم».
علاوه بر برنی سندرز، برخی دیگر از قانونگذاران آمریکایی هم از وتوی مصوبه کنگره درباره جنگ یمن انتقاد کردند.
«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت»، یکی دیگر از منتقدان جنگ یمن و مواضع عربستان سعودی هم به وتوی ترامپ واکنش نشان داد.این عضو مجلس سنای آمریکا در توییتر نوشت: «اگر ما با اراده خود در کشتار غیرنظامیان مشارکت کنیم، دیگر آمریکا هیچ جایگاهی نخواهد داشت. امروز (با وتوی مصوبه کنگره درباره جنگ یمن)، یکی از تاریک‌ترین روزهای ریاست جمهوری ترامپ است».
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال 1398 مشخص شد جنگنده کوثر برای نخستین بار در تهران نمایش هوایی داد موافقت مجلس مصر با تمدید ریاست‌جمهوری سیسی تا یک دهه دیگر حفتر از نیروهایش خواست به هر قیمتی وارد طرابلس شوند عمر البشیر و برادرش راهی زندانی در خارطوم شدند در حمایت از تجاوز نظامی سعودی ترامپ قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از عربستان در جنگ یمن را وتو کرد نتانیاهو: شمار زیادی از رهبران عرب پیروزی‌ام در انتخابات را تبریک گفتند تحلیل سیاسی هفته رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان ارتش: جلوه هایی از شعار « ارتش فدای ملت » را در مناطق سیل زده دیدیم رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: مردم مناطق سیل زده نگران نباشند، با کمک هم خرابی ها را بهتر از گذشته خواهیم ساخت در نامه به وزرای خارجه کشورهای جهان؛ دکتر ظریف خواستار موضع گیری دولت‌ها برابر ماجراجویی آمریکا شد حجتی: تولید محصولات کشاورزی امسال افزایش می‌یابد وزیر نیرو: مشترکان کم مصرف پاداش می‌گیرند عضو شورای تهران: 3800 واحد از املاک شهرداری در اختیار غیر است رئیس سازمان برنامه و بودجه: 7 هزار میلیارد تومان بابت خسارت به سیل زدگان پرداخت می‌شود ارسال کمک‌های امارات و عربستان برای سیل زدگان ایران رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان ارتش: جلوه هایی از شعار « ارتش فدای ملت » را در مناطق سیل زده دیدیم رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان ارتش: جلوه هایی از شعار « ارتش فدای ملت » را در مناطق سیل زده دیدیم رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان ارتش: جلوه هایی از شعار « ارتش فدای ملت » را در مناطق سیل زده دیدیم رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان ارتش: جلوه هایی از شعار « ارتش فدای ملت » را در مناطق سیل زده دیدیم رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان ارتش: جلوه هایی از شعار « ارتش فدای ملت » را در مناطق سیل زده دیدیم