پیشنهاد افزایش سهم زنان در مجلس رای نیاورد «نه» آقایان مجلس به کرسی‌های زنانه

همدلی| گروه اجتماعی- ستاره لطفی: یکی از معیارهای توسعه یافتگی در تمام دنیا میزان اهمیت به زنان و مشارکت سیاسی آنان است . مشارکت سیاسی زنان آن‌چنان اهمیت دارد که یکی از شاخص‌های توسعه انسانی سازمان ملل متحد نیز به شمار می‌رود و این سازمان در گزارش توسعه انسانی خود که رتبه کشورهای گوناگون جهان را در امر توسعه انسانی مشخص می کند، به میزان مشارکت و دخالت زنان در سیاست توجه‌ ویژه شده است.
در کشورهای خاورمیانه نیز جنبش مطالبات زنان پیشرفت کرده و مشارکت سیاسی آنان مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که در برخی از کشورهای همسایه که از ابتدای تاریخ تاکنون نقش زن در همان نقش‌های کلیشه ای فرزندآوری و خانه نشینی خلاصه می شد، تعداد قابل توجهی از زنان به مقام وزارت رسیدند و دولت های حاکم در آن کشورها به دلیل اهمیت نقش زنان در جامعه و بهره بردن از توان زنان و دختران کشور خود یا حتی برای گرفتن ژست روشنفکری و حقوق بشری، در حال باز کردن بندها و قوانین دست و پاگیری هستند که پیشتر نقش زن را در جامعه کمرنگ می‌کرد. 
در کشور ما نیز با توجه به این که نیمی از مردم جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به نحوی که میزان مشارکت زنان در امور کشور همواره یکی از دغدغه‌های فعالان اجتماعی و جامعه زنان ایران بوده است، همچنین این موضوع پاشنه آشیل دولت‌های مختلف در طول چند دهه اخیر بوده و نیز هست. مشارکت زنان در امور کشور از چنان اهمیتی برخوردار است که همواره دولت‌های مختلف برای همراه کردن اقبال عمومی و کسب آرای این بخش از جامعه در این مورد سخن سر داده و از رفع آن به‌ عنوان شعار انتخاباتی بهره گرفته‌اند. اما شاخص سنجش برای عمل به وعده‌هایی که در این خصوص داده شده، آمار و ارقامی است که همواره خلاف وعده‌ها را نشان می‌دهد.
یکی از دولت‌های که مشارکت زنان در امور کشور را به ویژه مشارکت سیاسی را بیشتر از سایر دولت‌ها وعده می‌داد، دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود. تلاش های فراوان این دولت برای رسیدن بانوان به حق قانونی خود در دستیابی به پست های مدیریتی، کرسی های مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا بی‌نتیجه نماند و بانوان تا حدودی به این سهم رسیدند اما تلاش برای مشارکت سیاسی زنان ادامه داشت تا موضوع طرح اختصاصی سهمی از فهرست انتخاباتی به زنان مطرح شد. مطرح شدن این موضوع نشانه های خوبی بود تا زنان بتوانند تعداد بیشتری از کرسی های مجلس را به خود اختصاص دهند.


اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو روز پیش (سه شنبه) با پیشنهاد پروانه مافی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حوزه‌ های انتخابیه بالای 6 کرسی نمایندگی مخالفت کردند و به آن رای ندادند.
بر اساس این پیشنهاد، در کرسی‌های دارای 4 و 5 کرسی نمایندگی 2 نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد و در حوزه‌های دارای 6 کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد.
طبق این پیشنهاد، حوزه‌های انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تاثیر این پیشنهاد قرار نمی ‌گرفتند که با این حساب بیش از 170 حوزه انتخابیه مشمول این پیشنهاد نیستند.این در حالی است که دولت و کمیسیون شوراها در رای گیری مجلس شورای اسلامی موافق این پیشنهاد برای اختصاص سهمی از انتخابات به بانوان بود.در حال حاضر 17 کرسی از کرسی های مجلس شورای اسلامی در اختیار بانوان است که بسیاری از بانوان انتظار داشتند این سهم بیشتر از این دوره شود که مورد موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت. 
رد پیشنهاد افزایش کرسی های زنان در مجلس انتقادات زیادی به ویژه در بین زنان و فعالان حقوق زن برانگیخت. فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی متشکل از طیبه سیاوشی، سیده حمیده زرآبادی، فاطمه سعیدی، پروانه مافی، زهرا ساعی و فاطمه حسینی در یک اقدام هماهنگ در شبکه‌های اجتماعی خود به این «نه» آقایان مجلس واکنش نشان دادند و آن را مانع توسعه یافتگی کشور دانستند. آنان در توتیتر خود نوشتند، «مخالفت امروز مجلس با افزایش مشارکت سیاسی زنان، بیش از همه نشانگر فاصله عمیق کشور تا توسعه یافتگی بود» آنان ادامه می دهند: «ضمن تقدیر از نگرش ۶٣ نماینده مرد موافق، اما اغلب مخالفان، زنان را با این پرسش جدی مواجه کردند که آیا با وجود شعار وعمل متناقض آنان، می توان به بهبود وضعیت زنان و توسعه کشور امیدوار بود؟»
یک فعال سیاسی مخالفت کردن نمایندگان مجلس برای دسترسی بیشتر زنان به کرسی‌های مجلس، را نادیده گرفتن حقوق زنان دانست و به «همدلی» گفت: متاسفانه نگاه جنسیتی که در سطح جامعه جاری است به برخی از نمایندگان مجلس نیز رسیده است و آنان با طرحی که به مشارکت بیشتر زنان در جامعه منجر می‌شود، مخالفت کردند. در صورتی که زنان به عنوان نیمی از نیروی اسانی موجود در جامعه یکی از مهم ترین منابع توسعه اند و مشارکت آنان در امور کشور یکی از معیارهای موفقیت توسعه فراگیر به‌شمار می‌رود و همچنین این موضوع یکی از نتایج و دستاوردهای مراحل پیشرفته دموکراسی است. اما مشارکت ندادن زنان و حذف کردن آنان از بدنه تصمیم سازی و تصمیم گیری امورکشور ضمن این که جامعه را از به‌کارگیری توانایی و پتانسیل زنان محروم می‌کند، با عدالت اجتماعی همخوانی ندارد و همچنین موجب عقیم ماندن دموکراسی در جامعه نیز می‌شود.
«فاطمه قاسمی» با بیان این که مردان تاکنون نخواسته و یا نتوانسته اند از منافع زنان به گونه کافی حمایت نمایند، گفت: مشارکت زنان در همه فعالیت های اجتماعی، مانند عرصه سیاست لازم و ضروری است، چرا که شناخت و تحلیل بساری از مسائل نیازمند نگرش خاص زنانه است و نگاه زنان در بسیاری از مسائل و مشکلات می‌تواند کارساز باشد.
وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که زنان در فرآیند مشارکت سیاسی و اجتماعی همواره با بی‌اخلاقی‌های متعدد رو به رو می‌شوند و نادیده گرفتن حق آنان برای دسترسی به کرسی‌های بیشتر مجلس بی‌اخلاقی دیگری است که در حق جامعه زنان رو داشته شد.
قاسمی یادآور شد: در بسیاری از موارد شاهد بودیم زمانی که از مشارکت سیاسی زنان صحبت به میان آمده است، مخالفان «شایسته سالاری» را بهانه مخالفت خود اعلام کردند، در صورتی که مشارکت سیاسی زنان هیچ منافاتی با شایسته سالاری ندارد و زنان شایسته زیادی در کشور وجود دارند که پتانسیل اخذ پست‌های مهم کشوری را دارند. خواسته جامعه زنان نیز فراهم کردن فرصت برای به کار گیری زنان شایسته برای هم افزایی با بدنه تصمیم گیر جامعه است.
وی تصریح کرد: واقعیت این است کشور ما از نظر مشارکت سیاسی زنان در منظر جهانی رتبه خوبی ندارد و نرخ مشارکت سیاسی زنان در ایران از بسیاری از کشورها حتی کشورهای همسایه پایین تر است، در صورتی که در جامعه ما زمینه تحصیل، رشد و مشارکت‌های اجتماعی برای زنان فراهم شده است و شایسته نیست فرصت استفاده از این توانایی‌ها از زنان شایسته و توانمند جامعه گرفته شود.