موگرینی: حاکمیت اسرائیل بر جولان خطرناک است آن را به رسمیت نمی‌شناسیم

جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛  سازمان بین‌الملل و اکثریت  دولت   هیچ‌گاه این اقدام  صهیونیست‌ها را به‌رسمیت نشناخته‌اند اما «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا  پنجم فروردین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلانیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.
در جدیدترین مخالفت‌ها با این اقدام ترامپ  «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا  نیز در بحث و گفت‌وگو با اعضای پارلمان اروپا در آخرین نشست عمومی این پارلمان در استراسبورگ پیش از انتخابات اروپا، تاکید کرد: اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و این موضعگیری است که بارها درباره بلندی‌های جولان آن را اعلام کردیم. موگرینی در ادامه اظهار کرد: تغییر مرزها با قدرت نظامی ایده‌ خطرناکی است و استانداردهای بین‌المللی باید رعایت شوند.37 مسئول اروپایی شامل وزرای خارجه و رهبران سابق از جمله رئیس بلژیکی ائتلاف لیبرال‌ها و دموکرات‌ها برای اروپا در نامه‌ای خطاب به موگرینی بار دیگر تاکید بر موضعگیری این اتحادیه برای مقابله سیاسی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را خواستار شدند.
همزمان «جیسون گرینبلات» فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور صلح در غرب آسیا (خاورمیانه) «نقشه‌» جغرافیایی جدید را  منتشر کرد که در آن جولان اشغالی سوریه بخشی از خاک فلسطین اشغالی معرفی شده است.
گرینبلات در صفحه توئیتر خود نوشت: خوش‌آمد به نقشه جدید در سیستم نقشه‌های بین‌المللی ویژه ما، پس از به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان. گرینبلات که به همراه «جرد کوشنر» داماد و مشاور ویژه ترامپ مسئول پیش بردن مذاکرات سازش است، همچنین در توییتی دیگر نوشته است که «ما زودتر از موعد مقرر جزئیات طرح (معامله قرن) را افشا نمی‌کنیم. گمانه‌زنی به کسی کمک نمی‌کند و به تلاش ما آسیب می‌زند. لطفا به بازی حدس‌زدن پایان دهید».
سایر اخبار این روزنامه