کتک‌خوردن و درگیری با مردم


آیت وکیلیان|  پس از وقوع سیلاب‌های ویرانگر در ایران و انتقاد مردم نسبت به عملکرد مسئولان در مدیریت بحران،‌ وزیر کشور از ناراحتی مردم سیل‌زده سخن گفت. درواقع پس از وقوع سیلاب‌های اخیر، ضعف مدیریت و روند نامناسب امدادرسانی اعتراضات مردم سیل‌زده را در شهرهای مختلف به همراه داشت. برخی از حادثه دیدگان می‌گویند که هیچ امدادرسانی به آنها نشده یا نحوه کمک رسانی به شکلی است که این کمک‌ها به دست آنها نمی‌رسد. همین رویه موجب شد که در برخی از مناطق سیل زده حاشیه‌هایی به وجود آید؛ ماجرای کتک خوردن فرماندار گمیشان را باید در این راستا ارزیابی کرد. در میان این حاشیه‌سازی‌ها برخی از رسانه‌های ضد انقلاب خارج کشور با بهره برداری سوء از این فضا به گونه‌ای فضا را تفسیر می‌کردند که میان مردم و مسئولان شکاف‌های عمیقی ایجاد شده است. درواقع یک حادثه یا بلایای طبیعی   کاملا رنگ و بوی سیاسی به آن دادند. اما مردم همین مناطق سیل زده با رد این شایعه‌ها و حاشیه سازی‌ها به کمک‌های مردمی از نقاط مختلف کشور معترف بودند و از کمک‌های امدادی نهادها و سازمان‌های مختلف چون هلال‌احمر و نهادهای نظامی چون ارتش و سپاه و بسیج تمجید کردند. در ادامه به برخی از این حاشیه سازی‌ها و اتفاقات رخ داده حول محور گمیشان در گلستان و برخی حوادث دیگر اشاره کرده‌ایم که از نظر می‌گذرد.
کتک فرماندار و حسرت گفتن یک آخ
بخشی از صحبت‌های وزیر کشور در شبکه خبر سوژه کاربران فضای مجازی شد. عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه شبکه خبر در این راستا گفت که «فرماندار گُمیشان به من گفت که در یک روز سه بار از مردم کُتک خورده است؛ می‌گفت مردم ناراحتند و حق دارند و من ایستادم تا من را بزنند.» وزیر کشور این کار فرماندار را نوعی ایثار دانست و از آن قدردانی کرد. رحمانی فضلی جریان کتک خوردن «امیرشیر توماج»، فرماندار گمیشان را اینگونه روایت می‌کند که «فرماندار ما در گمیشان وقتی بنده را می‌برد اونجا گفت آقای دکتر رحمانی من سه بار امروز کتک خوردم از دست مردم. ناراحت هستند، حق هم داشتند. بعد ماشاالله یک هیکل قوی داره و آدم پر‌جثه‌ای است. گفتم چطوری تو سه بار کتک خوردی؟ چطور توانستند تو را بزنند؟ گفت که من ایستادم که من را بزنند! مردم ناراحت هستند که تخلیه بشوند … منظور می‌گفت اگر شما هم می‌روید اونجا امکان داره تو را بزنند! می‌خواست این را به ما بگه!». کاربری در این‌باره نوشت:   «دم مسئولی که در برابر مردم گردنکشی نمی‌کنه و اجازه میده مردم عصبانیت شون رو بروز بدن گرم ولی واقعا باید منصف باشیم، در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز بلایای طبیعی باعث میشه مدت‌ها مردم مشکل داشته باشن. نباید یادمون بره که مسئولان سوپرمن نیستن.»
حق با فرماندار بود


یک فعال برجسته محیط‌زیست و گردشگری در منطقه گمیشان در گفت و گو با «شهروند» در مورد ماجرای کتک خوردن فرماندار گمیشان می‌گوید:   «ماجرا به باز کردن مسیری که درواقع برای عبور دادن آب در دست احداث بود، برمی گشت. این مسیر را مردم می‌خواستند باز کنند، اما فرماندار تاکیدش این بود که این کار نیاز به ماشین آلاتی چون بیل مکانیکی و لوله دارد اما مردم می‌گفتند که با همین بیل و کلنگ هم می‌توانند این کار را انجام دهند. «اسحاق حمایتی» در ادامه اظهار کرد که «مردم با این اظهارات فرماندار به سمتش بیل و کلنگ پرتاب کردند و انصافا مردانه ایستاد و نسبت به کار و اقدامی که در فکر داشت، ایمان داشت. در زمان و ساعت دیگری نیز اتفاق دیگری مبنی بر حمله به فرماندار افتاد که در آن به سمت فرماندار کلنگ پرتاب کردند و به صورتی کاملا اتفاقی به او برخورد نکرد.  این فعال گردشگری در پایان گفت که «اگر با انصاف به این مسأله نگاه کنیم، حق با فرماندار بود.»
رسانه‌های ضد انقلاب می‌خواهند مردم را مقابل سپاه و بسیج قرار دهند
سردار غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز چندی پیش با حضور در مناطق سیل زده استان خوزستان با فرمانده ناحیه سپاه دشت آزادگان دیدار کرد. سردار غیب پرور خطاب به فرمانده ناحیه سپاه دشت آزادگان گفت:   علاوه بر کمک‌های مردمی شهر تهران؛ کمک‌های مردم نوع‌دوست و ولایت مدار سایر استان‌ها را نیز در اسرع وقت به دست هموطنان عزیز خواهیم رساند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد:   در جریان سیل اخیر رسانه‌های ضد انقلاب با تبلیغات ناجوانمردانه می‌خواهند مردم را مقابل سپاه و بسیج قرار دهند و این آرزوی فانی را به گور خواهند برد. سردار غیب پرور در رابطه با این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند در مقابل مردم قرار بگیرد افزود:   با اعتماد به معتمدین و شیوخ مناطق سیل زده و همچنین توجیه و آگاه‌سازی مردم سیل زده؛ تو دهنی محکمی به رسانه‌های ضد انقلاب خواهد خورد.