درباره «در کمین گل سرخ»؛ کتابی که رهبر انقلاب بر آن تقریظ نوشتند

گروه ادب و هنر- ادبیات جهاد و مقاومت به عنوان شاخه‌ای ارزشمند از ادبیات انقلاب اسلامی، محمل پدید آمدنِ آثاری ماندگار بوده است؛ آثاری که روحیه مقاومت، ایثار و ایمان ناب را در فضای جامعه ایرانی گسترش می‌دهند. حالا هشت سالی می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی از یک اثر شاخص این حوزه تقدیر و آن را به تقریظ خود مزین می‌کنند. روز گذشته و در هشتمین دوره این پاسداشت و در آستانه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، از دست‌نویس رهبرانقلاب بر حاشیه کتاب «در کمین گل سرخ» رونمایی شد.
 
گذشته پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت
 اولین کتاب شاخصی که در مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از آن تقدیر و دست‌نوشته رهبرانقلاب بر حاشیه آن منتشر شد، «نورالدین، پسر ایران» بود. در این کتاب معصومه سپهری روایت سید نورالدین عافی را به رشته تحریر درآورده است. دومین دوره این مراسم به رونمایی از تقریظ رهبرانقلاب بر کتاب «پایی که جا ماند» به قلم سید ناصر حسینی‌پور اختصاص داشت. «لشکر خوبان» کتاب تقدیرشده سومین دوره پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت گزارش جذاب معصومه سپهری است از گفت‌وگوی طولانی فرج قلی‌زاده با مهدی رضایی درباره دفاع مقدس. در سال 93 متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «من زنده‌ام»، خاطرات معصومه آباد از روزهای دفاع مقدس منتشر شد که در آن رهبرانقلاب به هنر نویسنده در مجسم کردن رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتند. در پنجمین دوره پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از تقریظ رهبرانقلاب بر کتاب «آن بیست و سه نفر» تالیف احمد یوسف‌زاده رونمایی شد. در ششمین و هفتمین دوره این مراسم هم از دست‌نوشته رهبر انقلاب بر کتاب‌های «وقتی که مهتاب گم شد»، «دختر شینا»، «گلستان یازدهم»، «آب هرگز نمی‌میرد» و «فرنگیس» رونمایی شد.
در کمین گل سرخ
محسن مومنی کتاب «در کمین گل سرخ» را با روایتی داستانی بر اساس زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی نوشته است. این کتاب که برای اولین بار در سال 1382 از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد و حالا به چاپ بیست و دوم رسیده است، هشتمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس در بخش زندگی‌نامه شهید را هم از آن خود کرد. تازه‌ترین افتخار این کتاب انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حاشیه آن در هشتمین دوره پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت است. «در کمین گل سرخ» پنج بخش دارد که هر کدام به بیان دوره‌های مختلف زندگی شهید صیاد شیرازی می‌پردازد. عناوین بخش‌های کتاب از این قرار است: از کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی، از پیروزی انقلاب اسلامی تا انتصاب به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دوران فرماندهی نیروی زمینی تا عملیات مرصاد و پایان جنگ، دو سال پایانی جنگ و سرانجام. نویسنده کتاب درباره منابعی که از آن‌ها برای نوشتن بهره برده، گفته است و هیچ چیزی که سند نداشته باشد، ننوشته است. مومنی شریف در شیوه نگارش کتاب از متون کهن و معاصر نثر فارسی مانند تاریخ بیهقی و «خاطرات زندگانی من» عبدا... مستوفی تاثیر گرفته است.


دست‌نوشته رهبر انقلاب بر کتاب
متن دست‌نوشته رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «در کمین گل سرخ»:
«این نمونه‌ جالب و بی سابقه‌ ای است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیت های آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا 7/۶/84) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آن چه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است و این طبیعی است.
البته برجستگی های شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمی توان نشان داد. او حقاً نمونه‌ای از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او».