تاکید شورای نظامی بر ادامه حضور نظامیان سودانی در ائتلاف سعودی علیه یمن

شورای نظامی انتقالی سودان تاکید کرد که نظامیان این کشور همچنان در ائتلاف سعودی علیه یمن باقی خواهند ماند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد حمدان دقلو» معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان بر ادامه حضور نظامیان سودانی در ائتلاف سعودی علیه یمن تاکید کرد.
طبق گزارش خبرگزاری سودان (سونا)، دقلو گفت که ما به تعهدات خود در خصوص ائتلاف سعودی پایبندیم و نظامیان ما تا تحقق اهداف این ائتلاف در آن حضور خواهند داشت.
سودان شریک اصلی ائتلاف سعودی علیه یمن است و هزاران نفر از نظامیان سودانی در این ائتلاف که عملیات آن در مارس 2015 آغاز شده است، حضور دارند.


تماس تلفنی سران پنج کشور با رئیس شورای نظامی
در این میان سران سه کشور عربستان سعودی، امارات و قطر با رئیس شورای نظامی انتقالی سودان تلفنی گفت‌وگو کردند.
«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی، «خلیفه بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، نخست‌وزیر اتیوپی و رئیس‌جمهور سودان جنوبی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی تلفنی گفت‌وگو کردند.
سران این پنج کشور در تماس‌های تلفنی خود با البرهان بر حمایت از شورای نظامی برای پشت سر گذاشتن این مرحله حساس و تاریخی سودان تاکید کردند.
استمرار تحصن معترضان مقابل مقر ارتش
ازسوی دیگر معترضان سودان همچنان در مقابل مقر فرماندهی ارتش این کشور تحصن کرده و بر ادامه این تحصن تا تحقق کامل خواسته‌هایشان از جمله انتقال قدرت به دولت مدنی تاکید دارند.
انجمن مشاغل مستقل سودان نیز در یک کنفرانس خبری بر پایبندی به خواسته معترضان مبنی بر انتقال فوری قدرت به دولت مدنی تاکید و اعلام کرد که این خواسته تمامی گروه‌های سیاسی است.
بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، تحصن‌کنندگان در ورودی محل تحصن زنجیره انسانی درست کرده‌اند تا با هر گونه تحرکات نیروهای پلیس برای متفرق کردن تحصن آنها مقابله کنند.
در همین ارتباط «شمس الدین الکباشی» سخنگوی شورای نظامی انتقالی روز دوشنبه تاکید کرد که هیچ تصمیمی برای متفرق کردن تحصن معترضان با استفاده از زور وجود ندارد اما در عین حال هرگز به معترضان اجازه اخلال در کشور و بستن جاده‌ها و خیابان‌ها داده نمی‌شود.
شورای نظامی انتقالی سودان پنجشنبه گذشته (22 فروردین) به دنبال بیانیه ارتش این کشور که ازسوی وزیر دفاع قرائت شد، تشکیل شد. عوض بن عوف در این بیانیه، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان را از منصب خود برکنار کرد.
وزیر دفاع سودان، تعلیق قانون اساسی، لغو حکومت‌های محلی و حکومت مرکزی، اعمال ممنوعیت آمد و شد شبانه و تعیین دو سال برای انتقال به انتخابات و تشکیل دولت را اعلام کرده بود.
«عوض بن عوف» شامگاه روز جمعه، به دنبال اعتراض احزاب و گروههای سیاسی به ریاست او بر شورای نظامی انتقالی، از سمت خود استعفا داد و «عبدالفتاح البرهان» را به جانشینی خود معرفی کرد. با این حال تظاهرات و اعتراضات مردمی و احزاب به تشکیل شورای انتقالی نظامی کماکان ادامه دارد و آن‌ها خواستار تشکیل یک دولت غیر نظامی هستند.
شهرهای بزرگ سودان از 28 آذر 1397 تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است و تا کنون به برکناری البشیر از قدرت منجر شده است اما معترضان خواهان عزل تمامی عناصر نظام سابق هستند.
شرط سودان برای تحویل عمرالبشیر به دادگاه بین‌المللی
ازسوی دیگر یکی از اعضای شورای نظامی انتقالی سودان گفت: تصمیم تحویل عمرالبشیر به دادگاه کیفری بین‌المللی ازسوی دولت منتخب مردمی اتخاذ خواهد شد نه شورای نظامی انتقالی.
جلال‌الدین شیخ، عضو شورای نظامی انتقالی سودان در کنفرانس مطبوعاتی خود در سفارت کشورش در اتیوپی، گفت: تصمیم تحویل عمر البشیر به دادگاه کیفری بین‌المللی که متهم به ارتکاب قتل عام و جنایات ضد بشری در دارفور است ازسوی دولت منتخب مردمی اتخاذ خواهد شد و به شورای نظامی انتقالی مربوط نمی‌شود.
جلال‌الدین شیخ به منظور مشارکت در نشست شورای امنیتی اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده است.
پیشتر شورای نظامی سودان اعلام کرده بود که مخالف تحویل عمرالبشیر یا هر شهروند سودانی دیگر است.
سایر اخبار این روزنامه
سازمان غذا و دارو: داروهای مورد نیاز کشور ذخیره شده است افزایش ظرفیت مدیریت بحران و آمادگی برای مقابله با سیلاب مناطق سیل زده؛تجلیگاه عشق و ایثارمردم ایران معاون اول رئیس جمهور: جبران خسارات و ساخت مسکن برای مردم سیل زده در اولویت کار دولت است کشتی جنگی انگلیس برای یک ماموریت 3 ساله وارد سواحل بحرین شد! تاکید شورای نظامی بر ادامه حضور نظامیان سودانی در ائتلاف سعودی علیه یمن 45 هزار تن فرآورده نفتی به خارج از کشور ترانزیت شد بررسی حذف چهار صفر از پول ملی در دولت به جریان افتاد آمار چک‌های برگشتی کاهش یافت تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «در کمین گل‌سرخ» رونمایی شد ظریف در دیدار با ولید المعلم: مقاومت دولت و ملت سوریه منطقه را از یک خطر بزرگ نجات داد برنی سندرز: انتقاد از اسرائیل، یهودی‌ستیزی نیست امارات در مانور مشترک هوایی با رژیم صهیونیستی شرکت کرد صفحات اینستاگرامی چند مقام نظامی کشور مسدود شدند اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری 98 به پیشنهاد وزیر ارشاد کارگروه رسیدگی به امور فرهنگی مناطق سیل‌زده تشکیل می‌شود تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «در کمین گل‌سرخ» رونمایی شد ارتش، خادم بی‌ادعای ملت