سونامی دیپلماسی غرب علیه ایران

علی آهنگر- اتفاقاتی که در روزها و هفته‏های گذشته شاهد آن بودیم، بی‏شباهت به یک سونامی دیپلماسی از سوی غرب به سمت ایران نیست. این سونامی دیپلماتیک طی روزهای گذشته در چندین موضوع حساس و نگران‏کننده جلوه‏های خود را بیشتر نشان داده است. نگاهی عمیق‏تر به زوایای این سونامی حیرت‏آور شاید بتواند جنبه‏های مختلف آن را در یک نگاه کلی در معرض نمایش بگذارد.
نقطه آغازین این سونامی، خروج یکجانبه و غیرقانونی ترامپ از توافق برجام بود؛ خروجی که حالا قریب یک سال از آن می‏گذرد و تحریم‏های پیامد آن توانسته است مشکلات زیادی را در فروش نفت ایران و تعاملات مالی کشورمان با جهان خارج به وجود بیاورد. یکی از زوایای قابل‏توجه این سونامی، مانور مشترک نظامی آمریکا و سه کشور اروپایی در خلیج فارس بود که در 21 فروردین‏ماه رسانه‏ای شد.
انجام این مانور در منطقه خلیج‏فارس و در شرایط کنونی روابط ایران با غرب، به یقین دارای معنا و مفهومی است که دانشکده‏های نظامی و تحلیل‏گران امور استراتژیک به آن توجه خاصی مبذول می‏دارند. اتفاق دیگر، توئیت سفیر فرانسه در واشنگتن بود. هرچند که این توئیت با اعتراض دیپلماتیک ایران روز یکشنبه 25 فروردین از صفحه توئیتر سفیر حذف شد اما نمی‏توان باور کرد که از فکر و عمل اروپاییان نیز پاک شده باشد. در این پیام توئیتی، سفیر فرانسه، غنی‏سازی اورانیوم بعد از سال 2025 را برای ایران غیرلازم عنوان کرده بود که با اعتراض شدید دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر خارجه مواجه شد. موضوع دیگر، تمرکز سه کشور اروپایی بر روی برنامه موشکی ایران و درخواست از سازمان ملل برای تهیه گزارش در این زمینه بود. تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی ترامپ اقدامی است که بیشتر از هر تحرک دیگری حساسیت‏برانگیز و معنادار است. این اقدام آمریکا بدون شک نمی‏تواند بدون تبعات در آینده باشد. نکته حائز اهمیت دیگر خبری بود که روز یکشنبه رسانه‏ای شد و آن اعلام‏نظر روسیه در خصوص جنگ بین ایران و اسراییل بود. روس‏ها در این پیام هرچند معتقدند که رژیم اسراییل جرئت حمله به ایران را ندارد، اما بلافاصله اضافه کردند که در صورت وقوع چنین جنگی، موضع روسیه یقینا بی‏طرفی خواهد بود. اعلامی که شاید بتوان از آن به یک چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای تشبث به یک عمل جنون‏آمیز تعبیر کرد. در مقابل تمام این اتفاقات، تقریبا شاهد نوعی بی‏عملی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور هستیم. در حالی که هرروز رفتارهای دیپلماتیک غرب علیه ایران شمولیت بیشتری می‏یابد و تبدیل به یک سونامی دیپلماسی علیه کشورمان می‏شود، تا بدین حد بی‏عملی می تواند نگران‏کننده و مسئله‏آفرین باشد. به نظر می آید ایران امروز در شرایطی قرار گرفته است که بی‏عملی دیپلماتیک، بدترین و شاید خطرناک‏ترین گزینه انتخابی باشد. از سوی دیگر، آمریکای ترامپ اکنون در شرایطی است که برای رسیدن به امیال خود ممکن است و احتمال دارد دست به هر عمل جنون‏آمیزی بزند. در این شرایط، هوشمندی دیپلماتیک آن است که نگذاریم دشمن در آوردگاه دیپلماسی بدون رقیب و یکه‏تاز صحنه باشد. معطل نگاه‏داشتن شرایط به آن امید که در انتخابات 2020 در ایالات متحده حزب رقیب ترامپ پیروز صحنه باشد شاید گزینه نتیجه‏بخشی نباشد زیرا از یک سو معلوم نیست ترامپ صندوق انتخابات را به یاران جان کری ببازد و از سوی دیگر، حتی با احتمال پیروزی حزب رقیب نیز شرایط برای ایران دچار تغییرات اساسی و خاصی نخواهد شد. چرا که مذاکره‏بازان حزب دموکرات، نتایج به‏دست‏آمده از سوی ترامپ را آسان از دست نخواهند داد. افزون بر همه اینها، اینکه با فرض بسیار اندک پیروزی حزب رقیب، آماده‏سازی برای هر گونه گفت‏وگو، به دو سال زمان نیاز خواهد داشت که تا آن زمان دیگر رمقی برای اقتصاد ایران باقی نخواهد ماند. آنچه از زوایای سونامی دیپلماسی غرب و به‏ویژه آمریکا علیه ایران حاصل می شود این است که ترامپ و تیم حامی او ممکن است خود را به دست گذر زمان نسپارند. آنها به یقین دریافته‏اند که ایران در فکر بهره‏گیری از گذر زمان است بنابراین چه استبعادی دارد که آنها خود را از چنگ زمان رها نساخته و دست به عمل جنون‏آمیزی مانند جنگ نزنند؟ تجربه‏های تاریخی نشان داده است که ابتکار عمل دیپلماتیک می‏تواند خیالات و اندیشه‏های شوم دشمنان را علیه ایران به یاس تبدیل کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» سفر محمدجواد ظریف به سوریه را بررسی می‌کند مذاکرات برای فتح صلح جلال‌خو ‌ش چهره کارآمدی و اعتبار «ابتکار» از برنامه‌ اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده گزارش می‌دهد اصلاح‌طلبان در انتظار اصلاحات «ابتکار» از تصویب طرح دوفوریتی حمایت از سپاه گزارش می‌دهد گام نخست بهارستان در مقابله با آمریکا تغییر بافت جوانان جامعه، چه تغییری در نیازهای آنان و چالش‌های سیاستگذاران ایجاد می‌کند؟ آیا جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت منافع اقتصاد کشور است؟ در راه تفکیک بازرگانی و صنعت! واشنگتن پست گزارش داد رد پای بن سلمان در جنگ داخلی لیبی شورای شهر تهران به جمعی از هنرمندان ایرانی ادای دین کرد از بلوار شجریان تا خیابان علی نصیریان سقف کلیسای 800 ساله فرانسه شاهکار گوتیک در آتش سوخت «گوژپشت» بی‏ «نوتردام» سخنگوی وزارت کشور خبر داد ارائه برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات به شورای نگهبان «ناسیونالیسم عربی یا آنارشیسم غربی کلنل حفتر در لیبی» سونامی دیپلماسی غرب علیه ایران