«ابتکار» از تصویب طرح دوفوریتی حمایت از سپاه گزارش می‌دهد گام نخست بهارستان در مقابله با آمریکا

معصومه معظمی
به دنبال تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طرف ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا، نمایندگان ملت در صحن علنی مجلس حمایت همه‌جانبه خود را از این نیروی نظامی رسمی اعلام کردند. به همین منظور طرحی دوفوریتی و سه‌فوریتی برای تقویت جایگاه سپاه تهیه شد که در یکدیگر ادغام شدند. به همین منظور هفته گذشته دو‌فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا با ۱۸۹ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹2 نماینده حاضر در مجلس مورد موافقت قرار گرفت. به همین منظور پس از بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی درباره طرح دوفوریتی فوق، عصر روز گذشته نمایندگان با 204 رای موافق، 2 رای مخالف و بدون رای ممتنع از 206 نماینده حاضر در جلسه، به کلیات طرح دوفوریتی فوق رای مثبت دادند.
طبق آیین‌نامه داخلی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس 3 روز کاری فرصت داشت تا این موضوع را بررسی کند. به همین منظور روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در دو جلسه متوالی طرح دوفوریتی مذکور را طی بیانیه‌ای با 13 بند آماده ارائه به صحن علنی مجلس کرد. نمایندگان مجلس در نوبت عصر روز گذشته به ریاست علی لاریجانی و با حضور امیرسرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طرح «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» را در دستور کار خود قرار دادند.
موارد طرح حمایتی مجلس برای تقویت جایگاه سپاه


محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مصوبه کمیسیون متبوع خود درباره طرح حمایتی از سپاه به «ابتکار» گفت: «در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در کمیسیون امنیت ملی دو جلسه با حضور اعضای کمیسیون و سایر طراحان طرح «تقویت جایگاه سپاه» از سایر کمیسیون‌های دیگر کار رسیدگی به این طرح تمام شد. این طرح 12 بند دارد و محتوای اصلی آن این است که در اقدام متقابل جمهوری اسلامی هم فرمانده مرکزی آمریکا که به آن «سنتکام» گفته می‌شود را تحریم کند و هر‌‌کسی هم که به این نیروها کمک کند و آموزش بدهد و لجستیک و پشتیبانی کند، آنها هم شامل تحریم‌های جمهوری اسلامی می‌شوند.» نماینده مردم فسا در مجلس افزود: «دولت باید همه اقداماتی که در حیطه کاری او قرار دارد را در دستور کار خود قرار دهد.» جمالی افزود: «خصوصا در بند یک آمده است: سپاه یک نیروی قانونی مورد اشاره در اصل 185 قانون اساسی و نیروی نظامی است و در این بند این اقدام آمریکا را تقبیح کرده‌ایم.» او در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» تصریح کرد: «طبق این مصوبه کشورهای دیگری هم که از این اقدام آمریکا حمایت کنند آنها هم مورد برخورد و تحریم جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه نیروهای دیپلماتیک و نظامی ما باید لیستی از عناصر فرماندهی و ستادی نیروهای مرکزی «سنتکام» را به قوه قضائیه بدهند. این قوه هم موظف است ظرف 3 ماه سازوکار مناسب برای تحت تعقیب قرار دادن آنها فراهم کند.» عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: «مثل برجام که باید هر 3 ماه یک گزارش به کمیسیون امنیت ملی بدهد، در این مورد هم باید هر 4 ماه یک بار گزارش‌شان را به کمیسیون امنیت بدهند.»
این نماینده دور دهم مجلس با اشاره به موضوع دیگر مورد توافق در مصوبه اخیر مجلس توضیح داد: «از همان زمانی که این طرح به تصویب مجلس برسد قابلیت اجرایی دارد.» او در ادامه گفت: «اگر برخی بانک‌ها و بخش خصوصی چه عامدانه و چه سهوا با تحریم‌های آمریکا همراهی کنند و بگویند اگر با سپاه پاسداران معامله‌ای داشته باشیم مورد تحریم و جریمه آمریکا قرار می‌گیریم و از این کار سرباز بزنند، قوه قضائیه موظف است با آنها طبق قانون مجازات اسلامی برخورد کند و حکمش هم از نوع درجه 5 خواهد بود. بنابراین با این مصوبه جلوی کارشکنی برخی بانک‌های خصوصی و اقتصادی گرفته شد.»
الزام به دولت برای معرفی فرمانده ارتش آمریکا در غرب آسیا به عنوان تروریست
مرتضی صفاری نطنزی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در‌باره مصوبه روز گذشته مجلس به «ابتکار» گفت: «در این طرح یکسری وظایف برای دولت تعیین کرده‌ایم که دولت را موظف می‌کند فرمانده ارتش آمریکا در غرب آسیا را به عنوان یک تشکل تروریستی در مقابل آنچه آنها درباره سپاه پاسداران گفته‌اند معرفی کند.»
نماینده مردم نطنز و قمصر در خانه ملت در پاسخ به این نکته که چقدر این اقدام عملیاتی است، افزود: «آنچه به صورت اقدام عملیاتی می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد الزاماتی برای دولت و نیروهای نظامی و امنیتی است و به همان اندازه‌ای که آمریکایی‌ها در قبال سپاه می‌توانند اقدامی انجام دهند، ما هم در قبال نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه می‌توانیم اقدام انجام دهیم.» جمالی هم درباره امکان عملیاتی بودن این مصوبه به «ابتکار» گفت: «عملیاتی بودن این طرح دوفوریتی این است که با این قانون برای اقدامات نظامی و قضایی در سطح بین‌المللی و داخلی دست‌مان باز می‌شود.» او تاکید کرد: «ممکن است از نظر عملیاتی کار زیادی نشود انجام داد، ولی یک موضع‌گیری صریح است و از نظر دیپلماتیک پیامدهایی دارد و اقدام حداقلی است که باید انجام شود.»
مخالفان طرح چه گفتند؟
گفتنی است طرح فوق با اکثریت آرا و 204 رای موافق، 2 رای مخالف و برای اولین بار بدون رای ممتنع به منظور حمایت قاطع از سپاه، به تصویب خانه ملتی‌ها رسید. البته طرح فوق هم مثل سایر طرح‌ها مخالفانی داشت که پیش از رای‌گیری درباره کلیات آن موارد و تذکرات خود را بیان کردند. در‌این‌باره کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا طی اخطار قانون اساسی بیان کرد: «در قانون اساسی ما اختیارات بسیار زیادی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعریف شده است. ولی در طرح تهیه شده برای مقابله با آمریکا، جایگاه سپاه آنطور که باید و شاید و مطابق با اهداف قانون اساسی در نظر گرفته نشده است و این طرح ناقص است.» همچنین شهاب نادری هم طی تذکری شفاهی بیان کرد: «طرح مقابله با اقدامات آمریکا خوب است اما کافی نیست. همچنین تناسب و تناظری با اقدام طرف مقابل ندارد و فاقد ضمانت اجرایی است. پس ما باید این طرح را تقویت کنیم.»
می‌توانید برای تقویت طرح پیشنهاد دهید
علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در پاسخ به آنها گفت: «شما می‌توانید پیشنهاد دهید تا این طرح تقویت شود.» همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، در مخالفت با طرح فوق اعلام کرد: «متاسفانه این طرح متناسب با اقدامات آمریکا نیست و لازم بود این طرح به صورت قوی و محکم تدوین می‌شد و این گزارش تهیه شده بیشتر از آنکه یک اقدام متقابل باشد، شبیه به دیپلماسی پایین‌تر است.» عضو فراکسیون ولایی (اصولگرایان) مجلس متذکر شد: «آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۷ هم برخلاف قوانین بین‌المللی و عرف جهانی شاخه‌ای از سپاه پاسداران یعنی نیروی قدس را در لیست تروریستی قرار دادند و زمانی که دیدند به هدف‌شان نمی رسند، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند.»
حاجی دلیگانی ادامه داد: «انتظار این بود که ما هم کل ارتش آمریکا در جهان، منطقه، خاورمیانه و خاور دور و نزدیک را در لیست تروریستی قرار می‌دادیم تا اگر هر زمانی آنان غلطی کنند، ما هم بتوانیم اقدام متقابل قوی علیه آنان انجام دهیم.»
مجلس را برای اثبات انقلابی‌گری خود به غیرانقلابی بودن متهم نکنید
در ادامه جلسه بررسی کلیات طرح دوفوریتی تقویت جایگاه سپاه، ناصر موسوی لارگانی که در حمایت از سپاه گفته بود «مجلس خائن به خون شهدا بوده است»، محمد علی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس، با انتقاد از سخنان موسوی لارگانی گفت: «در مقیاس انقلابی شما مجلس باید چه کاری انجام می‌داد که انقلابی نام می‌گرفت؟ چرا برای اثبات انقلابی‌گری خود مجلس را متهم به غیرانقلابی‌گری می‌کنید؟» نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: «اگر روزی لازم شود، سینه تک تک این همکاران برای دفاع از ملت پیشقدم خواهد بود. این همکاران، یا فرزندان شهید هستند‌ یا جانباز یا از خانواده شهدا و یا دارای سوابق انقلابی غیرقابل انکار.» وکیلی همچنین تاکید کرد: «لازم نیست در یک شو و یک جمله انقلابی برای اثبات انقلابی‌گری خود، جایگاه مجلس را متزلزل کنیم.»
وکیلی به «ابتکار» گفت: «طرح فوق فارغ از اینکه به صورت موردی به دولت بگوید چه کار کند، به صورت کلی به دولت مجوز می‌دهد که در زمینه لجستیک و اقدامات مختلف عملیاتی سپاه و ارتش اقدامات متقابل انجام دهند و به صورت طبیعی مجاز به برخورد با آنها هستند. جزئیات این طرح در جلسه بعدی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: «تعدادی از نمایندگان معتقد بودند این طرح متناسب با طرح آمریکایی‌ها نیست و نیازمند طرح قوی‌تری هستیم و می‌شود در جهت تکمیل طرح قدم برداشت. به همین دلیل پیشنهادات تکمیلی را در صحن اضافه می‌کنیم.» نماینده مردم تهران افزود: «‌این طرح نهایی نیست و مجموعه طرح‌هایی است که می‌تواند در جهت مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در برابر ایران محاسبه شود. دولت آمریکا باید بداند سقف اقدامات ما طرح امروز نیست و کف اقدامات است و متناسب با اقدامات آمریکا طرحی متناسب به مجلس خواهیم آورد و دولت را در آن چارچوب ملزم به اقدامات متقابل خواهیم کرد.»
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» سفر محمدجواد ظریف به سوریه را بررسی می‌کند مذاکرات برای فتح صلح جلال‌خو ‌ش چهره کارآمدی و اعتبار «ابتکار» از برنامه‌ اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده گزارش می‌دهد اصلاح‌طلبان در انتظار اصلاحات «ابتکار» از تصویب طرح دوفوریتی حمایت از سپاه گزارش می‌دهد گام نخست بهارستان در مقابله با آمریکا تغییر بافت جوانان جامعه، چه تغییری در نیازهای آنان و چالش‌های سیاستگذاران ایجاد می‌کند؟ آیا جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت منافع اقتصاد کشور است؟ در راه تفکیک بازرگانی و صنعت! واشنگتن پست گزارش داد رد پای بن سلمان در جنگ داخلی لیبی شورای شهر تهران به جمعی از هنرمندان ایرانی ادای دین کرد از بلوار شجریان تا خیابان علی نصیریان سقف کلیسای 800 ساله فرانسه شاهکار گوتیک در آتش سوخت «گوژپشت» بی‏ «نوتردام» سخنگوی وزارت کشور خبر داد ارائه برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات به شورای نگهبان «ناسیونالیسم عربی یا آنارشیسم غربی کلنل حفتر در لیبی» سونامی دیپلماسی غرب علیه ایران