این هم بشار!

گروه سیاسی: محمدجواد ظریف روز گذشته در صدر هیاتی سیاسی و در ادامه مشورت‌ها و رایزنی‌های مستمر بین مقامات کشورمان و مقامات سوریه و ترکیه، در سفری 2 روزه به دمشق رفت و پس از آن به ترکیه سفر می‌کند.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، سفر ظریف به سوریه همچنین در پی 2 اقدام آمریکا علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و سوریه انجام شد؛ نخست، اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اشغال جولان و همچنین تصمیم عجیب آمریکا مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروهی تروریستی.
این 2 موضوع در بدو سفر ظریف به دمشق نیز مورد تاکید وی قرار گرفت و تاکید شد که علت این تصمیمات آمریکا شکست‌های پی‌درپی این کشور از مردم منطقه در ماه‌های گذشته است. پیگیری توافقات قبلی مسؤولان 2 کشور هم دیگر هدف سفر به سوریه عنوان شده است. طبق این گزارش، ظریف قرار است امروز سفری نیز به ترکیه داشته باشد. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه ترکیه منتشر شده است، در جریان دیدار ظریف با مقامات این کشور، تمام جنبه‌های روابط دوجانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر خواهد شد.
سفر به دمشق، 2 ماه پس از قهر عجیب


سفر دیروز ظریف به سوریه اما در شرایطی انجام شد که او اسفندماه سال گذشته و پس از اعلام خبر سفر بشار اسد به تهران، در اقدامی عجیب در اعتراض به عدم حضورش در دیدار اسد با روحانی از سمت وزارت امور خارجه استعفا داده بود.
ششم اسفندماه سال گذشته و تنها ساعاتی پس از سفر مهم رئیس‌جمهور سوریه به ایران که پس از 7 سال انجام شد، محمدجواد ظریف در اقدامی خارج از عرف که از سوی برخی رسانه‌ها به تصمیم کودکانه تعبیر شد، استعفایش را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام رسانه‌ای کرد تا به‌واسطه این اقدام او، سفر مهم رئیس‌جمهور سوریه به تهران تحت‌الشعاع اقدام عجیب ظریف واقع شود.
ظریف در نامه استعفای خود به روحانی به فاصله 5 دقیقه‌ای محل کار خود با کاخ ریاست‌جمهوری اشاره و نسبت به نبودش در «عکس و فیلم» ملاقات روحانی - اسد بشدت گلایه کرد. همزمان نیز برخی حامیان ظریف به حضور واعظی و غیبت ظریف در آن دیدار اشاره کرده و تاکید داشتند رئیس دفتر رئیس‌جمهور مسبب این ناهماهنگی و رنجش خاطر ظریف بوده است. از سوی دیگر، همان زمان و به موازات تلاش برای بازگرداندن ظریف به وزارت امور خارجه و پس از آن، تماس‌های متعددی از جانب مقامات سوری برای دعوت از ظریف به این کشور انجام شد تا به نوعی از او «دلجویی» به عمل آید. از جمله در نخستین روز بازگشت ظریف به وزارت امور خارجه، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه با او تلفنی گفت‌وگو و پیرامون سفر اسد به تهران رایزنی کرد. سفیر سوریه در تهران نیز همان روز، در تماسی تلفنی با ظریف دعوت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به سوریه را به وی اعلام کرد. همچنین  روحانی، فردای استعفای ظریف به نقل از اسد اظهار داشت که سفر وی به دلیل تشکر از رهبر و ملت ایران بوده است و اتفاقا در خلال صحبت‌هایش از وزارت امور خارجه هم تشکر کرد!
از این رو به نظر می‌رسد سفر روز گذشته محمدجواد ظریف به سوریه از همان زمان استعفا و بازگشت او به وزارت امور خارجه نهایی و هماهنگ شده بود و موضوعات  فی‌مابین در جریان این سفر، از جمله اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اشغال جولان پس از آن در دستور کار قرار گرفته است.
اقدام آمریکا علیه سپاه بسیار ابلهانه بود
 ظریف دیروز در بدو ورود به دمشق از سوی فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه مورد استقبال قرار گرفت و سپس به همراه دیگر همراهانش با حضور در زینبیه دمشق، بارگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها را زیارت کرد.
وزیر امور خارجه در حرم مطهر حضرت زینب در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفرش به دمشق گفت: سفری که امروز به دعوت مقامات عالی سوریه به سوریه داریم برای هماهنگی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همین‌طور اجرای توافقات مسؤولان 2 کشور و روسای جمهور در حوزه روابط دوجانبه است و بعد از اینجا سفر دیگری با همین اهداف به ترکیه خواهم داشت.
وی افزود: در چند هفته گذشته تحولات مهمی در منطقه ما رخ داده که مهم‌ترین آنها واکنش مستاصلانه ایالات متحده به شکست‌هایی است که ماه‌های قبل از مردم منطقه خورده است. در پی پیروزی مردم سوریه بر تروریست‌هایی که توسط آمریکا حمایت می‌شدند، پاسخ آن را  آقای ترامپ از طریق به رسمیت شناختن اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اشغال جولان از یک طرف و از طرف دیگر اقدام بسیار ابلهانه‌،‌ غیرقانونی و بی‌سابقه در اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی نشان داد. ظریف عنوان کرد: این اقدامات 2 واقعیت را نشان داد؛ یکی شکست‌های پی‌درپی آمریکا و دوم اینکه سیاست آمریکا و بویژه دولت کنونی کاخ سفید، صرفا در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است و به عنوان هدیه انتخاباتی، این کارها را آقای ترامپ برای نتانیاهو انجام می‌دهد.  وی گفت: در این شرایط نیاز است کشورهای مترقی با هم همفکری داشته باشند؛ کشورهایی که معتقد به حقوق بین‌الملل هستند و معتقدند حقوق بین‌الملل باید توسط همه رعایت شود، نه قانون جنگل توسط ایالات متحده که این نیاز به همفکری و همکاری دارد. ظریف بیان کرد: مردم و دولت ما اعلام آقای ترامپ هم درباره سپاه و هم درباره بلندی‌های جولان را بشدت محکوم کردند و نیاز است با دوستان سوری درباره نحوه برخورد با این حرکت غیرقانونی صحبت کنیم و همین‌طور درباره پروژه مشترکی که ما و سوریه برای بازگشت صلح و ثبات به سوریه داریم و لازم است مسیر سیاسی بعد از پیروزی‌های مقاومت و مردم سوریه پیگیری شود.
جزئیات دیدار ظریف با اسد
دیدار با اسد نخستین ملاقات ظریف در دمشق بود که پیش از ظهر دیروز انجام شد. بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه و پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود.
ظریف پس از این ملاقات در جمع خبرنگاران درباره گفت‌وگوهایش با بشار اسد گفت: ما گفت‌وگوی خوبی داشتیم و درباره موضوعات منطقه‌ای، روند صلح آستانه و روابط دوجانبه ایران و سوریه گفت‌وگو کردیم. ما همیشه در کنار مردم سوریه هستیم و با دولت و مردم سوریه برای بهبود وضعیت اقتصادی هر 2 کشور همکاری خواهیم کرد و معتقدم از طریق همکاری می‌توانیم شرایط زندگی را برای هر 2 ملت ارتقا دهیم.
وی افزود: ما نیاز داریم در عرصه بین‌المللی از جمله روند آستانه همکاری کنیم تا در مسیر دستیابی به صلح و حل سیاسی بحران سوریه  حرکت کنیم. وی درباره وضعیت ادلب نیز عنوان کرد: ما درباره وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم و حتما ما، ترکیه و روسیه موظفیم تعهداتی را که درباره ادلب شده و یکی از مهم‌ترین آنها خلع سلاح گروه‌های تروریستی و خارج کردن این گروه‌ها از ادلب است اجرا کنیم. ظریف همچنین عنوان کرد: گروه النصره و تهدیدی که اینها برای مردم ادلب و مردم مناطق اطراف بویژه حلب دارند، تهدید جدی است و همه ما در گروه‌ آستانه موظفیم در این زمینه این کار را با جدیت دنبال کنیم و در سفر به ترکیه حتما در این زمینه صحبت خواهم کرد.
هر دو کشور در یک جبهه هستیم
دیدار با همتای سوری، برنامه دیگر ظریف پس از ملاقات با بشار اسد بود. وزیر امور خارجه در جریان دیدار با ولید معلم، همتای سوری خود در دمشق، در سخنانی گفت: مردم سوریه برای ما مردمی بسیار عزیز هستند، مخصوصاً که آنها با مقاومت خود در برابر گروه‌های تکفیری و تروریستی، منطقه را از یک خطر جدی نجات دادند.
وی افزود: ما بسیار خوشحال هستیم که در جریان مقاومت و مبارزه با این خطر جدی برای مردم منطقه و جهان، در کنار مردم سوریه، عراق و منطقه بودیم. به گزارش ایسنا، در پاسخ به این اظهارات ظریف، وزیر امور خارجه سوریه نیز اظهار کرد: پیروزی حاصل شده پیروزی مشترکی است به این دلیل که هر 2 کشور در یک جبهه هستیم.