ظریف پیگیر وضعیت پیروزی دمشق

«محمد جواد ظریف» صبح دیروز به سوریه رفت. وزیر امورخارجه کشورمان به زیارت حرم حضرت زینب (س)رفت و با مقامات ارشد سوری از جمله «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور دیدار داشت. 
بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهمترین مسائل منطقه ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه، پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود.
ظریف در تشریح برنامه‌های این سفر  اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر در منطقه خصوصاً سیاست‌های خصمانه آمریکا بعد از شکست‌های پی در پی سیاسی و میدانی این دولت و رژیم صهیونیستی از جمله اقدام غیر قانونی ترامپ در اعلام پذیرش بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از سرزمین رژیم صهیونیستی و همچنین اعلام قدس به عنوان پایتخت این رژیم و اقدام ابلهانه، غیر قانونی و بی سابقه دولت آمریکا در اعلام کردن سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی نیاز بود که تمام تلاش‌ها در منطقه برای پیگیری‌ پیروزی‌های میدانی و هماهنگی سیاست‌های کشورهای منطقه صورت بگیرد و طراحی نیز برای پیشبرد برنامه‌ها و گفت‌وگوها در رابطه با موضوع سوریه برای حل بحران سیاسی این کشور بعد از پیروزی میدانی ایجاد شده پیگیری شود. در این چارچوب به سوریه سفر کرده‌ام و قرار است که در چارچوب تعاملات بین‌الملل بعد از سوریه سفری نیز به ترکیه داشته باشیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: بین مقامات عالیرتبه ایران و سوریه در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی و دیگر همکاری‌ها رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته است و نیاز است که این رایزنی‌ها و توافقات پیگیری شود و ما در جریان ملاقات با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه این طیف از بحث‌های مختلف را پیگیری می‌کنیم.


مذاکره با وزیر خارجه سوریه
وزیر امور خارجه در ادامه سفر به سوریه، با آقای ولید معلم همتای سوری خود دیدار و در خصوص مهمترین موضوعات فی‌مابین در روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و جهانی از جمله تحولات شمال آفریقا گفتگو کرد.
ظریف در این دیدار با تاکید بر اینکه مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر خطر تروریسم، منطقه را از یک خطر و توطئه بزرگ نجات داد، بر لزوم خروج همه تروریست‌ها از سوریه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. این دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: ما بسیار خوشحال هستیم که در جریان مقاومت و مبارزه با این خطر جدی برای مردم منطقه و جهان، در کنار مردم سوریه، عراق و منطقه بودیم.
به گزارش ایسنا، در پاسخ به این اظهارات ظریف، وزیر امور خارجه سوریه نیز اظهار کرد: این همکاری‌ها موجب شد تا توطئه‌های بزرگی را خنثی کنیم و لازم است این همکاری‌ها تداوم و تعمیق یابد. پیروزی حاصل شده پیروزی مشترکی است به این دلیل که هر دو کشور در یک جبهه هستیم.
ظریف نیز در واکنش به این اظهارات گفت: البته کل دنیا در یک جبهه هستند ولی خیلی‌ها نمی‌فهمند.
دستاوردهای اقتصادی در مذاکرات
دیپلمات ارشد کشورمان، با بیان این که در مورد همکاری‌های اقتصادی، گفت‌وگوهای خوبی بین مقامات دو کشور ایران و سوریه انجام شده و تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حوزه‌های دولتی و خصوصی اتخاذ شده است، اظهار کرد: در مورد بحث ترانزیت بین ایران، سوریه و عراق نیز بحث‌های خوبی در جریان سفر آقای روحانی به عراق و همچنین سفر آقای عادل عبدالمهدی به ایران صورت گرفت و ما امیدواریم این اقدامات در جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه و منافع مردم منطقه به خصوص ایران، سوریه و عراق باشد.
ظریف در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره دیدار وی با بشار اسد نیز گفت: گفت‌وگوی خیلی خوبی با جناب رئیس جمهور اسد داشتیم. درباره مسائل منطقه‌ای و همچنین چگونگی ادامه پیش بردن مذاکرات در روند صلح آستانه و همکاری دوجانبه میان ایران و سوریه گفت‌وگو کردیم؛ ما همیشه در کنار مردم سوریه بوده‌ایم و به همکاری با دولت و مردم سوریه ادامه می‌دهیم تا شرایط اقتصادی را در اینجا (سوریه) و ایران بهبود ببخشیم و فکر می‌کنم از طریق همکاری شرایط زندگی را برای هر دو ملت ارتقا ببخشیم.
وی افزود: ما همچنین باید باهم در سطوح مختلف بین‌المللی در روند صلح آستانه همکاری کنیم و همچنین درباره پیش‌برد شرایط و حل‌وفصل سیاسی در سوریه مذاکره خواهیم کرد.