تقلب‌های مرگ آور

اقدامات منفی اقتصادی به هوای سود بیشتر وقتی همراه با زیاده‌خواهی و مال‌دوستی توام گردد، ممکن است منجر به انجام کارهایی شود که نه تنها موجب زیان مالی به مردم می‌شود بلکه جان انسان‌های بیگناه را هم به مخاطره می‌کشد. متاسفانه به بهانه تحریم اقتصادی بعضی از واحدهای تولیدی اقدام به نوسازی قطعات کهنه یا ساخت قطعات تقلبی برای خودرو می‌کنند که در کوتاه مدت دوباره آن قطعات مشکل فنی پیدا کرده و گاهی نیز منجر به بروز تصادفات مرگ آور می‌شود. امثال این گونه اقدامات زشت و غیر انسانی را می‌توان در ساخت و عرضه بعضی از قطعات یدکی خودرو دید. البته تقلب و رفتارهای ناسالم اقتصادی فقط به زمینه قطعات یدکی خودرو محدود نمی‌شود. موادغذایی تقلبی که با سلامت جامعه ارتباط دارد، دومین گروه از تقلب‌های مرگ آور می‌باشد.
استفاده از مواد شیمیایی سمی همراه با رنگ‌های خطرناک برای تولید آبلیمو و برخی از آبمیوه‌ها در مخروبه‌های اطراف شهر خیانتی است که بعضا به اقتصاد و سلامت جامعه تحمیل می‌شود. اما مصیبت وقتی مضاعف می‌شود که بعضی از این اقلام به خارج از کشور صادر می‌شود. وجود آهک و آجر در برخی از مواد صادراتی نه تنها غرور ملی را جریحه‌دار می‌کند چه بسا ممکن است که کشورمان را بد جلوه دهد. البته بارها اتفاق افتاده که اقلام تقلبی و خطرناک کشف و معدوم شده‌اند اما عده‌ای سودجو همچنان به فعالیت‌های خود در این اقدام غیرانسانی ادامه می‌دهند. اینکه عده‌ای با حرکات خیانت‌آمیز مرگ و زیان‌های مختلف را به جامعه تحمیل می‌کنند باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. نبود نظام کنترل و استاندارد گسترده در زمینه لوازم یدکی و مواد غذایی از علت‌های اصلی فعالیت سودجویان است. وجود چنین تقلب‌های مرگ‌آوری سبب می‌شود که جامعه احساس عدم امنیت روانی ‌کند.
به آن دسته از افرادی که پیشنهاد واردات مدیر برای بخش‌های مختلف می‌کنند باید گفت که در کشوری که نیروهای متخصص و متعهد در زمینه‌های مختلف وجود دارد، واردات مدیر، منجر به تزلزل سازمانی، آشفتگی اداری و اجرایی و در نهایت به تقلب در تولید منجر می‌گردد.
پس افتادگی یک یا چند لایه اجتماعی جامعه را به سوی بی‌سازمانی سوق داده و باعث ظهور اقشار جدیدی می‌گردد که وابستگی سازمانی آنها به دیگران و حتی خارج از کشور محکم‌تر و قوی‌تر از داخل است. مدیران دلسوز و علاقه‌مند به مردم، همواره وابستگی عاطفی با آنها احساس کرده و اجازه نمی‌دهند تقلب و تولید نامناسب در جامعه توسعه یابد. از سوی دیگر تشدید مجازات متقلبان به خصوص در زمینه اقلامی که با جان شهروندان ارتباط مستقیم دارد می‌تواند طمع کاران را بر جای خود نشانده و از گسترش روحیه خیانت در تولید با ابعاد مختلف جلوگیری کند.