۴۰ تا ۶۰ روز آینده بازار مسکن قطعا آرام است

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: گزارشات میدانی از بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که خریداران حرفه‌ای، دلال‌ها و سرمایه گذاران بازار را ترک کرده‌اند. به عبارتی دیگر بازار در آرامش معناداری به سر می‌برد و حتی مشاوران املاک هم می‌گویند اگر مایل به خرید هستید زود تر دست‌بجنبانید چرا که قیمتها کماکان قیمت اسفند و بهمن سال گذشته است.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، معاملات مسکن در حال حاضر نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است؛ با این حال واقعیت‌های ناراحت کننده‌ای هم وجود دارد از جمله اینکه قیمت‌ مسکن نسبت به آذرماه ۱۳۹۴ معادل ۱۸۳ درصد رشد کرده و در حال حاضر ۲۳درصد بالاتر از رشد طلا و ارز قرار دارد با این حال بیشتر کارشناسان و آگاهان صنعت مسکن در ایران می‌گویند اگر کسی تا ۶۰ روز آینده بتواند خرید ملک انجام دهد به نفعش خواهد بود.

>وضعیت ملوک الطوایفی


بازار مسکن، ماه گذشته را نیز با شرایط رکود تورمی سپری کرد. عده‌ای از فعالان حوزه مسکن معتقدند که اگر خریداران همین امروز مبادرت به خرید ملک کنند نسبت به چند ماه آینده ممکن است برد کرده باشند.
حمید براعتی کارشناس مسکن به خبرنگار آفتاب‌یزد می‌گوید:‌ در حال حاضر قیمت‌ها نسبتا مناسب است و جهش قیمت از بعد از اسفند تا کنون چندان محسوس نبوده است، گرچه به اصطلاح، یک وضعیت ملوک الطوایفی بر بازار حاکم است؛ به این معنی که هرکس به قیمت دلخواهش ملک خود را بفروش می‌رساند، اما در مجموع مبادرت به خرید در حال حاضر با توجه به شرایط بازار بهترین اقدام محسوب می‌شود.
وی افزود: اگر اقدامی برای رونق مسکن بخواهد صورت گیرد راه این مسئله افزایش وام مسکن نیست چرا که این اتفاق خود موجب بروز تورم بیشتر می‌شود و تاثیرات نامطلوب به بار می‌آورد.
براعتی یاد آور شد: البته دولت بسته مشخص و استراتژی هدفمندی برای مسکن ندارد و در حال حاضر هم صرفا به خاطر کمبود منابع مالی بانکهاست که اعلام شده با افزایش وام مخالف است وگرنه دولتها نخستین ابزارشان برای رونق خرید و فروش مسکن همواره دستکاری مکانیزمهای اعتباری است که در شرایط حاضر این امکان برای دولت به خاطر کمبود منابع مالی میسر نیست.
به باور این کارشناس، قیمت‌ها در چند ماه آینده تابع تورم و نرخ ارز است و چنانچه تغییر خاصی در این دو بخش صورت نگیرد، جهش قیمت مسکن صرفا در حد ۵ تا ۷ درصد در نوسان خواهد بود.
اظهارات این کارشناس در حالی است که اخیرا بانک مرکزی با افزایش تسهیلات خرید مسکن تا سقف ۲۸۰ میلیون تومان مخالفت کرد. سقف این وام برای زوجین هم اکنون ۱۶۰ میلیون تومان است که با این رقم خیلی از افراد قادر به خرید مسکن نبوده‌اند چون باید حداکثر ۱۰۰ میلیون آورده نقدی داشته باشند تا بتوانند خرید انجام دهند.
با این حال عده‌ای از کارشناسان و همچنین وزیر راه و شهرسازی اطمینان دارند که بالا بردن رقم تسهیلات اثرات تورمی در بازار مسکن ایجاد می‌کند.

>نگران‌ها چه کسانی هستند؟
از سوی دیگر، رصد شرایط فعلی بازار مسکن گویای دو ویژگی کاهش قدرت خرید و افت شدید معاملات است. طبق آمار اتحادیه املاک در ۲۰ روز ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۸ خرید و فروش ملک در تهران نسبت به زمان مشابه سال قبل معادل ۵۱ درصد کاهش یافته است؛ زیرا سرمایه گذاران حرفه‌ای که سال گذشته حضور چشمگیری در بازار داشتند هم اکنون به ندرت دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد این افراد خرید‌های خود را سال قبل انجام داده‌اند و مترصد جهش قیمت برای عرضه و فروش املاک خود هستند. با این حال،‌اندک خریدارانی هم که هم اکنون در بازار حضور دارند، متقاضیان مصرفی هستند که از رشد مجدد قیمت‌ها نگرانند.
بر همین اساس، در حال حاضر شرایط برای مصرف کننده واقعی خرید ملک بسیار مساعد است بخصوص که در ماه رمضان نیز به روال سنت هرساله، رکود و رخوت بر بازار مسکن حاکم است و فروشندگان منتظر مشتری هستند بنا بر این اگر کسی بتواند در روزهای پیش رو اقدام به خرید کند، به نوعی می‌توان گفت بُرد کرده است چون مشخص نیست که چند ماه بعد بتواند ملکی را که امروز می‌تواند بخرد با همان قدرت مالی قبل خریداری کند..
اوضاع فعلی حاکی از آن است که هر دو سوی عرضه و تقاضا با احتیاط، اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند. برخی از فروشندگان معتقدند که قیمت‌ها در آینده بالاتر خواهد رفت، اما سازندگان حرفه‌ای می‌گویند که هرکس در شرایط فعلی اقدام به فروش کند، سود خواهد کرد. محاسبات نیز حاکی از آن است که این ایده که رشد قیمت سقف خود را پر کرده است چندان قابل اطمینان نیست. همین موضوع، چشم‌انداز تورم مجدد در بازار مسکن را در اذهان مفتوح باقی گذاشته است..

>جهش قیمت در راه است؟
از سوی دیگر برخی اظهارنظرهای خوش بینانه هم وجود دارد که وقوع جهش قیمتی را منتفی می‌دانند.
یک کارشناس با بیان این‌که هم‌اکنون در بازار مسکن هرکس بفروشد، سود خواهد کرد، گفت: قیمت خانه به سقف توان طرف تقاضا رسیده و هیچ جایی برای التهاب مجدد وجود ندارد.
عباس زینعلی می‌گوید: به نظرم افزایش قیمتی که از بهمن ماه سال گذشته در بازار مسکن اتفاق افتاد، ظرفیت این بخش را به اشباع رسانده است. هم‌اکنون قیمت مسکن به سقف رسیده و بالاتر از این رقم‌ها دیگر مفهومی ندارد. ممکن است مالکان، مجدداً دلشان بخواهد قیمت اسمی را بالا ببرند، ولی هیچ وقت تقاضای موثری برای آن مبالغ به وجود نخواهد آمد. حداقل در فضا و حجم اقتصادی امروز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
متولیان بخش مسکن هم دیدگاه متفاوت خود را دارند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: شواهد و قرائن بر اساس چرخه‌های رونق و رکود نشان می‌دهد هم اکنون قیمت مسکن به ثبات رسیده و تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان بالا نرود، شاهد جهش قیمت نخواهیم بود.
مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ شرایطی مشابه سال ۱۳۹۱ را تجربه کرد. بدین صورت که افزایش قیمت در بازار‌های موازی همچون طلا و ارز به رشد بیش از حد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی منجر شد. همین موضوع، کاهش معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ را به همراه داشت و پیش بینی می‌شود این وضعیت برای سال ۱۳۹۸ نیز ادامه پیدا کند.
وی افزود: ممکن است در مواردی بعضی سازندگان یا مالکان، قیمت‌های نامتعارف برای منطقه خود تعیین کنند، اما روند کلی بازار مسکن به سمت ثبات قیمت می‌رود. حداکثر رشدی که برای بازار مسکن می‌توان متصور بود همسطح تورم عمومی یا حتی پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود.
به نظر می‌رسد بازار مسکن آنگونه که فعالان این عرصه یعنی بنگاهداران می‌گویند کماکان تا پایان فروردین نامعلوم بوده و در نتیجه هنوز به قیمت نرسیده است. این اتفاق تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت اما پس از آن نمی‌توان ارزیابی متقن و دقیقی برای این بازار ارائه داد.