بورس تهران باز هم رکورد زد

آرمان- زینب مختاری: بورس تهران روز گذشته رکورد‌های پیشین خود را جابجا کرد تا قله 200‌هزار واحدی را فتح کرد باشد و از مرز 201‌هزار واحد هم گذر کند. بورس تهران روز گذشته را در حالی به پایان رساند که شاخص کل به 201‌هزار و 805 واحد و شاخص صنعت نیز به 181‌هزار و 647 واحد رسیده بود. از ابتدای بازشدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با شیب کاهنده شروع به رشد کرده بود و در پایان توانست رکورد پیشین خود را افزایش دهد.
سال 97 را می‌توان به‌عنوان سالی تاریخی در سابقه بورس تهران ثبت کرد؛ فتح رکوردهای متعدد و پیاپی در این سال و جهش بازار سرمایه تا 195‌هزار واحد یکی از آمارهای مثبت این بازار در سال گذشته است. اگرچه این رشد شاخص‌ها بیشتر به‌دلیل افزایش نرخ ارز رخ داد و به معنای شرایط مساعد اقتصادی نبود اما در حوزه بورس و بازار سرمایه عملکرد مثبتی تلقی می‌شد. پس از مهرماه و در ادامه سال 97، شاخص‌ها با روندی کاهشی مواجه شد و در محدوده 150 تا 160‌هزار واحد آرام گرفت. صاحب‌نظران این نوسانات شاخص کل را موجب بهره‌مندی حرفه‌ای‌های بازار سرمایه از سود معاملات دانسته‌اند. در این میان، نوسان‌گیران هم توانستند سود خوبی از خرید و فروش سهام حتی در سهم‌های کوچک و اندک ببرند. این روند تا پایان سال 97 نیز ادامه یافت. بورس تهران توانست آغازین روزهای سال 98 را نیز با رشد شاخص‌ها آغاز کند و تنها در یک روز کمی افت داشته باشد. اما با آغاز هفته جاری، بازار سرمایه همواره در حال رکوردزنی بوده است که این روند فعالان این بازار را از سرمایه‌گذاری در بورس راضی نگاه داشته است. کارشناسان بازار سرمایه در صورت ثبات سیاسی و اقتصادی، تداوم رشد شاخص‌ها را برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنند.
گزارش مثبت عملکرد شرکت‌ها
روز یکشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران برای اولین بار توانست از تراز ۱۹۶‌هزار واحدی عبور کند. این در حالی بود که در مهرماه سال ۹۷ شاخص کل توانسته بود تا نیمه کانال ۱۹۵‌هزار واحدی بالا رود و رکوردی جدید ثبت کند. اما روز دوشنبه شاخص کل توانست با سیر صعودی حدود پنج‌هزار واحدی به مرز 202‌هزار واحد هم نزدیک شود تا آمار جدیدی را به تاریخ بورس تهران بیافزاید. به گزارش ایسنا، از ابتدای سال ۱۳۹۷ با افزایش لجام‌گسیخته قیمت ارزهای خارجی، قیمت سهم‌های صادرات‌محور در بورس اوراق بهادار تهران رشد کرد و نمایانگر اصلی بازار سرمایه بارها کانال‌شکنی کرد. در سال جاری نیز از روزهای معاملاتی ابتدایی شاهد رشد قیمت دلار بودیم. البته این رشد نسبت به سال گذشته آرامتر رخ داد. در نتیجه افزایش قیمت دلار در کنار انتشار صورت‌های مالی ۱۲‌ماهه شرکت‌های بورسی که نشان از افزایش سود هر سهام شرکت‌ها ناشی از افزایش قیمت دلار بود، سبب شد قیمت سهم‌ها با افزایش مواجه شود و بار دیگر شاخص‌های بازار سرمایه پی‌درپی کانال‌شکنی کنند.


تقویت بازار سرمایه با ورود نقدینگی
در این میان برخی از صاحب‌نظران یکی از دلایل اصلی این رشد چشمگیر را به منزله مشکلات اقتصادی داخلی و در پی آن افزایش نرخ ارز می‌دانند و بر این باورند که شرکت‌های صادرات‌محور به‌دلیل افزایش نرخ ارز سودآور‌تر شده و شاخص‌ها را جابجا می‌کنند. اما نباید از نظر دور داشت که در چندماهه اخیر به‌ویژه اسفند سال گذشته، ورود نقدینگی به این بازار نیز توانسته است سهم بزرگی از بار رشد بورس و فرابورس را به دوش بکشد. پیش از این یک کارشناس بازار سرمایه به «آرمان»‌گفته بود: با توجه به رکود نسبی که در بازارهای موازی شاهد هستیم، نقدینگی در حال ورود به بازار سرمایه است و تقریبا می‌توان گفت از میانه اسفندماه، شاهد جریان مثبت ورود نقدینگی از طرف افراد حقیقی به بازار هستیم. همایون دارابی تاکید کرده بود: در همین حال، بازارهای موازی یعنی سکه، ارز، املاک و مستغلات و خودرو تقریبا در سال گذشته به اوج خود رسیدند و در حال حاضر، قیمت‌های بالاتر برای آنها کمتر قابل ‌تصور است؛ پس بازار از نظر ورود نقدینگی در حال تقویت است. او در این ارزیابی، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و عبور آن از مرز 70 دلار را نیز در رشد شاخص‌ها موثر دانسته و موجب تقویت سهام بخش انرژی و پتروشیمی دانسته است.
بورس، کامودیتی‌محور است
همچنین یک مدرس دانشگاه دلایل رشد شاخص را به‌دلیل کامودیتی‌محور‌بودن بازار سرمایه ایران می‌داند و معتقد است از همین لحاظ، افزایش قیمت ارز و سودآوری شرکت‌های بورسی، خود را در قیمت سهام منعکس کرده است. کوروش شمس در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد، اظهار کرد: بازار سرمایه و سهامی که در آن معامله می‌شود، چشم‌انداز و لبه اقتصادی کشور را نشان می‌دهد؛ چرا که اغلب شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه ایران، از شرکت‌های تاثیر‌گذار و بزرگ کشورند و از صنایع کلیدی و مادر همچون پتروشیمی ، خودروسازی، بانکی، سیمان و غیره در آن حضور دارند. او با بیان اینکه بازار سرمایه کشور همچنین از قیمت‌های کامودیتی در جهان مانند مواد پایه، فلزی، پتروشیمی، پالایشگاهی، سنگ آهن، مس و غیره متاثر می‌شود ، تصریح کرد:از سال گذشته تاکنون شاخص بورس به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ دلار و قیمت مواد پایه در بازارهای جهانی رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است.