کمک حشدالشعبی به سیل زدگان از مهمان نوازی ایرانی ها تا بغض بیگانگان

ادیب- شب گذشته فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که در آن  نیروهای مردمی عراق (حشدالشعبی) که برای کمک رسانی به سیل زدگان ایرانی به استان های خوزستان و لرستان سفر کرده اند، حین عبور از کوچه های پلدختر، در کنار امدادرسانان ایرانی شعار می دهند: «ایران و العراق لایمکن الفراق» به این معنا که جدایی ایران و عراق ممکن نیست. روی خودروهای راه سازی که این گروه برای لای روبی و گل روبی با خود به مناطق سیل زده برده است نیز  شعار معروف «حب الحسین یجمعنا» در کنار پرچم های ایران و عراق درج شده است. شعاری که زائران ایرانی آن را در راهپیمایی اربعین روی پرچم ها و کوله پشتی های خود درج می کنند. حضور امدادرسانان غیرایرانی در بلایای طبیعی کشورمان شاید در این وسعت برای نخستین بار در سال های اخیر باشد؛ به گفته ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد تعداد مجاهدان عراقی وارد شده به ایران در قالب کاروان های امدادی حشدالشعبی، به صدها تن می رسد. همچنین از جنبش «مقاومت اسلامی نُجبای عراق» هم ده ها خودروی امدادی وارد کشور شدند. به این فهرست باید نیروهای کمکی از لشکر فاطمیون افغانستان را هم اضافه کرد که در دو استان خوزستان و لرستان در حال خروج گل های ناشی از سیل از خانه های مردم و باز کردن معابر هستند. در روزهای گذشته نیروهای حشدالشعبی علاوه بر وظیفه جلوگیری از ورود سیل به عراق، کمک های جمع آوری شده مردم عراق را نیز به سیل زدگان خوزستان تحویل داده اند.
روبات های توئیتری جریان منافقین عملیات خود را آغاز کردند
با این حال و به رغم مهمان نوازی گرم مردم خوزستان و تمجید افکار عمومی از روحیه امدادرسانی این نیروها، در فضای مجازی برخی روبات های توئیتری جریان منافقین و اپوزیسیون شروع به شبهه پراکنی درباره علت و چند و چون حضور این گروه ها  که از اصلی ترین گروه هایی هستند که با داعش مقابله کرده اند، کردند. در این بین، پس از انتقاد یک سلبریتی از حضور نیروهای امدادرسان حشدالشعبی، صبا آذرپیک خبرنگار اصلاح طلب و فعال حوزه اجتماعی با او وارد جدل شد و از این حضور دفاع کرد. مثل همیشه رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع و مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین نیز که اسناد وابستگی آن ها به سعودی ها و آمریکایی ها اظهر من الشمس است، به میدان آمدند و علیه این گروه های مردمی توئیت پراکنی کردند و مدعی شدند که مردم! از حضور آن ها رضایت ندارند! این تلاش ها در حالی است که در روزهای گذشته کوچک ترین بگومگوی استاندار خوزستان با یک شهروند عادی به نحوی بازتاب داشت که استاندار خوزستان بلافاصله از رفتار خود عذرخواهی کرد. به عبارت دیگر در فضایی که کوچک ترین تحولات در فضای مجازی مخفی نمی ماند ادعاهایی از این دست بدون سند مطرح و البته با دست رد اکثریت قاطع کاربران مواجه می شود. منتقدان این حضور همچنین پاسخ نمی دهند که در صورت صحت این ادعا، حجم انبوه محموله های آب، دارو، غذا، فرش، لباس و تجهیزات مقابله با سیل به چه جهت وارد ایران شده است!
دفاع  مهاجرانی از حشدالشعبی


واکنش منتقدان حضور حشدالشعبی برای برخی چهره های شاخص فضای مجازی که لزوماً مدافع تام و تمام حکومت هم محسوب نمی شوند، عجیب بوده است. عطاء ا... مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد در توئیتی نوشت: «‌حشدالشعبی (بسیج ملی) عراق، با فتوای آیت ا... سیستانی تاسیس شد و با یاری سپاه قدس توسعه پیدا کرد. در سرکوب داعش و برکندن ریشه داعش که از سوی آمریکا و ارتجاع عربی حمایت می شد، حشد الشعبی نقش درجه اول داشت. مخالفت با حشدالشعبی از سوی VOA و رادیو فردا و شازده و رجویستا کاملا طبیعی است.»
توئیت محمدرضا جلایی پور از خوزستان
همچنین محمدرضا جلایی پور (فعال اصلاح طلب که در خوزستان حضور دارد) در توئیتر خود نوشت: تنها لودری که در منطقه‌ گلدشت اهواز داشت برای ساختن سیل‌بند به ایرانیان عرب این محله‌ محروم کمک می‌کرد متعلق به  حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) بود و اهالی محل هم به وضوح از کمک نیروهای مردمی همسایه‌ عراقی‌شان راضی بودند. بامزه این که کسانی با ژست ملی‌گرایانه بیشترین حمله را به آن‌ها دارند که خودشان وابسته به پول بن‌سلمان و نتانیاهو و ترامپ‌اند و در صف اول عکس یادگاری با ایران‌ستیزان و حمایت از مداخله‌ آمریکا و انواع تحریم علیه ایران و حضور نظامی آمریکا در منطقه‌‌اند و در خفا هم دلشان برای حمله‌ نظامی آمریکا به ایران لک زده!
فرهمند: در میان سیل زدگان واکنشی منفی علیه حشدالشعبی وجود ندارد
مهرداد فرهمند خبرنگار خارج نشین هم در مطلبی نوشت: «واکنش یکی از «سلبریتی» های وطنی هم به گونه ای است که انگار ارتش صدام دوباره خرمشهر را گرفته است. تا جایی که بنده می دانم، حشد الشعبی را ایران در عراق به راه انداخت... بعید می دانم اگر نیروهای آمریکایی در خلیج فارس که دست به ماشه در آماده باشند تا اگر فرمان رسید به ایران حمله کنند، برای کمک به سیل زدگان به ایران می آمدند، با چنین واکنشی روبه رو می شدند. البته به گمانم این واکنش ها به حشد الشعبی محدود به فضای مجازی و از سوی کسانی است که دور ایستاده اند وگرنه در عالم واقع و به ویژه میان سیل زدگان، تصور نمی کنم واکنشی منفی به حشد الشعبی نمود پیدا کرده باشد». کار به این جا ختم نشد و حتی تلویزیون بی بی سی هم در گزارش خود اذعان کرد که «تأمین کالاهای اساسی، ساخت مساجد و مدارس و اعزام تیم‌های جهادی از جمله برنامه‌های نیروهای عراقی در ایران است» تعدادی از کاربران هم تصویری از هادی العامری فرمانده کنونی حشدالشعبی را منتشر کردند که در زمان تجاوز صدام به ایران، دوشادوش رزمندگان ایرانی با رژیم بعث جنگید. برخی کاربران تصویر سید هاشم الحیدری معاون فرهنگی حشدالشعبی در جمع جهادگران عراقی حاضر در روستاهای منطقه پلدختر را منتشر کردند. در ویدئویی که از الحیدری منتشر شده می گوید: ما یک جبهه هستیم؛ ایران و عراق یک هدف دارند و یک دشمن.
فعالان فضای مجازی هم در واکنش های جالبی نوشتند:
* تا دیروز می‌گفتن متحدین شما که براشون پول در عراق و سوریه خرج کردید، اکنون در گرفتاری سیل کجا هستند، کمکتان کنند؟! حالا که حشد الشعبی عراق به کمک مان آمده می گویند این نقض حاکمیت ملی است!
* عراق و سوریه بزرگ ترین موانع حمله نظامی به ایران هستند، تخریب رابطه ایران با این دو کشور، هیچ معنایی جز صاف کردن جاده برای رسیدن سربازهای آمریکایی به تهران نداره!
 
   خبر مرتبط
ابومهدی: هدف ما این است مردم 2 طرف مرز آسیب نبینند

رئیس سازمان بسیج مردمی عراق ضمن تشکر از این که دولت ایران اجازه کمک رسانی را داده، با حضور در مرکز مدیریت و کنترل حوادث مدیریت بحران خوزستان گفت: ستادی را در ایران تشکیل داده ایم و برخی از کمک های مردمی عراق از دیروز وارد شده است که روز به روز نیز این کمک ها افزایش می یابد. هم اینک آمادگی ساخت چندین بیمارستان صحرایی را داریم. وی با اشاره به مسئله مدیریت آب بیان کرد: یکی از اهداف سفر ما به خوزستان شرکت در حوزه مدیریت آب است تا آب های مرزی طوری مدیریت شوند که مردم دو طرف مرز آسیب نبینند. به گزارش ایرنا المهندس، خوزستان را نماد مقاومت دانست و افزود: وظیفه خود دانستیم در مشکل فعلی که برای ایران ایجاد شده حضور داشته باشیم چرا که معتقدیم مردم عزیز خوزستان و ایران به ما خیلی کمک کردند و می توان گفت از40 سال پیش با شروع انقلاب اسلامی ایران تا به امروز دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی ضد صدام، ضد اشغالگران و ضد داعش به ما کمک کرده است. این فرمانده عراقی در گفت و گو با حوزه نیوز هم گفت: ما مدیون مردم ایران بالأخص خوزستانی‌ها هستیم.