سیل اخیر در ایران علاوه‌بر خسارات مادی حاوی رخدادهای سیاسی و واکنش‌های مرتبط با آن است؛

حساسیت‌ها از«حشدالشعبی» تا «جمعیت امام علی(ع)»
همدلی| گروه سیاسی ـ مرسوم است که پس از رخداد بلایای طبیعی در هر کشوری، سایر کشورها اعم از آنهایی که روابط نزدیک با کشور بلادیده دارند یا ندارند، تحت عنوان‌های گوناگون به کمک آسیب‌دیدگان می‌شتابند. در کشورهای توسعه یافته این کمک‌ها بیشتر از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و «سمن»ها صورت می‌گیرد و متعاقب آن، دولت‌ها نیز در پوشش سازمان‌هایی مانند صلیب سرخ و هلال احمر، کمک‌های کالایی یا امدادرسانی را انجام می‌دهند. این سازمان‌ها عموما و به‌صورت تخصصی شناسه‌های امدادرسانی و البته غیرنظامی دارند. هرچند طبیعی است که امکانات لجستیکی نیروهای نظامی مانند هلی‌کوپتر، هواپیما، نفربر و نیروهای دوره دیده نظامی نیز نقش به‌سزایی در امداد رسانی دارند که البته بازهم عموما توسط نیروهای نظامی کشور خسارت دیده تامین می‌شود. با این تفاسیر حضور نیروهای شبه نظامی «حشدالشعبی» عراق در ایران واکنش‌ها، گمانه‌زنی‌ها و پرسش‌های بسیاری را در سطح جامعه مطرح کرده که حضور این گروه، اساسا چه پیامدهای مفیدی برای سیل‌زدگان استان خوزستان دارد؟
در همین خصوص، «ابومهدی المهندس»، یکی از فرماندهان ارشد گروه حشد الشعبی یا همان بسیج مردمی عراق که به توصیه‌ی «آیت‌الله علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان و کمک‌های نیروی قدس برای رویارویی با داعش در عراق و سوریه تشکیل شده بود، در توضیحاتی گفته: «با شماری از نیروهای حشد الشعبی به خوزستان آمده‌ایم و این نیروها در خوزستان مستقر شده‌اند».
به گزارش ایسنا، «المهندس» دلیل حضور این دسته از شبه‌نظامیان حشدالشعبی در خاک ایران را کمک به سیل‌زدگان ذکر کرد و گفت: «بخشی از امکانات مورد نیاز وارد شده‌ و بخش دیگری از این امکانات وارد خواهد شد».


از سویی «علی ساری»، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرناپلاس در پاسخ به این پرسش که «آیا این نیروها، ادوات جنگی و نظامی هم همراه خود دارند یا نه» گفت: «من در این زمینه نمی‌توانم اظهارنظر کنم، چون اطلاعاتی ندارم». نماینده مردم اهواز درباره نهاد هماهنگ‌کننده نیروهای حشدالشعبی نیز گفت: «معمولاً هماهنگی در این سطح باید از طریق حوزه خارج از کشور یعنی سپاه قدس باشد، اما اینکه از کدام مسیر هماهنگی حضور آن‌ها انجام شده، اطلاعاتی ندارم».
نماینده اهواز ادامه داده: «من از نزدیک آن‌ها را ندیدم، ولی در همین حد کسب اطلاع کردم که برای کمک به سیل‌زدگان وارد کشور شده‌اند».
روز یکشنبه گذشته نیز، «جمال شاکرمی»، فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام، از ورود «کاروانی بزرگ» از نیروهای حشدالشعبی و جنبش نجبا که هم‌پیمان جمهوری اسلامی هستند به خاک ایران و در برخی مناطق سیل‌زده کشورمان خبر داد.
حشد الشعبی زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران تاسیس شده و روزنامه کیهان نیز درباره حضور آنان نوشت: ورود آنها به ایران به دعوت «سرلشکر قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس، بوده است. این روزنامه همچنین از ورود افرادی از گروه شبه‌نظامی شیعه موسوم به «لشکر فاطمیون» افغانستان به مناطق سیل‌زده ایران خبر داد.
خبرگزاری مهر هم روز یکشنبه نوشت که حدود ۵۰ کامیون به همراه ابومهدی المهندس از مرز شلمچه وارد ایران شده‌اند.
اما نکته حساسیت برانگیز این است که «موسی غضنفرآبادی»، رئیس دادگاه انقلاب تهران، در اسفند سال گذشته گفته بود :«اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد». او همچنین گفته بود: «آنهایی که انقلاب اسلامی را عمیقاً قبول دارند، می‌دانند که این انقلاب بسترساز برای حرکتی عظیم است. این چشمه جوشان در حرکت خواهد بود تا به هدفش برسد».
همچنین «شاهین حسنوند»، رئیس پلیس فتا استان خوزستان، درباره حساسیت‌ها و شایعاتی که بعد از حضور این نیروها پراکنده شده به خبرگزاری فارس گفت که این نهاد، ۲۴ نفر از کاربرانی را که «با پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند» شناسایی و بازداشت کرده است.
جمعیت امام علی(ع)، کارکردها و اتهام‌ها
جمعیت امام علی(ع)، آن‌گونه که در تارنمای آن آمده: «یک سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ به‌صورت رسمی با شماره ۱۹۰۶۱ به ثبت رسید و فعالیت خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند.
این جمعیت در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) با ثبت مقام مشورتی در سازمان ملل متحد و همچنین عضویت در شورای امور اقتصادی-اجتماعی این سازمان بین‌المللی به‌ عنوان یکی از نهاد‌های فعال در زمینه کاهش معضلات اجتماعی معرفی شده است. جامعه هدف جمعیت امام علی(ع) را کودکان و زنان آسیب دیده تشکیل می‌دهند. بنیان‌گذار افکار و اندیشه‌های جمعیت «شارمین میمندی‌نژاد» است. میمندی نژاد، موسس جمعیت امام علی(ع) است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنر دانشگاه تهران است  و سابقه تدریس تئاتر و تئاتر درمانی در دانشکده هنر دانشگاه تهران به عنوان استاد و همچنین سابقه کار تئاتر و فعالیت در صدا و سیما در سال‌های دور را در کارنامه شغلی و هنری خود دارد. این در حالی است که دیروز روزنامه کیهان، با حمله به جمعیت امام علی(ع) و شارمین میمندی‌نژاد، موسس آن، آن‌ها را به فعالیت علیه حکومت و باورهای آن متهم کرده است. کیهان در مطلب خود جمعیت امام علی(ع) را به «ترویج خرافات، سیاه‌نمایی علیه انقلاب» و همچنین توهین به امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران متهم کرده است.
مطلب کیهان پس از آن منتشر شد که گروهی از خبرنگاران و کاربران با سمت‌وسوهایی خاص در شبکه‌های مجازی، اتهام‌هایی به این جمعیت وارد کردند تا جایی که برخی آن را با «سازمان مجاهدین(منافقین) خلق» مقایسه کرده‌اند.
جمعیت امام علی(ع) در پاسخ به این حملات گفته مسایلی چون «ترویج بهاییت، همجنسگرایی و وابستگی به خارج» برای انحراف افکار عمومی مطرح شده و این حملات «هزینه‌ای است که یک سازمان مردم نهاد برای حفظ استقلال باید بپردازد». حملات به جمعیت امام علی(ع) بخشی از جدال‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی است که به دنبال سیل‌های مرگبار اخیر در فضای سیاسی ایران به راه افتاده است. البته این نخستین بار نیست که این روزنامه به اتهام زنی علیه جمعیت امام علی(ع) پرداخته است. کیهان مسئولان دولتی را نیز به دلیل حمایت از این جمعیت محکوم کرده است. چندی پیش نیز این روزنامه همیشه در صحنه، پدر میمندی‌نژاد را متهم به همکاری با دربار پهلوی کرده بود و معلوم نیست چه نسبتی بین همکاری پدر میمندی‌نژاد با دربار پهلوی و کارکردهای مردمی و مشارکت‌های عمومی و سودمند این جمعیت پس از نزدیک به 20 سال فعالیت وجود دارد؟
این‌که بخشی از حاکمیت با حضور نهادهای مدنی در عرصه عمومی مخالفت می‌کنند سابقه‌ای طولانی دارد. هنوز یادمان نرفته که دو  سازمان مستقل حمایت از حقوق کودکان یکی در تهران یعنی مرکز «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» و دیگری در تبریز یعنی «انجمن دوستداران حقوق کودک» به دلایل غیرقابل توجیه و مبهمی چون «برخی موانع» از فعالیت منع شدند. این در حالی است که تامین نیازهای اساسی جامعه بر عهده دولت است که باید در برطرف کردن نیازهای اساسی جامعه کوشا باشد. در کنار این کمک‌ها و توجه‌های دولت، نهادهای مدنی نیز منطبق بر اساس‌نامه و برنامه‎ راهبردی که در نظر دارند نیز به دولت کمک می‌کنند. در هیج‌کجای دنیا سابقه ندارد که نیازهای اساسی جامعه در شرایط بحرانی یا ضروری را تنها نهادهای مردمی و مدنی تامین و برطرف کنند. کیهان نیز با بیرون ایستادن از این اتفاقات‌، نه تنها در پی کمک و برطرف کردن برنیامده بلکه مانع از همکاری و کمک چنین نهادهای مردم‌نهادی شده است. در حالی که اکثر نظریه‌پردازان حوزه سیاست و جامعه‌شناسان بر این باور هستند که یکی از بهترین راه‌حل‌های برطرف کردن و حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی«نهادهای مدنی» مستقل هستند.
با این حال جمعیت امام علی(ع) در ابتدا از سوی جمعی از دانشجویان پا گرفت و سپس از سایر اقشار و مردم علاقه‌مند به فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی، امدادی و خیریه عضوگیری کرد. جمعیت معتقد به تقویت مشارکت عمومی به ویژه حضور فرهیختگان در سیاست‌های اجتماعی و بازخوانی آیین‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی در جهت ارتقای وضعیت اجتماعی و انسانی در جامعه است. ماموریت جمعیت امام علی‌(ع) رسیدن به جهانی استوار بر پایه عدالت و صلح با نگاه ویژه به افراد آسیب‌پذیر به‌ویژه کودکان است. در همین راستا در حدود ۳۵۰۰ کودک نیازمند به کمک در سراسر کشور در خانه‌های ایرانی تحت پوشش خدمات جمعیت امام علی(ع) قرار دارند.
به گفته تارنمای رسمی این جمعیت در حال حاضر ۳۶ خانه ایرانی و ۱۰ نمایندگی فعال در شهر تهران (در دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران و دیگر نقاط شهر ) و نزدیک به ۱۰ هزار عضو فعال در سراسر ایران دارد. عمده فعالیت این انجمن در خصوص کمک به کودکان و زنان نیازمند است.