برگردیم به سوال اول: آیا اینجا کسی فوتبال را دوست دارد؟

فرشاد کاس‌نژاد
تولید این ‌همه نفرت، ساختن فضایی پر از سوءتفاهم و جدل‌های هواداری مرگبار (به راستی مرگبار)، این همه ناسزا و ناروا، این همه شدت در قضاوت‌ها و این غلیظ بودن در برداشت‌ها از کجا می‌آید؟ چه خشم و چه نفرتی هر آن در حال آزاد شدن است؟ باید به سوال اول برگشت: آیا واقعا کسی اینجا فوتبال را دوست دارد؟
به جای هر نمایش جذابی از فوتبال ایران در جذاب‌ترین هفته‌هایش، نمایشی از کینه همه جا تصویر می‌شود، در متن‌های غلط غلوط اینستاگرام و توییتر و تلگرام و در موج‌های نفرت‌ساز. این چه بلبشویی ا‌ست که اسمش را فوتبال گذاشته‌اید؟
تبانی، شرط‌بندی، اخراج، انکار. اینجا، وسط این شلوغ‌کاری‌ها کسی فوتبال را دوست دارد؟


فوتبال ایران جدل چندساله کی‌روش و برانکو را تجربه کرده بود، تجربه‌ای تلخ که حاصلش نفرت‌های هواداری شد. نفرت‌هایی که هنوز از یاد نرفته‌اند. امروز اما بدون جدل کی‌روش و برانکو نیز همچنان فضا برای همان جنس جدل‌ها آماده است. حتی جدل‌ها سخیف‌تر شده‌اند، خالی از معنا و خالی از هر حرف جدی.
در این فضا بی‌شک چه حرف‌های جدی و مهمی گم می‌شوند، چه چهره‌هایی تخریب می‌شوند و چه ماجراهای بی‌مایه و بی‌مفهومی حرف روز هستند.
این یک معنا دارد. همه چیز آماده است برای دست نخوردن به هیچ جریانی، همه چیز آماده است برای اینکه هیچ اتفاق تازه‌ای رخ ندهد و هیچ حرف تازه‌ای شنیده نشود. چشم چشم را نمی‌بیند، صدا به صدا نمی‌رسد.
در این فضا فوتبال ایران می‌خواهد سرمربی تیم ملی انتخاب کند. فرصتی هست برای بحث؟ در این فضا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس همچنان یک بحث بی‌ثمر باقی می‌ماند. فرصتی هست برای بحث؟ در این فضا مساله بازنشسته‌ها در فدراسیون فوتبال - معجزه‌آسا - حل می‌شود. فرصتی هست برای بحث؟
هر بار یک موج همه چیز را با خودش می‌برد، تمام حرف‌ها و بحث‌های پیشین را. همه چیز نابود می‌شود تا یک حرف به روایت دهان‌ها و قلم‌ها حرف روز باشد و غوغا بسازد. از دل این غوغاها هیچ اتفاقی زاییده نمی‌شود، جز نفرت بیشتر، جز یک مشت حرف بیراه و شایعه و تهمت.
فوتبال، فراموش ‌شده بزرگ در این همه بحث درباره فوتبال است. خبرها فوتبال را بلعیده‌اند. فوتبال همان اندازه که گرفتار درونش است، تصویر بیرونی که رسانه‌ها برایش می‌سازند تصویر سخیف و بی‌کتابی ‌ا‌ست. رسیده‌ایم به اینجا که این و آن مبادا چیزی گفته باشند و ما نشنیده باشیم. خرده خبرها فوتبال را بلعیده‌اند و از فوتبال هر روز یک مشت خبر و نظر خشن به جا می‌ماند. در تصویر کردن آنچه تمام جذابیت فوتبال است، هنری پیدا نیست.