رونق بورس به جای رونق تولید!

اسدالله خسروی: در حالی سریال رکوردشکنی‌های بورس ادامه دارد که نه‌تنها هیچ اتفاق مثبتی در جهت رونق اقتصادی و بهبود شرایط تولید نیفتاده، بلکه آمارها از منفی بودن رشد اقتصادی خبر می‌دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته شاخص بورس در قله 201 هزار واحد قرار گرفت تا شگفتی‌ از رونق در بازار سرمایه به حد اعلا برسد اما بسیاری این عدد را غیرواقعی و رکوردشکنی‌ها را به علت شرایط خاص اقتصادی و نوسانات نرخ ارز و رونق مقطعی در بخش‌های محدودی مانند پتروشیمی‌ها و بانک‌ها می‌دانند. در این شرایط دیروز صف خرید سهام برخی پتروشیمی‌ها و بانک‌ها رکورد بی‌سابقه 201 هزار را به ثبت رساند.
در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه 7‌میلیارد و 617 میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 14 هزار و 788 میلیارد ریال در 329 هزار نوبت دادوستد شد و شاخص بورس با رشد 5721 واحدی در ارتفاع 201 هزار و 805 واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای بانک تجارت، معدنی و صنعتی گل‌گهر و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شهد، پتروشیمی شیراز و قند اصفهان با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت‌سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 1649 واحد، کل (هموزن) 866 واحد، قیمت (هموزن) 604 واحد، آزاد شناور 6957 واحد و شاخص‌های‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 4675 واحد و 9228 واحد رشد را به‌ثبت رساندند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شاخص کل بورس، شاخص مناسبی برای نشان دادن وضعیت فعلی اقتصاد نیست و عوامل گوناگونی مانند توقف تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات برخی کالاهای اساسی و همچنین کاهش ارزش پول ملی باعث رونق بورس شده و آنچه دولت انجام می‌دهد، با اهداف تعیین‌شده برای رونق تولید و تسهیل امور برای تولیدکنندگان فاصله بسیار دارد.
رونق بورس ناشی از تسعیر نرخ ارز است
در همین حال هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، رشد شاخص بورس و عبور آن از قله 200 هزار واحدی را ناشی از تسعیر نرخ ارز دانست و گفت: رشد واقعی شاخص بورس برگرفته از رونق تولید و تحرک‌بخشی کل اقتصاد کشور است و اینکه اکنون بازار سرمایه در مسیر رونق، پله‌های صعود را می‌پیماید به علت تغییر نرخ ارز از 4200 تومان به بیش از 8 هزار تومان است که شرکت‌های پتروشیمی را سودآور کرده است. وی با بیان اینکه تولید اکنون در کشور رمق و رونق چندانی ندارد، افزود: نباید رشد شاخص بورس را واقعی تلقی کنیم، چرا که این رشد شاخص بورس ناشی از 2 برابر شدن قیمت کالاها در نتیجه تغییر نرخ ارز از 4200 تومان به 8200 تومان است. این نماینده مجلس تصریح کرد: آینده بازار سرمایه چنانچه با بی‌رمقی تولید در کشور همراه شود مثل این روزهای بورس نخواهد بود. در چنین شرایطی تمرکز بر رونق اقتصاد کشور بویژه توجه به تولید ملی می‌تواند بورس را با رشد واقعی شاخص‌ها پویا کند.


رشد شاخص بورس دوره‌ای است
حسن اعتضادی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه گفت: شاخص بورس بیانگر رونق اقتصاد در هر کشور است اما از آنجایی که اکثر شرکت‌ها و مراکز تولید حال و روز خوبی ندارند، بنابراین رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه مبهم بوده و واقعی نیست. وی رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه را مقطعی و ناشی از رشد قیمت محصولات شرکت‌های پتروشیمی عنوان کرد و افزود: تغییر نرخ ارز بورس را رونق داده است اما نباید این رشد را اصلی و واقعی دانست. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صنایع و مراکز تولید با مشکل سرمایه در گردش مواجهند و هزینه‌های آنها نیز با رشد نرخ ارز برای تامین مواد اولیه و... افزایش یافته است، افزود: پیش‌بینی از آینده بازار سرمایه سخت است، چرا که تولید روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.
بازار سرمایه پررونق‌تر خواهد شد
محمد آرام، کارشناس بازار سرمایه هم درباره علل رشد شاخص بورس در چند ماه اخیر بویژه فروردین سال جاری به «وطن‌امروز» گفت: رشد شاخص بورس متاثر از عواملی نظیر اعمال سیاست‌های بانک مرکزی در پایین نگه داشتن نرخ سود بانکی، تزریق منابع جدید به بازار سرمایه، رونق بازار کالاهای بورسی و در نهایت تصمیم به برداشت چند میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای پرداخت خسارت به سیل‌زدگان و مرمت و بازسازی خانه و کاشانه آنهاست. وی با پیش‌بینی ثبات بازار سرمایه و رشد شاخص‌ها در این بازار مهم اقتصادی در آینده تصریح کرد: از آنجایی که وضعیت شرکت‌های بورسی در مسیر سودآوری قرار گرفته‌ است، بنابراین اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتد بی‌شک بازار سرمایه پویاتر و پررونق‌تر نیز خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه بیشتر شرکت‌ها بویژه بانک‌ها در برگزاری مجامع با مشکلاتی نظیر زیان‌ده بودن سهام مواجه بودند، از این رو چه تضمینی درباره رشد شاخص‌های بازار سرمایه وجود دارد، گفت: خیلی از شرکت‌های بورسی در سال جاری هنوز مجمعی برگزار نکرده‌اند اما پیش‌بینی این است که سهام آنها سودآور گزارش شود، از طرفی نیز بانک‌ها که مجامع برگزار کرده‌اند زیان‌شان به نسبت سال گذشته کمتر شده است و این خود ترقی و سودآور شدن سهام بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آنها در آینده را نوید می‌دهد. آرام به سرمایه‌گذاران نوپا در بازار سرمایه توصیه کرد بدون آگاهی و اطلاعات لازم وارد این بازار نشوند و اگر قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند ابتدا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه در صندوق‌هایی که درآمد ثابت دارند یا شرکت‌های بزرگی چون صنایع، فولاد و پتروشیمی که ریسک کمتری دارند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس اکنون شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد و به‌رغم مشکلات موجود در اقتصاد کشور تنها بازاری است که سودآور و مطمئن است و اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ ندهد افقی روشن را پیش رو خواهد داشت.