مبارزه برای ایران

آفتاب یزد – گروه شبکه: برای نخستین بار و به عنوان اولین زن ایرانی وارد رینگ مسابقات بین‌المللی بوکس شد. اما حریف‌اش 4باری این مسابقات را تجربه کرده
و فردی کاملا شناخته شده بود. ولی وقتی در رینگ روبه روی هم قرار گرفتند، «صدف خادم» خیلی مصمم بود تا«آن شووان» حرفه‌ای را از میدان به در کند. آخر برای رسیدن به این لحظه، زحمت‌های زیادی کشیده بود و باید تلاش‌های بی‌وفقه‌اش نتیجه می‌داد پس با جان و دل مبارزه می‌کرد. هر ضربه‌ای که بر پیکرش وارد می‌شد را با ضربه‌ای محکم‌تر پاسخ می‌داد. دوربین‌های رسانه‌های‌ مختلف محلی و بین‌المللی نیز در حال ثبت این مبارزه پر از هیجان بودند. همه از تماشاگران حاضر در سالن گرفته تا بینندگان این مبارزه، منتظر نتیجه بودند. دل تو دل هیچکس نبود. تا اینکه صدف توانست در سه راند، حریف فرانسوی‌اش را با اقتدار شکست دهد تا نامش به عنوان یک زن ایرانی تاریخ ساز شود. حالا او با اشکی که آغشته به لبخند و خوشحالی است رینگ را ترک کرده و خود را برای مبارزات بعدی آماده می‌کند.

> با تمام وجودم بازی کردم


صدف خادم اولین بوکسور زن ایرانی است که در مبارزه رسمی بین المللی بوکس که در شهر روآیان فرانسه برگزار می‌شد، توانست حریف فرانسوی‌اش یعنی «آن شووان» را که 4 مبارزه را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده، شکست دهد و به پیروزی دلنشینی دست پیدا کند. جالب اینجاست که صدف نخستین مسابقه‌اش را تجربه می‌کرد و از همین رو بعد از پیروز شدنش فکر می‌کرد که راند اول مسابقه را به حریف‌اش واگذار کرده در حالی که او سه راند برده بود. اما این پیروزی از آن جهت دلنشین است که در کشورمان به طور رسمی بوکس زنان راه‌اندازی نشده و حتی بوکس مردان نیز به ندرت از صدا و سیما پخش می‌شود و اینکه صدف خادم به عنوان یک دختر ایرانی توانسته خودش را به مسابقات بین‌المللی بوکس برساند، تعجب همگان را برانگیخته است. صدف خادم بعد از پیروزی‌اش در گفتگویی اظهار داشت:
« انرژی ۸۰ میلیون ایرانی را پشت سرم احساس می‌کردم. این لحظات را هزار بار در خواب دیده بودم و با تمام وجودم بازی کردم. اگر افرادی مثل مهیار منشی‌پور(مربی صدف خادم) نبودند باید رویایم را به گور می‌بردم. این نقطه شروع بود. از بازی خودم راضی نبودم. ایراداتم را رفع می‌کنم تا به المپیک برسم.»

> بوکسورها می‌گفتند بوکس بلد نیست
صدف خادم در گفتگو با همشهری، داستان بوکسر شدنش را این گونه شرح می‌دهد:
« از ۹ سالگی بسکتبال بازی می‌کردم. دوران
دبیرستان بسکتبال را کنار گذاشتم و خیلی چاق شدم. ۶۵ کیلو بودم و چهل پنجاه‌ کیلو وزن اضافه کردم. ۲ سال طول کشید که وزنم را پایین بیاورم. بعد از این اتفاق دوباره سراغ بسکتبال رفتم. دیده بودم بسکتبالیست‌های خارجی برای اینکه جنگندگی‌شان بالا برود، بوکس کار می‌کنند. من هم تصمیم گرفتم این کار را انجام بدهم. یک مربی بوکس پیدا کردم، از بوکس خوشم آمد و گفتم همین رشته را ادامه می‌دهم. مربی‌ام آقا بود و در پارک طالقانی با من تمرین می‌کرد. بعد از یک مدت گفت که نمی‌تواند به پارک بیاید. قرار شد من به جایی که او تمرین می‌داد بروم؛ یک جایی در قرچک ورامین، روستای خیرآباد. هفته‌ای سه چهارروز از مرزداران تا این روستا می‌رفتم و تمرین می‌کردم. یک مدت هم در پارکینگ خانه کیسه بوکس بسته بودم و تمرین می‌کردم. اولش که شروع کردم خانواده خیلی مخالف بودند و اصلاً حمایتم نمی‌کردند. پدرم بدش نمی‌آمد ولی مادرم اصلاً دوست نداشت؛ به‌خصوص اینکه من دانشگاه را هم کنار گذاشته بودم. مجبور بودم هم کار کنم و هم تمرین. در باشگاهی در یوسف‌آباد کار می‌کردم. خانم عکاسی آنجا بود که کارش عکاسی از زنان بود. متوجه شده بود که من بوکس کار می‌کنم. یک‌بار از من عکاسی کرد و من هم یکی دو عکس را در صفحه‌ام گذاشتم. بعد از آن رسانه‌ها متوجه من شدند. یکی از روزنامه‌های ورزشی با من مصاحبه کرد و کلی جنجال به‌پا شد. خیلی اذیت شدم. بوکسورها می‌گفتند بوکس بلد نیست. مسخره‌ام می‌کردند. کارشان خیلی بد بود. من از شدت ناراحتی شب‌ها تپش قلب می‌گرفتم.»

> واکنش کاربران
اگرچه این بوکسور ایرانی سختی‌های زیادی برای رسیدن به هدف‌اش کشیده است اما توانسته با این پیروزی خود را به اثبات برساند. حالا بسیاری از کاربران فیلم قهرمانی صف خادم را دیده‌اند و واکنش‌های گسترده‌ای را به آن داشته‌اند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
« چقدر حس شیرین و خوبی است وقتی
وفقیت زنان و دختران ایرانی را می‌بینی. مربی‌‌اش گفت صدف دو تا شیره. درست گفت. یک شیر که توی رینگ حریفش رو شکست داد و یک شیر که در رینگی بزرگتر کسانی را شکست داد که او را به سخره می‌گرفتند. تبریک به این بوکسور خوب کشورمون»
فرد دیگری گفته است:« چه جسورانه و چه محترمانه برای ایران جنگیدی،سه رنگ پرچم ایران روی لباست بود؛همانجایی که مسئولان ورزشی و فدراسیون بوکسش تو را حذف و تلاش تو را نادیده گرفتند.چه فروتنانه ومحترم امشب نام ایران را برای این تاریخ‌سازی ثبت کردی»
دیگری گفت:« آفرین به این صدف مملو از اعتماد و هیجان و توانایی قابل تقدیر»
یکی دیگر از کاربران اینطور نوشته است:« تمام قد بلند شویم و کلاه از سر برداریم به افتخار دختِر ایران زمین»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« صدف خادم مخلوطى از غرور،نجابت، لطافت، محدودیت، استقلال و پشتکارو پیروزیه »،‌« صدف خادم بعد از پیروزی باید تغییر نام بده به مروارید. مروارید صیقل خورده‌ای که از صدفش خارج شد. مروارید خلیج همیشه فارس. گرانبها ترین مروارید دنیا»، «صدف خادم بوکس باز ایرانی با پیروزی بر حریف، موفقیت خود را دوچندان کرد. صدف جانم به زنان دیگر کشورها گوش‌زد کن زنان ایران در نبود امکانات این چنین میجنگند تا نام کشورشان را سربلند کنند.
تبریک به زنان سرزمینم»،‌« دست و جیغ و هورا به احترام صدف خادم که تو‌ اولین مبارزش پیروز شد»، « باشه که در المپیک ببینیمش! حمایت مهیار منشی‌پور و قدمی که هر دو برای ورزش زنان برداشتن واقعا ستودنی‌ست.»، « ساعت یک خسته رسیدم خونه و دیدم پدر و مادر دارن با دقت مسابقه بوکس میبینن مسابقه اولین دختر بوکسور ایرانی که دفعه اوله رفته توی رینگ تا همینجا کلی هیجان انگیزه دیگه نگم که چه بلایی سر حریف آورد؛ خسته نباشی»، « چقد مایه افتخاره در حالی که چیزی به اسم بوکس زنان به رسمیت شناخته نمیشه توی ایران ولی صدف خادم یه پیروزی بزرگ رو به دست میاره میشه اولین زن ایرانی که به چنین افتخاری دست پیدا میکنه»، « بر روی رینگ بوکس پیروز شد اما چشمانش گریان بود و پر از بغض. بعد از پیروزی گفت که سه سال برای چنین رویایی جنگیده. او لباس سه رنگ ایران را به تن داشت اما چه بد که او و رشته‌اش را در ایران به رسمیت نمی‌شناسند. اما او پیروز شد به عنوان اولین زن ایرانی بوکسور»، « خوشحالیم‌ واسه صدف خادم و بغض هم‌کردیم. تبریک‌ به کسی که آرزوهاشو‌ دنبال کرد»، «زنده باد به شرفت زنده باد به اصالتت تو یک ایرانی واقعی هستی من به خود میبالم از داشتن همچین هموطنی. پیروز و سرفراز باشی»،
« وقتی مسابقه رو با خانواده دیدیم خیلی دعا کردیم واقعا خوشحالمان کردی. .. ایولا شیر زن»، «عرض تبریک، عزیزم افتخار ایرانی، هرایرانی که بتونه پرچم پرافتخار ایران رو بالا ببره باید مورد ستایش قراربگیره، من خودم یه بوکسورم خیلی حال میده وقتی پرچم کشورتو بالا میبری»،« خوش به سعادتت ایشالا همچین لحظه‌ای رو برای همه بوکسورای کشورمون ببینم»