سیل و فرصت‌های طلایی

از نگاه مثبت اندیشی در هر رخداد تلخ و آزاردهنده همواره باید به دنبال نکات مثبت، فرصت‌ها و برداشت‌های مفید مادی و معنوی بود. هرچند حوادث همراه با خود درد و اندوه و خسارت‌های مختلف مادی و معنوی را پیشکش جوامع بشری می‌کند؛ اما آنچه که تحمل مصائب و دشواری‌ها را قابل تحمل‌تر می‌نماید همدردی، همدلی و همداستانی مردم بار دیگر اسطوره‌ای از تعاون اجتماعی را در معرض دیدگان افراد در داخل وخارج به نمایش گذاشت؛ آنچنان که مهرورزی‌ها و سخاوتمندی‌های دوران جنگ تحمیلی، بازسازی‌ها و همت والای مردمی در ترمیم ویرانی‌های
بعد از چندین بلای طبیعی مثل زلزله بم، آذربایجان، منجیل و رودبار و این اواخر زلزله غرب کشوردر تاریخ همدلی‌ها جاودانه شدند.
البته انصافا نباید نقش و تلاش‌های سازمانها و نهادهای حمایتی اعم از نظامی، بسیجی و سپاهی تا تلاشگران هلال احمر و بهزیستی و دیگر نهادهای همسو با مردم را نادیده گرفت. همداستانی‌های جهادی در سطح کشور آنچنان اوج گرفتند که جهانیان و سازمان‌های کمک رسان جهانی حیران و متعجب ماندند! کمک‌های جهانی در مقایسه با حمایت‌های مردمی و داخلی مصداق قطره و دریا را در انظار جهانی تحقق بخشیدند.
اما این بار سخن از سیل اخیر به دنبال بارندگی‌های بی سابقه درمیان است؛ در کنار غرقاب شدن برخی از شهر‌ها و روستاها، مزارع و باغات اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های اقتصادی همانند جاده‌ها و آب بندها و سایر امکانات، فوت حدود هشتاد نفر از هموطنان و بی‌خانمان شدن هزاران خانوار اصلی‌ترین عوارض و آسیب‌های این حادثه طبیعی بوده که درکنار تهدیدات بیشتر فرصت‌ها و چشم اندازهایی در مقابل دولت و ملت قراردادند که می‌توان به آنها فرصت‌های طلایی گفته و آنها را این چنین برشمرد:


الف-ایجاد و تقویت و گسترش اتحاد وهمبستگی ملی میان تمام هموطنان فارغ از هر قومیت، مذهب، زبان، فرهنگ و جغرافیا، انسجام و وحدت بین نیروهای نظامی، سپاه، ارتش، بسیج ومردم زیباترین تابلوهای ایثار در زمان صلح خلق می‌کند.
گویی طبیعت می‌خواست در مقابل این حرکت احمقانه ترامپ به جهانیان نشان دهد سبزپوشانی که این نوکر صهیونیزم آنها را «تروریست» قلمداد کرده خدمتگزارانی بی ادعا هستند که در زمان نوروز دور از خانه و خانواده خود در میان امواج خروشان سیل وگل ولای به فکر هموطنان خود هستند و این پاسخ عملی به یاوه سرایی‌های این دیوانه حاکم بود.
ب-اصلی ترین دلایل فنی وعلمی سیل: اشغال مسیلهای اصلی و فرعی رودها وعدم لایروبی پشت سدهای بزرگ، بعضا برای مدت سی تا چهل سال بوده و پرکردن مسیلها به هر دلیل اصلی ترین علت ورود سیلابها به شهرها است.
ج- کاش از این به بعد وزارت نیرو و سازمان‌های مسئول حداقل از این به بعد به این نکات اساسی که نجات‌بخش ژاپن، مالزی و سایر کشورها بوده توجه کاربردی بنمایند.
د-برای کشوری مثل ما که بر کمربند زلزله و مسیر حوادث مختلف طبیعی قرار دارد، «غافلگیر شدن» عذر بدتر از گناه و گناهی نابخشودنی است.

در این سیل مشخص شد که آنچه ما را آزار می دهد و زیان ها را مضاعف می‌کند مرکز مدیریت بحران نیست، بلکه بحران مدیریت و ضعف مرکز فرماندهی و کنترل است. آشفتگی های واقعا کشنده در توزیع منطقی و عادلانه و سازمان یافته اقلام مورد نیاز هم چنین اقلام کمکی ضروری مثل چادر و پتو و لوازم ضروری مثل چراغ قوه و امثال آن است. تعیین شهرها و استان‌های معین فقط برای تشریفات و ثبت بر کاغذ و بیلبورد نبوده بلکه این در زمانها لازم هستند.
ه-حضور روحانیون در کنار مردم و تلاش‌های این قشر بیانگر جایگاه مردمی آنهاست، که در چند سال اخیر به دلیل مشکلات و گرفتاری‌های اداری و اجرایی از آن فاصله گرفته بودند اما این طلاب جوان و روحانیون ثابت کردند که در مواقع ضروری حتی حاضر به بارکشی برای هموطنان هستند که این روند بازگشت به جایگاه مردمی باید در سایر مواقع نیز ادامه یابد.
و-استانداری‌ها، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها به خاطر حفظ آمادگی و ایجاد هسته‌های حمایتی باید با هماهنگی با نیروهای مسلح و نهادهای حمایتی، مخصوصا هلال احمر وکمیته امداد برای مواقع ضروری و مورد نیازآمادگی خودرا حفظ کنند.
ح-باید در نظر داشته باشیم که با توجه به دشمنی عمیق آمریکا و رژیم صهیونیستی و نظام سلفی سعودی ایجاد جنگ نیابتی و تهاجم به کشور دور از نظر نباید باشد، احیا و تقویت پدافند غیرعامل نه در روی کاغذ و نه در همایش بلکه در عمل و در اتصال این نهاد به بسیج می تواند حرکت‌های مناسب و جبرانی در زمان‌های لازم داشته باشد.
ن-مهم‌ترین نکته که می‌تواند موجب ایجاد جنگ روانی و تشدید آن و هم چنین به چالش کشیدن امنیت روانی و اجتماعی در این گونه مواقع شود، درگیری‌های لفظی بین بعضی از مسئولین و کشاندن اختلافات به فضای مجازی است. عدم اعتماد بعضی از افراد به اخبار منتشره از مجاری رسمی موجب هجوم آنها به سوی اخبار فضای مجازی گردیده و همین حرکت فرصت مناسبی برای اتاق‌های جنگ روانی و
شایعه سازی است.ایجاد مرکز خبررسانی بحران و خبررسانی لحظه به لحظه باعث احیا و تقویت اعتماد مردم به نهادهای خبررسانی رسمی شده و بازار شایعه سازان و دروغ پردازان را کساد و تعطیل می کند.
ش- بنا بردلایل مختلف از جمله عدم شفافیت فعالیت‌های نهادهای امدادی بعضی از مردم اعتماد خود به آنها را از دست داده و یا در اینگونه مواقع درصدد کمک رسانی از مجاری غیررسمی و یا فردی غیر هستند؛ شفافیت کامل در کمک‌های جمع آوری شده و تحویل آنها به هموطنان آسیب دیده می توانند موجب اعتمادسازی آنها شود و با معرفی و تایید چهره مورد اعتماد فرهنگی، اجتماعی و هنری، اینگونه افراد را نیز در افزایش کمک رسانی دخیل وشریک نمایند.
ف-یکی از‌پلهایی که با هزینه های قابل توجه در غرب کشورکه بدون رعایت اصول و استانداردها ایجاد شده بود، بعد از دوسال در سیل اخیر ویران شد و کم نیستند از این ویژه خواری‌ها و رانت خواری‌ها. اینک فرصت مناسبی است که قوه قضاییه با عنایت به تغییرات امیدوار کننده اخیر دستور شناسایی عاملین قصور درخدمت و زیان‌های سنگین به مردم و کشور را صادر و برای عبرت آیندگان مجازات‌های مناسبی را در حق آنها اعماِل نمایند. ان‌شاءالله این بار بعد از فروکش شدن سیل در مناطق مختلف کشور وعده و قولها به دست فراموشی سپرده نشده و نتایج بازدیدها و قول ها به طور مرتب به مردم ارائه گردد.